Ontwikkeling van kinderen
Blog José Goes – Hocus Pocus
Onder een kleed liggen op de grond de laarzen of schoenen van de kinderen. De kinderen hebben hun schoeisel zelf onder het kleed gelegd.
Het spanningsveld tussen de GGD en de kinderopvang
De GGD die onaangekondigd voor de deur staat. Voor veel kinderopvangorganisaties een spannend moment, en vaak reden voor klamme handjes. De wereld van de inspecteur lijkt immers soms te botsen met die van de pedagogisch medewerker. Toch hebben ze hetzelfde doel: het bieden van kwalitatief goede opvang aan kinderen. Misschien staan ze dan toch niet zo ver van elkaar af als we meestal denken?
Vacature op vrijdag: ‘Dit uitzicht verveelt nooit’
Het is weer vrijdag! Hoewel de meesten het werk in het weekend loslaten, zoeken anderen hun droombaan. In deze rubriek bespreken we de parels uit de KinderopvangTotaal vacaturebank. Dit keer een functie bij een kinderopvang op een boerderij in Muiden. Een baan met uitzicht... op het Muiderslot! Bijna dagelijks zijn de kinderen wel even in het weiland of de stal. Veel kan en mag: 'We zijn niet zo formeel.'
Zo kan het ook: dit zijn de bijzondere dagritmekaarten van Junis Kinderopvang
'Een mooi moment om te verbeteren', dachten ze bij Junis Kinderopvang toen hun dagritmekaarten aan vervanging toe waren. En dus ontwierp Michelle Verdegaal samen met collega’s nieuwe kaarten met daarop voor kinderen herkenbare foto’s. Op de achterzijdes staa niet alleen de bijbehorende woorden, zoals spelen of groente, maar ook het gebaar daarvoor. 'Het doel is natuurlijk dat kinderen die woorden uiteindelijk ook gaan gebruiken.'
Hoe kun je bijdragen aan een veilige hechting?
Hechting: die diepe, emotionele band tussen een kind en een volwassene. Wat doe je als een kind onveilig gehecht is? Kun jij daar als pedagogisch medewerker iets aan veranderen? En heb je er ooit bij stilgestaan dat jouw eigen hechtingsstijl mede bepaalt hoe je kinderen benadert?
Risico op gehoorschade bij pedagogisch medewerkers
Een krijsende baby, een blokkentoren die met een klap instort of een peuter die zijn frustraties in je oor uitschreeuwt. Voor pedagogisch medewerkers is dit de dagelijkse realiteit. Ze worden vaak blootgesteld aan harde geluiden en dat maakt de kans op gehoorschade groter en kan vermoeidheidsklachten opleveren. Een onvermijdelijk onderdeel van het werk of moeten we de geluidsbelasting serieus nemen?
Veerkrachtig opgroeien: bij wie voelt het kind zich veilig?
Hij is hoogleraar Veerkrachtig opgroeien, dus over veerkrachtige kinderen kan oud- jongerenwerker Levi van Dam veel vertellen. En als vader van 2 jonge kinderen ziet hij in de praktijk ook hoe kinderen veerkrachtig kunnen groeien. ‘Door verschillende veilige relaties aan te gaan, zeker met de pm’ers op de opvang.’
‘Het is belangrijk te erkennen dat peuters al een flinke ontwikkelingsvoorsprong kunnen hebben’
Als het aan Esther Scharn ligt leren pedagogisch medewerkers tijdens hun opleiding al iets over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Blog Lynn Kwaspen – Van verveling naar een plek vol ideeën
Heb je wel eens gemerkt dat de oudere kinderen op de BSO wat minder enthousiast reageren op het activiteitenaanbod? Kinderen van 8 jaar en ouder zijn vaak al echte pre-pubers. De knutseltafels en spelletjes die eerder een groot succes waren, lijken nu ineens ‘saai’ of ‘kinderachtig’. Maar wat willen ze dan wél? Met trots deel ik hoe wij daar op locatie vorm aan geven.
Onderzoek naar VVE in Westerwolde: ‘Focus op educatie’
Hoe bepaal je of VVE-programma's daadwerkelijk effect hebben? En wat kunnen pedagogisch medewerkers doen om bij te dragen aan het verkleinen van onderwijsachterstanden? Dit zijn vragen die lastig te onderzoeken zijn, maar de gemeente Westerwolde liet zich hierdoor niet ontmoedigen. Vorig jaar startte een project waarin zij VVE-locaties kritisch onder de loep namen: het doel? De kwaliteit van VVE verhogen en voor alle kinderen gelijke kansen creëren.
Over ontwikkeling van kinderen
Van baby naar puber
De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.