Ontwikkeling van kinderen

Speciale peutergroep voor kinderen met ontwikkelingsvoorsprong

Marjolijn Verhaar is eigenaar van kinderopvang De Dwergjes in West-Brabant en moeder van zes kinderen, die allemaal hoogbegaafd zijn. Vanuit haar ervaring start zij een programma op de kinderopvang voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Blog Chantal Overgaauw – Hoe overleeft je moestuin de zomer?

Jullie hebben op de kinderopvanglocatie een moestuin of wat potten en bakken. En juist in die drukke zomermaanden wanneer de plantjes dorst hebben, het onkruid welig tiert en je kunt oogsten, hebben jullie weinig tijd. Hoe maak je je moestuin zomerbestendig?

Blog Rebecca Beck – Beweegspelletjes voor motorische ontwikkeling

Wist je dat de basis voor een goede motorische ontwikkeling al in de eerste zes maanden na de geboorte wordt gelegd? En weet je hoe je hier als pedagogisch medewerker een positieve bijdrage aan levert? Ik heb tips voor je!

Marilse Eerkens: ‘Goede gratis kinderopvang is heel duur’

Journalist en psycholoog Marilse Eerkens betoogt dat vier dagen gratis kinderopvang verkeerd zal uitpakken. Het zou slecht zijn voor ‘kansrijke kinderen’ en het is beter om in te zetten op specifieke voorzieningen voor kansarme kinderen. Hélène Smid van de BMK ging met haar in gesprek.

Zonnige beweegspelletjes (Motorische ontwikkeling)

Daag baby’s uit op een kleed buiten op een schaduwplekje onder een boom wanneer er een zacht briesje staat

Zomers tentenkamp (Sociaal-emotionele ontwikkeling)

Maak een tentenkamp in de tuin van het kindercentrum. Tenten opzetten is een flinke klus waarbij je goed moet samenwerken. Alle kinderen helpen mee

Blog Lidian van Esch – ModderWeek

Het is alweer even geleden, maar door de voor-de-vakantie drukte is het er niet van gekomen om hier eerder een blog over te schrijven. Maar aangezien het TE leuk is om er niet over te schrijven, toch een blog over ModderDag, of in ons geval ModderWeek. Sinds jaar en dag een van mijn meest favoriete dagen van het jaar!

‘Levensecht leren’ op zomer-IKC in Middelburg

Op 16 juli gaat in Middelburg een zomer-IKC van start. Kinderen werken ruim drie weken aan hun eigen leerdoelen. Er is ook een groep VVE-peuters die op hun eigen manier invulling geven aan het thema groei. 

Blog Peter van Zijl – Vernieuwing met uitdagingen

Elk kind van 1 tot en met 3 jaar mag straks gratis 16 uur per week naar de speelleerschool. Mits vader en moeder niet te veel verdienen en mits het nieuwe kabinet volgend jaar de ideeën van het Platform de Toekomst van Arbeid adopteert.

Kinderen mogen meepraten over buiten spelen

Kinderen moeten meer bewegen, en daarom willen Jantje Beton en andere organisaties dat ze ook mogen meedenken over hoe je dat aanpakt. Alliantie 'De Buitenspelers' streeft dit doel voor het komende schooljaar na.

Over ontwikkeling van kinderen

Van baby naar puber

De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer

Ontwikkeling van kinderen

Hoewel het echte schoolse leren pas begint vanaf vier en volgens sommigen vanaf zes jaar, wordt er ook in de kinderopvang veel gedaan aan educatie. Dat begint al bij baby’s. Er is steeds meer bekend over het brein. Wetenschappers tonen aan dat het vroeg stimuleren van baby’s leidt tot betere hersenverbindingen en betere cognitieve en sociale vaardigheden op latere leeftijd. De kinderopvang neemt deze taak dan ook zeer serieus en probeert met allerlei methoden (zintuiglijke stimulering, snoezelen of bijvoorbeeld meer aandacht voor creativiteit) kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren.

Sociale ontwikkeling

De kinderopvang is voor veel kinderen vaak de eerste plek waar ze deel uitmaken van een groep. De sociale ontwikkeling zal dan haast vanzelf moeten gaan, zou je denken, maar dat is zeker niet het geval. Hier ligt een belangrijke taak weggelegd voor pedagogisch medewerkers. Zij zijn dan ook voortdurend bezig om interacties tussen en met kinderen te stimuleren en ervoor te zorgen dat een groep voor alle type kinderen en de soms uiteenlopende leeftijden een fijne plek is. De kinderopvang als sociale leerschool is een populair onderzoeksthema.

Fysieke ontwikkeling

Kinderen worden nog altijd dikker. Dat komt door een ongezonde voeding, maar vooral door te weinig beweging. In de kinderopvang worden kinderen daarom gestimuleerd om al op jonge leeftijd te bewegen. Dat kan buiten, maar ook met speciale peutergymlessen of bijvoorbeeld met yoga. In de kinderopvang gebeurt er op dit gebied ontzettend veel. Bso’s hebben zich vaak gespecialiseerd als sport-bso en bieden interessante workshops aan in samenwerking met sportverenigingen.
Kinderen spelen minder buiten, zitten meer achter schermen waardoor hun motorische vaardigheden achterlopen. Daarnaast is de hang naar veiligheid zover doorgeschoten dat kinderen onvoldoende kunnen klimmen en klauteren. Gevolg hiervan is dat kinderen zich op latere leeftijd vaker blesseren omdat ze niet genoeg hebben geleerd hoe ze zich goed moeten bewegen en op een goede manier vallen. Er komt steeds meer aandacht voor dit verschijnsel waardoor kinderen in de kinderopvang steeds meer de mogelijkheid krijgen om voldoende te bewegen.

Seksuele ontwikkeling

De seksuele ontwikkelingen wordt nogal eens vergeten. Als er al aan wordt gedacht, dan pas als kinderen ouder dan 8 jaar zijn. Maar ook op jonge leeftijd hebben kinderen seksuele gevoelens. Kinderen ontdekken hun eigen lichaam, het verschil tussen jongens en meisjes en zijn hierin soms opvallend kwetsbaar. Veel pm’ers vinden het lastig om hiermee om te gaan, laat staan er met ouders over in gesprek te gaan. Er komt gelukkig steeds meer kennis over de seksuele ontwikkeling van (jonge) kinderen en ook zijn er kinderopvangorganisaties die het omgaan met de seksuele ontwikkeling expliciet in hun pedagogisch beleid opnemen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Topsprekers in de Kinderopvang