Taal

Taal

Nederlandstalig taalspeelhuis helpt peuters bij taalverwerving

Op het plein van basisschool De Bloemberg in Nijmegen is deze maand het eerste Nederlandstalige taalspeelhuis geopend. Hiermee kunnen kinderen die het Nederlands niet goed spreken, de taal spelenderwijs leren. De peuters van de naastgelegen opvang van KION maken ook volop gebruik van het huis. De eerste resultaten lijken positief.
Taal

Vogel Vliegop krijgt Leespluim augustus

Vogel Vliegop krijgt de Sardes-Leespluim van de maand augustus. Waarom is dit boek zo leuk om voor te lezen aan peuters en kleuters? De rijmende tekst, prettige klanken én de mooie uitdrukkingen, vindt de Leespluim-jury.
Taal

Volg de schaduw (Taalontwikkeling, expressie)

Zon en schaduw vormen een boeiende bron voor spel. Bestudeer de zon een hele dag.
Taal

‘De fantastische vliegwedstrijd’ boek van de maand juli

Een geestig en origineel verhaal in woord en beeld. Zo bestempelt de jury het boek 'De fantastische vliegwedstrijd', dat de Sardes Leespluim van juli 2020 krijgt. Bekijk de bijbehorende activiteiten.
Taal

Geef dit prentenboek cadeau: Woeste Willem

Uit een boek (voor)lezen is niet alleen leuk om te doen, maar ook ontzettend leerzaam. En met de jaarlijkse campagne Geef een prentenboek cadeau ook heel betaalbaar: vanaf 12 juni ligt het prentenboek Woeste Willem in de boekhandel, voor slechts 2,50 euro.
Taal

‘Voorlezen belangrijk, maar onvoldoende verankerd in beleid’

Het belang van leesbevordering in de kinderopvang en het basisonderwijs wordt onderkend, maar onvoldoende verankerd in het beleid, blijkt uit onderzoek door Stichting Lezen.
Taal

‘Eén voor jou, twee voor mij’ krijgt Leespluim mei 2020

Een gedekte tafel in het bos, drie paddenstoelen om op te eten. Hoe verdelen twee vrienden die? Daarover gaat het kinderboek Eén voor jou, twee voor mij, dat de Leespluim van mei 2020 krijgt.
Taal

Spannende woorden oefenen (taalontwikkeling)

Een duurzame themaperiode levert ook tal van bijzondere nieuwe woorden op. De kinderen vangen ze wel eens op als de televisie aanstaat of van de volwassenen om hen heen, maar hebben geen idee wat ze betekenen.

Thema: Lief voor mens, dier en wereld

Jong geleerd, enzovoort. Het is mooi hoe je in je werk als pedagogisch professional hele jonge kinderen al bewust kunt maken van duurzaamheid.
Taal

‘Er zit een gat in de weg’ krijgt Leespluim april

Het kinderboek 'Er zit een gat in de weg' krijgt de Sardes-Leespluim van de maand april 2020. Het boek zit vol grappen. Ook zijn er activiteiten beschikbaar om samen met kinderen te doen.

Over taal

Taaleisen voor pedagogisch professionals

Om kinderen met een taalachterstand goed te kunnen ondersteunen, is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent. Grote gemeenten hebben de afgelopen jaren subsidie gekregen om het taalniveau van pm’ers op te krikken. Nu zijn de kleinere gemeenten aan de beurt.

Lees meer

Om VVE goed toe te kunnen passen is een goede beheersing van de Nederlandse taal door pm’ers belangrijk. Daarmee kunnen ze een stimulerende en verrijkende taalomgeving voor kinderen creëren. Het beschikken over een hoog taalniveau is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind én van de pedagogisch medewerker zelf. Voor kinderen die thuis weinig of zwak Nederlands horen en spreken, of alleen buitenshuis Nederlands horen is het van groot belang dat het taalaanbod in voorschoolse instellingen van een hoog niveau is.Van een pedagogisch medewerker die het Nederlands goed beheerst, leren kinderen een grote basiswoordenschat en zinsconstructies. Ook voor de contacten met ouders is een goede taalbeheersing belangrijk.

In lijn met een motie van de Tweede Kamer wordt wettelijk verplicht gesteld dat pedagogisch medewerkers in VVE-locaties voldoen aan het taalniveau 3F. De volgende taalnormen voor pedagogisch medewerkers in de VVE worden verplicht gesteld: Taalniveau 3F voor mondelinge vaardigheden (luisteren, spreken en gesprekken voeren) en taalniveau 3F voor leesvaardigheden (lezen en interpreteren van teksten).

In 2017 en 2018 krijgen kleinere gemeenten in Nederland extra financiële middelen (4,7 miljoen per jaar) om pm’ers van gesubsidieerde VVE- locaties bij te scholen. Ook zij moeten dan vanaf augustus 2019, net als hun collega’s in grotere gemeenten, voldoen aan de taaleis 3F op de onderdelen lezen en mondelinge vaardigheden. Dit taalniveau wordt momenteel al nagestreefd voor alle pedagogisch medewerkers in de VVE van de G37 en 86 (middel)grote gemeenten (aangeduid als G86).

Wet IKK

Met de Wet IKK moeten alle pedagogisch medewerkers (dus ook buiten de VVE-locaties) het niveau 3F voor spreekvaardigheid halen. Voor de invoering wordt een ruime ingroeiperiode gehanteerd.

Beroepsopleidingen anticiperen al op deze taaleis. Studenten van de mbo 4-opleiding voldoen aan de 3Ftaaleis. Studenten die op niveau 3 afstuderen kunnen vanaf het studiejaar 2018-2019 uitstromen op taalniveau 3F (indien zij dit keuzedeel hebben gekozen).

Taal- en interactievaardigheden

Minister Asscher zet al langer in op het verhogen van de (taal)vaardigheden van pedagogisch medewerkers. In december 2014 is de tijdelijke subsidieregeling ‘Taal- en interactievaardigheden kinderopvang’ van start gegaan, een meerjarig trainingstraject voor het bevorderen van de taal- en interactievaardigheden van pm’ers. Daaruit zijn twee trainingen goedgekeurd: Oog voor Interactie (NJi) en Tink (Sardes). De regeling, die wordt uitgevoerd door het Agentschap SZW, loopt tot eind 2018. Stichting BKK is verantwoordelijk voor de monitoring van de uitvoeringspraktijk.

Stichting BKK heeft het tweede tussentijds verslag van de subsidieregeling Taal- en interactievaardigheden kinderopvang naar het ministerie van SZW gestuurd. Inmiddels hebben bijna 8.000 pedagogisch medewerkers en meer dan 700 interne trainers de training gevolgd. In de tweede tranche van deze subsidieregeling vielen ook medewerkers van peuterspeelzalen en vve geschoolde professionals onder de regeling.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang