Wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving

Nieuw competentieprofiel pedagogisch medewerker

Het competentieprofiel voor pedagogisch medewerker in de kinderopvang is vernieuwd. De laatste competentieprofielen zijn uit 2011 en in de afgelopen jaren is er veel veranderd in de branche. Tijd voor een update.
Wet- en regelgeving

Noodopvang regelen: hoe doe je dat?

Er zijn veel vragen over het regelen van noodopvang voor ouders met kinderen in cruciale beroepen. De belangrijkste vragen en antwoorden zijn door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op een rij gezet.
Wet- en regelgeving

Advies aan gemeenten: werk samen bij noodopvang

De gemeenten regelen de noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) adviseert hierbij. Enkele kernpunten: maak gebruik van bestaande faciliteiten, regel 24-uursopvang en zet gekwalificeerde pm'ers in. 

Hoe scoort jouw gemeente op onderwijsachterstand?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft nieuwe criteria opgesteld waarop jaarlijks de onderwijsachterstanden-budgetten per gemeente worden gebaseerd. Op basis daarvan krijgt de gemeente financiering. Adviesbureau Innovatie nul13 ontwikkelde een dashboard dat meer inzicht geeft.
Wet- en regelgeving
kinderbegeleider

Discussie in België: kinderopvang zonder diploma?

De Vlaamse overheid is van plan het beroep van 'kinderbegeleider' vrij te geven, wat betekent dat je geen diploma meer nodig hebt. Je moet dan wel aantonen dat je over enkele cruciale bekwaamheden beschikt. Het debat maakt in België veel los.
Geert de Wit

Geert de Wit: ‘Winst moet je investeren in betere kinderopvang’

Er is een wetsvoorstel in de maak om een einde te maken aan winstuitkeringen in de kinderopvang. Wat vinden betrokkenen daarvan? Als eerste in een serie: Geert de Wit, vice-voorzitter van de BMK. 'We zien de nadelen van ongereguleerde marktwerking steeds meer in.' 
Wet- en regelgeving
LRK

Extra handelingen door wijziging publieksportaal LRK

Per 1 januari 2020 blijkt de structuur van het publieksportaal van het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) te zijn gewijzigd. Dit geeft problemen voor de organisaties die hun verplichting om de GGD-rapportages inzichtelijk te maken, regelen met een link naar het publieksportaal.
Wet- en regelgeving

Column Gjalt Jellesma – Nederland moet zich kapot schamen!

Iedereen heeft meegekregen dat er heel veel mis is gegaan bij de Belastingdienst Toeslagen. Ongetwijfeld heeft u ergens in het nieuws wel het verhaal van een gedupeerde ouder voorbij zien komen. Gelukkig wordt nu erkend dat het niet om 300 ouders gaat, maar misschien wel om 10.000 gezinnen.
Wet- en regelgeving

BK en BMK: oplossingen voor toekomst kinderopvangtoeslag

De kwaliteit van de kinderopvang in Nederland is goed, maar ouders ervaren het stelsel als complex. Het kinderopvangtoeslagsysteem draagt daaraan bij. De branchepartijen denken na over oplossingen.
Wet- en regelgeving

Nieuwe arbeidswet beperkt inzet van oproepkrachten

Volgens de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) moeten oproepkrachten minstens vier dagen van tevoren worden opgeroepen. Maar dat is niet haalbaar in de kinderopvang, vinden branchepartijen. ‘Oproepkrachten zijn met name nodig om onvoorziene situaties te ondervangen, zodat men in alle gevallen kan voldoen aan de bkr.’

Over wet- en regelgeving

Meer regels, meer kwaliteit?

De kinderopvang heeft, los van de Wet IKK en Wet Harmonisatie, te maken met meer wetten en vormen van regelgeving. Denk aan het Bouwbesluit, hygiënemaatregelen, regelgeving rond privacy en dergelijke.

Lees meer

Nieuwbouw-locaties moeten al sinds 2012 voldoen aan de ventilatie-eisen van het nieuwste Bouwbesluit. Locaties in bestaande bouw kregen vijf jaar de tijd om ook aan de ventilatie-eisen te voldoen. Sinds 1 april 2017 moeten alle kinderopvanglocaties voldoen aan de normen uit het Bouwbesluit 2012.

Luchtcapaciteit
De maatregelen houden in dat bestaande locaties moeten voorzien in een goed systeem van toe- en afvoer van lucht in verblijfsruimtes. Er wordt een capaciteit van ten minste 3,44 liter verse lucht per persoon per seconde vereist. Sinds 2012 wordt de luchtkwaliteit anders gemeten. Deze wordt gebaseerd op het aantal personen in een ruimte in plaats van het aantal vierkante meters. Voor slaapruimtes heeft dat grote consequenties. Gemiddeld valt de CO2-waarde daar drie keer hoger uit dan voorheen.

Hygiënerichtlijn
De ‘hygiënerichtlijn kindercentra’ richt zich op beroepskrachten die werkzaam zijn in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bso’s. In de hygiënecode zijn richtlijnen opgenomen over infectieziekten, persoonlijke hygiëne, schoonmaken en desinfecteren, bouw en inrichting, voedselveiligheid, geneesmiddelenverstrekking en medisch handelen, hygiëne en speel- en zwemgelegenheden en dieren, ongewenste dieren en agrarische verblijf. Toezichthouders gebruiken deze richtlijnen als naslagwerk bij hun inspecties.

Flesvoeding met kraanwater
Verder is in de hygiënerichtlijn opgenomen dat er geen sieraden gedragen mogen worden tijdens risicovolle handelingen (zoals tijdens verschonen). Ook nieuw is dat flesvoeding aangemaakt mag worden met gewoon kraanwater. Het is wel belangrijk dat dit water uit een andere kraan komt dan waar handen worden gewassen en voor het verschonen van kinderen.

Binnen- en buitenmilieu
Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid heeft de Richtlijnen Binnen- en buitenmilieu voor kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang uitgebracht. Hierin staat welke normen er gelden op gebied van luchtverversing, stoffigheid, kwik, temperatuur, vochtbalans, asbest, giftige planten en dergelijke.

Regeldruk
Hoewel minister Asscher de regeldruk in de kinderopvang wilde verminderen, lijken de nieuwe wetten de regeldruk juist alleen maar te versterken, meldt Actal, het adviescollege toetsing regeldruk in een brief aan minister Asscher van Sociale Zaken. Actal is een orgaan dat regering en parlement adviseert over regeldruk in allerlei branches. In 2013 kwamen ze met stevige kritiek naar buiten over de veel te hoge regeldruk in de kinderopvangbranche. Minister Asscher beloofde beterschap en paste mondjesmaat regels aan, maar met de belangrijke wetswijzigingen in het vooruitzicht komen er volgens Actal alleen nog maar meer regels bij. De organisatie vindt het een gemiste kans dat de wetsvoorstellen bijna geen informatie geven over de gevolgen van de veranderingen of alternatieven aandragen die minder regeldruk met zich meebrengen. Vooral peuterspeelzalen krijgen met een enorme toename van regeldruk te maken door de Wet Harmonisatie.

Privacy
Kinderopvangorganisaties moeten voorzichtig omgaan met gegevens en foto’s van kinderen op de groep. Twee jaar na gebruik van de opvang moeten privacygevoelige persoonsgegevens bijvoorbeeld officieel vernietigd worden. Dat het mis kan gaan, blijkt uit een incident in Baarn. Daar vond een passant allerlei vertrouwelijk materiaal dat onversnipperd in een tasje zat. Het was weggegooid door medewerkers van de naastgelegen kinderopvang. In de tas zaten foto’s waar kinderen herkenbaar op stonden, overzichten van taxiritten en lijsten met mailadressen en mobiele nummers van ouders.

Bewaren gegevens
Er is op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Maar als het gaat om privacygevoelige gegevens, dan is de afspraak dat deze uiterlijk twee jaar nadat de opvang beëindigd is, verwijderd worden. Het langer bewaren van de gegevens is alleen toegestaan als de persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden. Op de website autoriteitpersoonsgegevens.nl staat precies wat de regels zijn m.b.t. de verwerking van persoonsgegevens. Welke gegevens mogen bijvoorbeeld verwerkt worden en welke niet? Voor welke doeleinden mogen deze verwerkt worden? En aan wie mogen persoonsgegevens verstrekt worden? Binnenkort worden de regels rondom privacy verder aangescherpt.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020