Ontwikkeling van kinderen

2,5 miljoen euro extra voor eerste 1.000 dagen kind

Minister Hugo de Jonge (VWS) stelt 2,5 miljoen euro extra beschikbaar voor het landelijke programma Kansrijke Start. Met dit geld kunnen gemeenten investeren in de eerste 1.000 dagen van een kind.

Blog Fenna Kruijsse – Tips voor creativiteit in coronatijd

Deze blog is bedoeld voor iedereen die met kinderen werkt of met zijn kinderen thuis is. Om je te helpen jezelf en de kinderen te blijven inspireren met de beperkte middelen die we momenteel hebben.

Jonge kind zit 103 minuten per dag achter beeldschermen

Jonge kinderen (0-6 jaar) brengen gemiddeld 103 minuten per dag door achter beeldschermen. Sommige kinderen zelfs ruim vier uur. Weten ouders hoe zij met mediagebruik van hun kind moeten omgaan? En welke rol ligt daar voor de professionele opvoeder?

Kindermuziekweek 2020 gaat door (online)

Muziek verbindt, juist nu. Daarom heeft de organisatie van de landelijke Kindermuziekweek 2020 ervoor gezorgd dat de week van 27 maart tot en met 5 april door kan gaan, online.

Blog Myrte van Gurp – Kinderen en seksuele ontwikkeling

Van het werken als pedagogisch professional kun je veel vinden en zeggen, maar iedereen is het erover eens dat het in ieder geval geen saai beroep is. Er zijn genoeg leuke of grappige momenten op een dag.
Lenneke Gentle

‘Als je 20 minuten stilzit, stopt je brein’

De ontwikkeling van kinderen loopt primair via bewegen. Dat is de visie van danscoach Lenneke Gentle. Ze geeft er een workshop over tijdens het openingsevent van de Week van het Jonge Kind.

Bernie Sanders daagt Trump uit met megaplan voor gratis kinderopvang

Alle Amerikaanse kinderen gratis opvang tot hun derde jaar. Kosten: 1500 miljard euro. Met dit megaplan wil de Democratische presidentskandidaat Bernie Sanders stemmen winnen onder de Trump-kiezers.
Ontwikkeling van kinderen

Blog Jolanda Rikers – Langer op de basisschool

Onlangs was in het nieuws dat een kwart van de kinderen een lager schooladvies had gekregen voor hun vervolgstudie, dan zij na drie jaar volgen. Hieraan gekoppeld werd door de UvA gemeld dat in de groep 8-leeftijd dit ook moeilijk bepaald kan worden.

Blog Kirsten Fröhlich – Vertrouwde gezichten

Op 29 januari start de week van het Vergeten Kind. Zo’n 100.000 kinderen in Nederland hebben geen fijne thuissituatie en groeien op in een gezin met meervoudige problematiek.

Pleidooi: Nederlands onderwijssysteem op de schop

Onderwijs- en kinderopvangpartijen, waaronder de BMK, komen met een pleidooi voor groot onderhoud aan het Nederlandse onderwijssysteem. 'Als we het tij willen keren, moeten we nú onze koers aanpassen.'

Over ontwikkeling van kinderen

Van baby naar puber

De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer

Ontwikkeling van kinderen

Hoewel het echte schoolse leren pas begint vanaf vier en volgens sommigen vanaf zes jaar, wordt er ook in de kinderopvang veel gedaan aan educatie. Dat begint al bij baby’s. Er is steeds meer bekend over het brein. Wetenschappers tonen aan dat het vroeg stimuleren van baby’s leidt tot betere hersenverbindingen en betere cognitieve en sociale vaardigheden op latere leeftijd. De kinderopvang neemt deze taak dan ook zeer serieus en probeert met allerlei methoden (zintuiglijke stimulering, snoezelen of bijvoorbeeld meer aandacht voor creativiteit) kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren.

Sociale ontwikkeling

De kinderopvang is voor veel kinderen vaak de eerste plek waar ze deel uitmaken van een groep. De sociale ontwikkeling zal dan haast vanzelf moeten gaan, zou je denken, maar dat is zeker niet het geval. Hier ligt een belangrijke taak weggelegd voor pedagogisch medewerkers. Zij zijn dan ook voortdurend bezig om interacties tussen en met kinderen te stimuleren en ervoor te zorgen dat een groep voor alle type kinderen en de soms uiteenlopende leeftijden een fijne plek is. De kinderopvang als sociale leerschool is een populair onderzoeksthema.

Fysieke ontwikkeling

Kinderen worden nog altijd dikker. Dat komt door een ongezonde voeding, maar vooral door te weinig beweging. In de kinderopvang worden kinderen daarom gestimuleerd om al op jonge leeftijd te bewegen. Dat kan buiten, maar ook met speciale peutergymlessen of bijvoorbeeld met yoga. In de kinderopvang gebeurt er op dit gebied ontzettend veel. Bso’s hebben zich vaak gespecialiseerd als sport-bso en bieden interessante workshops aan in samenwerking met sportverenigingen.
Kinderen spelen minder buiten, zitten meer achter schermen waardoor hun motorische vaardigheden achterlopen. Daarnaast is de hang naar veiligheid zover doorgeschoten dat kinderen onvoldoende kunnen klimmen en klauteren. Gevolg hiervan is dat kinderen zich op latere leeftijd vaker blesseren omdat ze niet genoeg hebben geleerd hoe ze zich goed moeten bewegen en op een goede manier vallen. Er komt steeds meer aandacht voor dit verschijnsel waardoor kinderen in de kinderopvang steeds meer de mogelijkheid krijgen om voldoende te bewegen.

Seksuele ontwikkeling

De seksuele ontwikkelingen wordt nogal eens vergeten. Als er al aan wordt gedacht, dan pas als kinderen ouder dan 8 jaar zijn. Maar ook op jonge leeftijd hebben kinderen seksuele gevoelens. Kinderen ontdekken hun eigen lichaam, het verschil tussen jongens en meisjes en zijn hierin soms opvallend kwetsbaar. Veel pm’ers vinden het lastig om hiermee om te gaan, laat staan er met ouders over in gesprek te gaan. Er komt gelukkig steeds meer kennis over de seksuele ontwikkeling van (jonge) kinderen en ook zijn er kinderopvangorganisaties die het omgaan met de seksuele ontwikkeling expliciet in hun pedagogisch beleid opnemen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Openingsevent Week van het Jonge Kind

Leergang Babyspecialist

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Openingsevent Week van het Jonge Kind

Topsprekers in de Kinderopvang