Ontwikkeling van kinderen
Kinderen laten winnen of leren omgaan met verliezen?
Wat doe je als een kind niet goed tegen haar verlies kan? Laat je haar dan altijd winnen? Gewoon om de sfeer te redden? Of leer je dit kind op de harde manier dat het leven niet altijd eerlijk is?
Wat als zindelijk worden niet (zomaar) lukt?
Als pedagogisch professional kan je een belangrijke rol spelen in het zindelijk maken van de kinderen. Een win-win: het scheelt kosten, afval en helpt kinderen om sneller zelfstandig te worden. Maar soms is zindelijk worden écht lastig, bijvoorbeeld door een medische oorzaak of angst. Hoe help je zo’n kindje?
Inclusieve kinderopvang: ‘Dit wordt gewoon de norm’
De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen en kinderopvang in Nederland inclusief zijn. Dat betekent: meer kinderen met extra zorgbehoeften naar de reguliere opvang. Een waardevol initiatief of een slecht plan? We vroegen het aan Anne-Sophie Schürmann, oprichter van Vesper BSO+. Een buitenschoolse opvang voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften.
Dit interview is het derde deel in de serie: ‘Inclusieve opvang: goed idee of hartstikke nee?’
Religie in de kinderopvang: hoe ga je daarmee om?
Kerst, Suikerfeest, Divali en Chanoeka. In de kinderopvang kom je allerlei feestdagen vanuit verschillende geloven tegen. Al die religies en verschillend achtergronden zijn leuk, maar hoe zorg je dat elk kind zich gezien, gerespecteerd en welkom voelt ongeacht achtergrond of geloof?
‘Oeps…stuk!’ Waarom maken kinderen alles kapot?
Een peuter die enthousiast pagina’s uit een boekje rukt, of een kleuter die zonder aarzelen stiften doormidden breekt. Sommige kinderen lijken weinig voorzichtig met materialen om te gaan. Wanneer is het tijd om kinderen te leren zorgvuldiger met spullen om te gaan, en wanneer moet je ze juist de ruimte geven?
Serie Zo kan het ook – bso Next Level focust op 9+ kinderen
Met drones vliegen of de sterren van de hemel koken in bso-tijd, het kan hier allemaal! Bso Next Level in Hoorn voor kinderen van 9+ is letterlijk next level, want het biedt voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De bso maakt gebruik van faciliteiten en kennis van een beroepsgerichte middelbare school. 'Voor beide partijen biedt het kansen en mogelijkheden.'
Inclusieve kinderopvang: een herhaling van de geschiedenis?
De overheid wil ernaar streven dat in 2035 de meeste scholen en kinderopvang in Nederland inclusief zijn. Dat betekent: meer kinderen met extra zorgbehoeften naar de reguliere opvang.
Een waardevol initiatief of een slecht plan? We legden deze vraag voor aan Betsy van de Grift, adviseur in de kinderopvang. Dit interview is het tweede artikel in de serie over 'Inclusieve opvang: goed idee of hartstikke nee?'
Voorbereid de wintertijd in met tips van slaapcoach: ‘Go with the flow’
Kinderen die sneller moe zijn, onrust op de groep... Dit weekend gaat de wintertijd weer in. Je voelt het aan alles: dit wordt een pittig weekje. Of toch niet? Kindercoach Aisha Scheuer geeft tips om kinderen én ouders voor te bereiden. Daar heb je zelf ook wat aan!
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid stimuleren bij kinderen
Je eigen jas aantrekken, zelf afvegen na een grote boodschap en zelf aankleden: het werk in de opvang en de opvoeding thuis wordt een stuk makkelijker als kinderen al op jonge leeftijd zelfredzaam zijn. Het ene kind zal al snel alles zelf willen doen, andere kinderen zijn minder zelfverzekerd of ‘luier’, en willen dat jij dit zo lang mogelijk voor ze blijft doen. Hoe stimuleer je dan op een positieve manier de zelfstandigheid van deze kinderen?
Wat jij moet weten over de emotionele ontwikkeling van baby’s, peuters en kleuters
Je hebt erover doorgeleerd in je opleiding voor pedagogisch professional: de emoties van kinderen herkennen en ermee omgaan. Wij zetten kort op een rij wat belangrijk is. Hoe communiceer jij met de kinderen op de babygroep, met de peuters en met de kleuters?
Over ontwikkeling van kinderen
Van baby naar puber
De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.










