Pedagogiek

8 Tips om vriendschappen te stimuleren

Bij kinderopvangorganisatie Partou wordt bovenmatig aandacht besteed aan het stimuleren van vriendschappen. Zeker tijdens de jaarlijkse Vriendjesweek die de kinderopvangorganisatie organiseert. Ze delen 8 handige tips om vriendschappen bij kleine kinderen (0-4 jaar) te stimuleren.
Pedagogiek

Webinar voor pedagogisch professionals én ouders

Beroepsvereniging PPINK en ouderbelangenvereniging BOinK houden op 9 september 2020 het gratis webinar 'Zien twee ogen meer dan één?' voor professionals in de kinderopvang en ouders. Prof. dr. Ruben Fukkink vertelt over de verschillen en overeenkomsten wanneer beide groepen naar het kind kijken.
Pedagogiek

‘Leer kinderen woorden geven aan hun binnenwereld’

Als opvoeders willen we leuke, sociale, zelfstandige kinderen, maar hoe slagen kinderen erin om met tegenstrijdige emoties en verwachtingen om te gaan? Ontwikkelingspsycholoog Elly Singer: ‘Help kinderen om te ontdekken wat hen emotioneert en help hen woorden geven aan deze emoties.’
Pedagogiek

Blog Eugenie Suer – De rol van de pedagogisch coach

Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er voor 2019 géén verplichting was voor een pedagogisch coach in de kinderopvang. We leren allemaal in iedere opleiding de functie van reflecteren. We leren het aan kinderen, we leren het als team enEigenlijk is het verbazingwekkend dat er voor 2019 géén verplichting was voor een pedagogisch coach in de kinderopvang. We leren allemaal in iedere opleiding de functie van reflecteren. We leren het aan kinderen, we leren het als team, als organisatie en dan met name hoe groot het belang hiervan is. als organisatie.
Pedagogiek

‘Druk gedrag in de kinderopvang vraagt specifieke aandacht’

Druk gedrag van peuters en kleuters hoort bij hun ontwikkeling. Maar soms is er meer aan de hand en zijn deze kinderen over- of juist onderprikkeld. 'Het is van belang om binnen de kinderopvang gericht in te spelen op de behoeften van deze kinderen,' zegt pedagoog Monique Thoonsen.
Pedagogiek

Blog Myrte van Gurp – Terug naar de kinderopvang

Afgelopen dinsdag bracht ik na acht lange weken onze jongste zoon van drie jaar weer naar de kinderopvang. Hij had al die tijd beweerd dat 'ie er niemand van miste, en dat hij echt niet terug zou gaan naar die “babyklas”. Drieënhalf en praatjes voor tien, zeg maar.
Pedagogiek

Website Expertisecentrum Kinderopvang van start

Het nieuwe Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang is nu ook online. Het wil zich richten op een beter functioneren van de sector. Het ontwikkelt en onderhoudt daarvoor onder meer een brede kennisbasis, die gedeeld wordt met de sector.
Pedagogiek

Blog Romy de Moor – Een kind begrijpt hier toch niets…

De kinderopvang gaat binnenkort weer open! Alle kinderen zijn welkom. Ouders hebben wat meer vrijheid of kunnen zelf weer aan het werk. Er wordt ouders wel gevraagd hun kind op gepaste afstand, het liefste buiten, af te leveren. Zeer logisch in deze tijd, het kan even niet anders, maar een kind begrijpt hier toch niets van...? 
Pedagogiek

‘Jessica (3) durft niet te verven. Wat nu?’

Pedagogisch medewerkers Merel en Saskia hebben een kind op de groep, waarvan de moeder erg beschermend is. De peuter wil niet meedoen aan activiteiten als vingerverven. Weet pedagoog Annemiek Waage raad?
Pedagogiek

Blog Romy de Moor – Daar gaan mijn wijze praatjes…

“Hij zit thuis vast heel vaak lekker bij mama op schoot.” Hoe vaak ik dit de afgelopen 13 jaar niet gezegd heb. Ik vind het altijd lastig wanneer kinderen erg aanhankelijk zijn. Wanneer ík moeder zou worden, zou ik mijn baby’tje veel wegleggen om dit te voorkomen...

Over pedagogiek

Pedagogische keuzes in de kinderopvang

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.

Lees meer

Pedagogiek

Pedagogische beleidsplannen in de kinderopvang lijken soms inwisselbaar. Hier moeten de nieuwe eisen die de Wet IKK aan kinderopvangorganisaties stelt een einde aan maken. Het pedagogisch beleidsplan is vanaf 2018 een belangrijke graadmeter van pedagogische afwegingen die een kinderopvangorganisatie maakt. Dit kan zowel voor ouders als voor de inspectie bepalend zijn in hun oordeel over een organisatie.

In de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang staat dat de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven geconcretiseerd moeten worden in het pedagogisch beleidsplan. In een algemene maatregel van bestuur (amvb) is nu letterlijk uitgeschreven wat hiermee bedoeld wordt.

Pedagogische doelen

De concrete uitwerking van de vier bekende pedagogische doelen voor de kinderopvang, zijn voor de dagopvang, peuterspeelzaalwerk en de bso exact hetzelfde geformuleerd. Wel moet er in de uitwerking rekening gehouden worden met de ontwikkelingsfase waarin kinderen zich bevinden. Daarom staat er dat er op de groepen:

– op een sensitieve en responsieve manier met kinderen wordt omgegaan, respect voor de autonomie van kinderen wordt getoond en grenzen worden gesteld aan en structuur wordt geboden voor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;

– kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving;

– kinderen worden begeleid in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, en

– kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

Toezichthouder

De concretisering van de pedagogische doelstellingen is niet alleen van belang voor professionals en ouders, maar ook voor het gesprek over de praktijkobservatie tussen de houder en de toezichthouder. De huidige uitwerking van de vier pedagogische doelen alleen, vormde in de praktijk te weinig basis voor een goed gesprek over pedagogische kwaliteit. Het is belangrijk om te vermelden dat ouders mee mogen praten over het pedagogisch beleid en hierover advies mogen uitbrengen. Kinderopvangorganisaties dienen minstens één keer per jaar overleg te voeren met de oudercommissie over het pedagogische beleid.

Doorlopende ontwikkelingslijnen

Ook wordt met de Wet IKK ingezet op betere doorlopende ontwikkelingslijnen. Dit enigszins holle begrip krijgt handen en voeten in de uitwerking van deze nieuwe kwaliteitsmaatregel voor de kinderopvang. Om te beginnen wordt geëist dat in het pedagogisch beleidsplan te lezen is hoe kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling en hoe er wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkellijn met de buitenschoolse opvang en/of de school.

Pedagogisch kaders

Vanaf 2010 zijn vier verschillende Pedagogisch kaders uitgebracht: voor de dagopvang, bso en gastouderopvang. En er is een Pedagogisch kader Diversiteit. De Pedagogisch kaders bieden pedagogisch medewerkers een concrete uitwerking van de pedagogische doelen. Er staan theoretische hoofdstukken in en praktische hoofdstukken waarbij de theorie is uitgewerkt in de aanpak van praktische situaties.

Het gebruik van de Pedagogisch kaders voor de kinderopvang kan beter. De boeken, zowel uitgebracht voor de dagopvang, de bso als de gastouderopvang, worden vooral incidenteel gebruikt. Dit blijkt uit een enquête onder pm’ers en gastouders die de Stichting BKK heeft laten houden.

Pedagogisch kader 0-4 jaar

De 546 respondenten van de BKK-enquête vinden het in meerderheid nuttig dat het Pedagogisch kader verder ontwikkeld wordt, ook al maken ze nu nog weinig gebruik van het boek. Het Pedagogisch kader voor 0-4 jaar (het eerste deel) is het bekendst onder de respondenten. BKK, die de boeken beschikbaar stelde, concludeert dat het Pedagogisch kader niet zo veel wordt gebruikt als ze zouden wensen.

Digitale editie

Pm’ers en gastouders hebben de wens dat het Pedagogisch kader digitaal wordt gemaakt, met een online zoek-database als handige toepassing. Ook willen ze er meer les in krijgen. 36 procent van de respondenten zijn gastouders, 28 procent werkt in een kinderdagverblijf en 10 procent werkt op de bso. De meeste respondenten zijn mbo-opgeleid en werken al langer dan zeven jaar in de kinderopvang.

Pedagogisch curriculum

In 2017 verscheen het Pedagogisch curriculum. Dit werk biedt de theoretische achtergrond bij de pedagogische doelen binnen de Wet IKK. Deze kan gebruikt worden bij het schrijven van de pedagogische beleidsplannen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Topsprekers in de Kinderopvang