Financiën en bedrijfsvoering

Marketing in de opvang: ‘Het moet minder schattig en lief’

Veel kinderopvangorganisaties zijn terughoudend als het om marketing gaat. Niet verstandig, vindt marketing manager Chantal Migchelbrink van Ska Kinderopvang. Zij richt zich op nieuwe doelgroepen, zoals vaders, en op een grotere online zichtbaarheid. ‘We hebben meer digitale rondleidingen, zo’n 6000 views in vier maanden tijd.’

Emmeline Bijlsma: ‘Geen gratis maar wel bredere toegankelijke kinderopvang’

De Brancheorganisatie Kinderopvang is geen voorstander van gratis kinderopvang. Waarvan wel? Een bredere toegankelijkheid van de kinderopvang, een gemakkelijker financiering, met ruimte voor keuzevrijheid en ondernemerschap. Emmeline Bijlsma, directeur van de BK, licht de visie van de BK toe.
VVE en taalachterstanden

Meer verplichte ureninzet voor VE. Hoe doe je dat?

Om de kwaliteit van de voorschoolse educatie (VE) te verhogen, is een urennorm ingevoerd voor de inzet van pedagogisch beleidsmedewerkers en coaches. Brancheorganisaties BMK, BK en BOinK hebben een handreiking gemaakt met informatie over deze nieuwe norm.

Advocaat: ‘KinderRijk werkt aan herstel van vertrouwen’

Een manager bedrijfsvoering bij opvangorganisatie Kinderrijk is terecht ontslagen, oordeelt de rechter. De vrouw was samen met de toenmalige bestuurder verantwoordelijk voor een 'angstcultuur' bij de stichting zonder winstoogmerk, die ooit door ouders werd opgericht. Advocaat Irene Francken: 'Er wordt bij Kinderrijk nu gewerkt aan een cultuur zonder roddel en achterklap.'

ViaViela blijft uitbreiden: nog eens 160 gastouders erbij

Gastouderbureau ViaViela, met 55 vestigingen verspreid over heel Nederland, blijft groeien: nog eens 160 gastouders hebben zich, samen met de vraagouders, de afgelopen maanden aangesloten. Ook heeft ViaViela de activiteiten van een in nanny-opvang gespecialiseerd gastouderbureau in Den Bosch overgenomen.

‘Kinderopvangorganisaties hebben zelf invloed op hun omzet’

Kinderopvangorganisaties doen er goed aan om de blik meer naar buiten te richten. Daarmee valt het nodige te winnen. Dat zegt adviseur Bas Vermeulen. 'In veel organisaties leeft de overtuiging dat de omzet een gegeven is, en dat je daar maar weinig invloed op kunt uitoefenen. Dat is niet het geval.’

Zo bouw je aan een financiële buffer

Als (kinderopvang)ondernemer weet je: niet alle financiële tegenslagen kunnen verzekerd worden. Daarom is het hebben van een financiële buffer belangrijk voor een gezonde organisatie. Hoe bouw je die op? Het Waarborgfonds Kinderopvang komt met een handreiking.

‘Haal financiële belemmering om gastouder te worden weg’

Gemeenten brengen leges in rekening voor de registratie van een gastouder in het Landelijke Register Kinderopvang (LRK) en een GGD-inspectie op de opvangplek. Gemeenten bepalen zelf hoe hoog deze leges zijn. Volgens Nysa zijn die soms zo hoog, dat dit een belemmering vormt voor nieuwe gastouders.

FNV wil gratis kinderopvang: ‘Beste antwoord op de toeslagenaffaire’

Vakbond FNV wil dat de Nederlandse kinderopvang een gratis basisvoorziening wordt. Vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘Gratis toegankelijke kinderopvang zou het beste antwoord op de kindertoeslagaffaire zijn.’
laaggeletterd

9 miljoen beschikbaar voor subsidieregeling Tel mee met Taal

Kinderopvangorganisaties kunnen weer subsidie aanvragen bij Tel mee met Taal, een programma gericht op het bestrijden van laaggeletterdheid. Vanwege de coronacrisis is er eenmalig een bedrag beschikbaar van bijna 9 miljoen euro.

Over financiën en bedrijfsvoering

Ondernemerschap en leidinggeven

Kinderopvangeigenaren zijn ondernemers. De bedrijfsvoering die daarbij komt kijken telt vele facetten: van personeelsplanning tot marketing en van good governance tot financieel management. In dit dossier bieden we u inspiratie en input om behalve een goede kinderopvangorganisatie ook een goede werkgever en financieel gezonde organisatie te zijn.

Lees meer

Werkgevers in de kinderopvang hebben het flink voor de kiezen. Afgezien van de normale aspecten van de bedrijfsvoering, gaat er de komende tijd enorm veel veranderen in wet- en regelgeving. Denk hierbij aan de Wet IKK, de Wet harmonisatie, en de Directe Financiering. Daarnaast zijn veel kinderopvangorganisaties bezig met het vormen van IKC’s en/of werken ze aan gezonde dan wel groene kinderopvang.

Marketing

Sinds er sprake is van echte marktwerking in de kinderopvang en zeker sinds de crisis waarbij veel kinderopvangorganisaties last hadden van krimp, is marketing ook een belangrijk punt van aandacht geworden. Als kinderopvangondernemer moet je je onderscheiden en een goed geolied proces hebben ingericht om potentiële klanten toe te leiden naar een inschrijving. Een goede website maakt een belangrijk onderdeel uit van de marketingstrategie. Sommige organisaties werken met welkomstcadeaus maar hier is ook weer kritiek op geleverd. Er wordt ook  volop geëxperimenteerd met nieuwe vormen van professionele kinderopvang zoals incidentele opvang, meer flexibele opvang, of kinderopvang aan huis.

Klanttevredenheid

Het meten en monitoren van de klanttevredenheid is een belangrijke onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Meerdere bedrijven leveren instrumenten voor een goede manier van het meten van de klanttevredenheid. Ook de communicatie met ouders is belangrijker geworden. Ouders zijn mondiger, hebben meer te kiezen en stellen hogere eisen. De tijd van het heen-en-weerschriftje ligt wel achter ons. De communicatie met ouders gebeurt steeds meer in digitale vorm, via apps of een ander digitaal kanaal.

Personeelsbeleid

Personeelsbeleid is een ander onderdeel van de bedrijfsvoering. Tijdens de crisis waarbij de sector flink gekrompen is, zijn veel pedagogisch medewerkers ontslagen. Nu is de groei weer volop aanwezig, vooral in de Randstad. En veel organisaties hebben moeite om goed personeel te vinden. Er is ook sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt. Door de toegenomen eisen, verdergaande kwaliteitsverhoging en komende wet- en regelgeving is er vooral behoefte aan mbo’ers niveau 4 en hbo’ers. Deze zijn onvoldoende beschikbaar op de arbeidsmarkt. Daarnaast komen de mbo’ers niveau 3 steeds moeilijk weer aan de bak. Met de Wet IKK worden ook hogere eisen aan de opleiding van pm’ers gesteld. De Brancheorganisatie Kinderopvang heeft een project uitgezet, permanente educatie voor pedagogisch professionals  (PEPP). Met dit aanbod kan iedere kinderopvangorganisatie een systeem van permanente educatie opzetten.

Kwaliteitsverbetering

Onder minister Asscher is er voortdurend aandacht geweest voor kwaliteitsverbetering in de kinderopvang. Volgens Asscher is het belangrijk dat de kinderopvang tegenkracht zoekt bij ouders, maar ook door zelfevaluatie-instrumenten inzet. Een bekende tool is de Governance Code van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Kinderopvang (NVTK) en de beroepsvereniging directeurenkinderopvang (bdKO). Hiermee kan een organisatie goed bestuur aantonen. Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) heeft een menukaart ontwikkeld met verschillende, wetenschappelijk onderbouwde en praktisch toepasbare instrumenten.

Andere onderwerpen die spelen bij de bedrijfsvoering zijn ondermeer ict, klachtenafwikkeling, huisvesting, personeelsplanning. Zie hiervoor de andere relevante dossiers en berichten op kinderopvangtotaal.nl.