Ontwikkeling van kinderen

Groene kinderopvang
FONK natuureducatie

FONK: ‘Natuur is dé plek voor een kind om te groeien’

De natuur als dé leeromgeving waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen: dat is de gedachte achter het nieuwe natuureducatieprogramma FONK. Een school in Brabant heeft het programma als proef in gebruik genomen, maar de bedoeling is dat FONK voor alle basisscholen en kinderdagverblijven beschikbaar wordt.

Thema: blommige bloemetjes

Een thema waar je vanzelf vrolijk van wordt: Blommige Bloemetjes.

Racen met de gieter (motorische ontwikkeling)

Lekker weer waarbij de kinderen best flink nat mogen worden? Houd een gieterrace.

Over bloemetjes en bijtjes (cognitieve ontwikkeling)

Oefen de namen van bloemen. Kinderen kunnen die kennis dagelijks buiten en thuis toepassen en zijn heel trots als ze bloemen leren herkennen.

Aftrap Expeditie Veerkracht op 17 mei

Op maandag 17 mei is de start van Expeditie Veerkracht. Dit is een initiatief van Stichting Kinderpostzegels en Augeo Foundation, speciaal voor basisscholen en bso’s. Expeditie Veerkracht gaat over het effect van stress op kinderen en de belangrijke rol van de school en bso in het versterken van veerkracht bij kinderen.

Samen kijken, samen doen (sociaal-emotionele ontwikkeling)

Wat heb jij aan vandaag? In de kring bewonder je elkaars kleren.

Wat heeft de automonteur aan? (cognitieve ontwikkeling)

Mensen met speciale beroepen hebben ook speciale kleren aan. Waarom draagt een politieman een uniform? En waarom heeft de bakker een schort voor en een haarnetje op en draagt de verpleegkundige haar pak?

Worstel je erin? (Motorische ontwikkeling)

Oefen met de kinderen het aantrekken van kleding. Elke dag oefen je wat anders. Hoe trek je een T-shirt aan? Eerst je hoofd of eerst je armen?

Taalachterstand bij jonge kinderen: ‘Aarzel niet met moeilijke woorden’

De kinderopvang besteedt te weinig aandacht aan taalachterstanden bij jonge kinderen. Dat is een van de conclusies van een onderzoek in Almere. Onderzoeker Hanno van Keulen legt uit hoe dat zit en wat het probleem is met straattaal. ‘Pm’ers spelen een heel belangrijke rol bij de taalontwikkeling.’
social media tablet educatie

Ouders positiever over effect van media op opvoeding

Ouders van kinderen tot 6 jaar zijn door de coronacrisis milder gaan denken over het effect van media op hun kind. Zo vindt vergeleken met voorgaande jaren een ruime meerderheid dat media hun kind helpt met onder meer taalontwikkeling en rekenvaardigheid.

Over ontwikkeling van kinderen

Van baby naar puber

De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Lees meer

Ontwikkeling van kinderen

Hoewel het echte schoolse leren pas begint vanaf vier en volgens sommigen vanaf zes jaar, wordt er ook in de kinderopvang veel gedaan aan educatie. Dat begint al bij baby’s. Er is steeds meer bekend over het brein. Wetenschappers tonen aan dat het vroeg stimuleren van baby’s leidt tot betere hersenverbindingen en betere cognitieve en sociale vaardigheden op latere leeftijd. De kinderopvang neemt deze taak dan ook zeer serieus en probeert met allerlei methoden (zintuiglijke stimulering, snoezelen of bijvoorbeeld meer aandacht voor creativiteit) kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren.

Sociale ontwikkeling

De kinderopvang is voor veel kinderen vaak de eerste plek waar ze deel uitmaken van een groep. De sociale ontwikkeling zal dan haast vanzelf moeten gaan, zou je denken, maar dat is zeker niet het geval. Hier ligt een belangrijke taak weggelegd voor pedagogisch medewerkers. Zij zijn dan ook voortdurend bezig om interacties tussen en met kinderen te stimuleren en ervoor te zorgen dat een groep voor alle type kinderen en de soms uiteenlopende leeftijden een fijne plek is. De kinderopvang als sociale leerschool is een populair onderzoeksthema.

Fysieke ontwikkeling

Kinderen worden nog altijd dikker. Dat komt door een ongezonde voeding, maar vooral door te weinig beweging. In de kinderopvang worden kinderen daarom gestimuleerd om al op jonge leeftijd te bewegen. Dat kan buiten, maar ook met speciale peutergymlessen of bijvoorbeeld met yoga. In de kinderopvang gebeurt er op dit gebied ontzettend veel. Bso’s hebben zich vaak gespecialiseerd als sport-bso en bieden interessante workshops aan in samenwerking met sportverenigingen.
Kinderen spelen minder buiten, zitten meer achter schermen waardoor hun motorische vaardigheden achterlopen. Daarnaast is de hang naar veiligheid zover doorgeschoten dat kinderen onvoldoende kunnen klimmen en klauteren. Gevolg hiervan is dat kinderen zich op latere leeftijd vaker blesseren omdat ze niet genoeg hebben geleerd hoe ze zich goed moeten bewegen en op een goede manier vallen. Er komt steeds meer aandacht voor dit verschijnsel waardoor kinderen in de kinderopvang steeds meer de mogelijkheid krijgen om voldoende te bewegen.

Seksuele ontwikkeling

De seksuele ontwikkelingen wordt nogal eens vergeten. Als er al aan wordt gedacht, dan pas als kinderen ouder dan 8 jaar zijn. Maar ook op jonge leeftijd hebben kinderen seksuele gevoelens. Kinderen ontdekken hun eigen lichaam, het verschil tussen jongens en meisjes en zijn hierin soms opvallend kwetsbaar. Veel pm’ers vinden het lastig om hiermee om te gaan, laat staan er met ouders over in gesprek te gaan. Er komt gelukkig steeds meer kennis over de seksuele ontwikkeling van (jonge) kinderen en ook zijn er kinderopvangorganisaties die het omgaan met de seksuele ontwikkeling expliciet in hun pedagogisch beleid opnemen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2021

Topsprekers in de Kinderopvang