Taal

Taal
Voorlezen

Blog José Goes – Voorlezen

De Nationale Voorleesdagen 2024 zijn weer geweest met het boek ‘Help! Een verrassing!' Ook gastouder José Goes heeft hier uitgebreid aandacht aan besteed. In haar blog vertelt ze hoe.
Zorgenkinderen

Veel zorgkinderen in opvang: ‘Maak beleid, het begint te knellen’

Gedragsproblemen, zindelijkheid, een moeilijke thuissituatie, niet samen kunnen spelen... in de periode 2021-2022 waren er bij 20 procent van kinderen op de kinderopvang en ruim 60 procent op de peuteropvang niet-pluisgevoelens: het idee dat er extra ondersteuning of zorg nodig is. IJsbrand Jepma van Sardes spreekt met KinderopvangTotaal over de gevolgen voor de professionals op de werkvloer. 'Opvangorganisaties lopen tegen de grenzen van hun mogelijkheden aan. Het onderwijs krijgt ruim 3 miljard euro voor extra ondersteuning; de kinderopvang niets. We laten pedagogisch professionals te veel zwemmen.'

Column Lezen en ouders

En weer scoren Nederlandse kinderen slechter op de internationale ranglijst leesvaardigheid.
Taal

Blog Ingrid van den Bunder – Op de rode loper

Januari is de voorleesmaand bij Peuteropvang Heerlen, met op woensdag 24 januari het Voorleesontbijt en een week later wordt hun nieuwe Pim&Poes-boekje gepresenteerd. En daar moet het een en ander voor geregeld worden...
Taal

Weet jij als pedagogisch medewerker genoeg over TOS?

Eén van de kinderen in je groep lijkt nooit te luisteren naar je uitleg, kan niet stilzitten en is snel afgeleid. Een ander kind maakt nauwelijks contact en is in zichzelf gekeerd. Soms roept dit soort opvallend gedrag haast automatisch associaties op met ADHD of autisme. Maar heb je weleens aan een andere verklaring gedacht? Namelijk: een taalontwikkelingsstoornis?
Wet- en regelgeving
meertalige opvang

Meertalige kinderopvang: extra werk of lastenverlichting?

Het idee van meertalige opvang roept veel vragen en weerstand op. Maar is dat wel terecht? KinderopvangTotaal sprak met Robin Pieplenbosch van Hestia, waar al langer meertalig wordt gewerkt.
Taal
kind peuter kleuter lezen

Blog Pauline Lijesen – Taal: daar is geen touw aan vast te knopen

Hoeveel procent van de woorden moet een kind kennen van een tekst, om het verhaal te begrijpen? We denken vaak maar weinig, door de plaatjes, door de manier van lezen of wellicht door de attributen erbij (een handpop). Dan weten ze vast wel waar het verhaal over gaat. Pauline geeft je het verlossende antwoord...
Taal

Blog Ingrid van den Bunder – Welke taal spreek jij?

'Op een van onze locaties was een peuter altijd erg verdrietig als hij naar de peuteropvang kwam en mama of papa naar huis ging. Totdat de pedagogisch medewerker in het Limburgs dialect met het kindje sprak. Het kalmeerde en vanaf dat moment had het minder problemen met afscheid nemen.' In de nieuwe blog van Ingrid van den Bunder vertelt ze over de kracht van streektaal én onze universele taal: namelijk de taal van vriendelijkheid.
Taal

9 tips voor taalstimulering binnen de kinderopvang

Met leesbevordering en in het bijzonder taalstimulering kan niet vroeg genoeg begonnen worden. Maar hoe pas je dat toe in jouw groep? Wij vroegen leesconsulent Corine Schellingerhout van Bibliotheek Rijn & Venen om tips.
Taal

Vanaf 1 februari 2024 mogelijk om meertalige dagopvang aan te bieden

Kinderdagopvang in Nederland in het Duits, Engels of Frans? Vanaf 1 februari 2024 is dat mogelijk. Kinderopvangcentra mogen vanaf die datum meertalige dagopvang aanbieden. Hierdoor mag kinderopvang voor maximaal 50 procent van de dagelijkse opvangtijd in het Duits, Engels of Frans aangeboden worden. Buitenschoolse opvang mag al langer meertalig worden aangeboden.

Over taal

Taaleisen voor pedagogisch professionals

Om kinderen met een taalachterstand goed te kunnen ondersteunen, is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent. Grote gemeenten hebben de afgelopen jaren subsidie gekregen om het taalniveau van pm’ers op te krikken. Nu zijn de kleinere gemeenten aan de beurt.

Lees meer

Om VVE goed toe te kunnen passen is een goede beheersing van de Nederlandse taal door pm’ers belangrijk. Daarmee kunnen ze een stimulerende en verrijkende taalomgeving voor kinderen creëren. Het beschikken over een hoog taalniveau is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind én van de pedagogisch medewerker zelf. Voor kinderen die thuis weinig of zwak Nederlands horen en spreken, of alleen buitenshuis Nederlands horen is het van groot belang dat het taalaanbod in voorschoolse instellingen van een hoog niveau is.Van een pedagogisch medewerker die het Nederlands goed beheerst, leren kinderen een grote basiswoordenschat en zinsconstructies. Ook voor de contacten met ouders is een goede taalbeheersing belangrijk.

In lijn met een motie van de Tweede Kamer wordt wettelijk verplicht gesteld dat pedagogisch medewerkers in VVE-locaties voldoen aan het taalniveau 3F. De volgende taalnormen voor pedagogisch medewerkers in de VVE worden verplicht gesteld: Taalniveau 3F voor mondelinge vaardigheden (luisteren, spreken en gesprekken voeren) en taalniveau 3F voor leesvaardigheden (lezen en interpreteren van teksten).

In 2017 en 2018 krijgen kleinere gemeenten in Nederland extra financiële middelen (4,7 miljoen per jaar) om pm’ers van gesubsidieerde VVE- locaties bij te scholen. Ook zij moeten dan vanaf augustus 2019, net als hun collega’s in grotere gemeenten, voldoen aan de taaleis 3F op de onderdelen lezen en mondelinge vaardigheden. Dit taalniveau wordt momenteel al nagestreefd voor alle pedagogisch medewerkers in de VVE van de G37 en 86 (middel)grote gemeenten (aangeduid als G86).

Wet IKK

Met de Wet IKK moeten alle pedagogisch medewerkers (dus ook buiten de VVE-locaties) het niveau 3F voor spreekvaardigheid halen. Voor de invoering wordt een ruime ingroeiperiode gehanteerd.

Beroepsopleidingen anticiperen al op deze taaleis. Studenten van de mbo 4-opleiding voldoen aan de 3Ftaaleis. Studenten die op niveau 3 afstuderen kunnen vanaf het studiejaar 2018-2019 uitstromen op taalniveau 3F (indien zij dit keuzedeel hebben gekozen).

Taal- en interactievaardigheden

Minister Asscher zet al langer in op het verhogen van de (taal)vaardigheden van pedagogisch medewerkers. In december 2014 is de tijdelijke subsidieregeling ‘Taal- en interactievaardigheden kinderopvang’ van start gegaan, een meerjarig trainingstraject voor het bevorderen van de taal- en interactievaardigheden van pm’ers. Daaruit zijn twee trainingen goedgekeurd: Oog voor Interactie (NJi) en Tink (Sardes). De regeling, die wordt uitgevoerd door het Agentschap SZW, loopt tot eind 2018. Stichting BKK is verantwoordelijk voor de monitoring van de uitvoeringspraktijk.

Stichting BKK heeft het tweede tussentijds verslag van de subsidieregeling Taal- en interactievaardigheden kinderopvang naar het ministerie van SZW gestuurd. Inmiddels hebben bijna 8.000 pedagogisch medewerkers en meer dan 700 interne trainers de training gevolgd. In de tweede tranche van deze subsidieregeling vielen ook medewerkers van peuterspeelzalen en vve geschoolde professionals onder de regeling.