Ontwikkeling van kinderen

Groene kinderopvang
FONK natuureducatie

FONK: ‘Natuur is dé plek voor een kind om te groeien’

De natuur als dé leeromgeving waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen: dat is de gedachte achter het nieuwe natuureducatieprogramma FONK. Een school in Brabant heeft het programma als proef in gebruik genomen, maar de bedoeling is dat FONK voor alle basisscholen en kinderdagverblijven beschikbaar wordt.

Baby’s ontspannen bij onbekende slaapliedjes uit andere culturen

Buitenlandse slaapliedjes die baby's nog nooit eerder hebben gehoord, blijken ontspannend te werken. Ook als het lied dus in een onbekende taal gezongen wordt. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door Harvard University onder 144 baby's, met een gemiddelde leeftijd van 7 maanden.

‘Mijn tuin’ Boekstart babyboekje van het jaar

De maand oktober 2020 konden (groot)ouders en pedagogisch medewerkers in het programma Boekstart stemmen op hun favoriete babyboekje uit een shortlist van vijf titels. De winnaar werd het 'geluidenboek' Mijn tuin van Marion Billet.

Thema: Decemberfeesten lekker buiten!

Aan het eind van het jaar breekt een gezellige tijd van veel feestjes aan.

Sinterklaas wordt beweegfeest (motorische ontwikkeling)

Maak van Sinterklaas een superactief feest. Gebruik de typische Sinterklaas-symbolen voor allerlei grappige races.

Lichtjesfeest in het schemer (cognitieve ontwikkeling)

Het Hindoestaanse Divalifeest, dat ook wel het ‘Lichtjesfeest’ wordt genoemd is perfect voor een buitenviering. Dit feest wordt onder anderen door sommige Surinaamse gezinnen gevierd.

‘Meer aandacht nodig voor vroegherkenning ADHD’

Er is nog weinig bekend over de vroege kenmerken van ADHD. Jammer, want dit biedt aangrijpingspunten om de ernst van de effecten te verminderen of zelfs te voorkomen. Hiervoor is het belangrijk om vroege signalen die wijzen op het ontwikkelen van ADHD in kaart te brengen.

Cortisol bij baby’s: crèchestress of thuisstress?

Uit recent onderzoek blijkt opvallend genoeg dat kinderen die niet naar de opvang gaan meer stresshormonen aanmaken dan kinderen die dat wél doen. Staat daarmee de theorie dat jonge kinderen op de opvang ‘crèchestress’ ervaren onder druk? Stress-deskundige Carolina de Weerth en Ruben Fukkink reageren.
Coronavirus

Wat kun je nog doen met Sint Maarten?

Vanwege corona kan Sint Maarten nauwelijks worden gevierd. Wat kun je doen om er toch iets feestelijks van te maken? Pm'ers delen tips op onze Facebookpagina. 'We gaan rond half 5 naar buiten bij ons op plein. De kinderen gaan dan zingen en mogen drie lekkere dingen uitzoeken voor in hun tasje.'

SWK en War Child werken samen aan een Peace Challenge

War Child en de SWKGroep beginnen vandaag de Wondere Wereld Peace Challenge. Om aandacht te vragen voor het werk van War Child, gaan de kinderen en jongeren op de SWKGroep-locaties zes weken aan de slag om zoveel mogelijk punten te verzamelen. 

Over ontwikkeling van kinderen

Van baby naar puber

De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer

Ontwikkeling van kinderen

Hoewel het echte schoolse leren pas begint vanaf vier en volgens sommigen vanaf zes jaar, wordt er ook in de kinderopvang veel gedaan aan educatie. Dat begint al bij baby’s. Er is steeds meer bekend over het brein. Wetenschappers tonen aan dat het vroeg stimuleren van baby’s leidt tot betere hersenverbindingen en betere cognitieve en sociale vaardigheden op latere leeftijd. De kinderopvang neemt deze taak dan ook zeer serieus en probeert met allerlei methoden (zintuiglijke stimulering, snoezelen of bijvoorbeeld meer aandacht voor creativiteit) kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren.

Sociale ontwikkeling

De kinderopvang is voor veel kinderen vaak de eerste plek waar ze deel uitmaken van een groep. De sociale ontwikkeling zal dan haast vanzelf moeten gaan, zou je denken, maar dat is zeker niet het geval. Hier ligt een belangrijke taak weggelegd voor pedagogisch medewerkers. Zij zijn dan ook voortdurend bezig om interacties tussen en met kinderen te stimuleren en ervoor te zorgen dat een groep voor alle type kinderen en de soms uiteenlopende leeftijden een fijne plek is. De kinderopvang als sociale leerschool is een populair onderzoeksthema.

Fysieke ontwikkeling

Kinderen worden nog altijd dikker. Dat komt door een ongezonde voeding, maar vooral door te weinig beweging. In de kinderopvang worden kinderen daarom gestimuleerd om al op jonge leeftijd te bewegen. Dat kan buiten, maar ook met speciale peutergymlessen of bijvoorbeeld met yoga. In de kinderopvang gebeurt er op dit gebied ontzettend veel. Bso’s hebben zich vaak gespecialiseerd als sport-bso en bieden interessante workshops aan in samenwerking met sportverenigingen.
Kinderen spelen minder buiten, zitten meer achter schermen waardoor hun motorische vaardigheden achterlopen. Daarnaast is de hang naar veiligheid zover doorgeschoten dat kinderen onvoldoende kunnen klimmen en klauteren. Gevolg hiervan is dat kinderen zich op latere leeftijd vaker blesseren omdat ze niet genoeg hebben geleerd hoe ze zich goed moeten bewegen en op een goede manier vallen. Er komt steeds meer aandacht voor dit verschijnsel waardoor kinderen in de kinderopvang steeds meer de mogelijkheid krijgen om voldoende te bewegen.

Seksuele ontwikkeling

De seksuele ontwikkelingen wordt nogal eens vergeten. Als er al aan wordt gedacht, dan pas als kinderen ouder dan 8 jaar zijn. Maar ook op jonge leeftijd hebben kinderen seksuele gevoelens. Kinderen ontdekken hun eigen lichaam, het verschil tussen jongens en meisjes en zijn hierin soms opvallend kwetsbaar. Veel pm’ers vinden het lastig om hiermee om te gaan, laat staan er met ouders over in gesprek te gaan. Er komt gelukkig steeds meer kennis over de seksuele ontwikkeling van (jonge) kinderen en ook zijn er kinderopvangorganisaties die het omgaan met de seksuele ontwikkeling expliciet in hun pedagogisch beleid opnemen.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang