Pedagogiek

Ouders
gastblog-anneke-wijngaarden-pedagogisch-partnerschap-voor-rust-en-slaap

Gastblog Anneke Wijngaarden – Pedagogisch partnerschap voor meer rust en slaap op de groep

Het is keer op keer weer geweldig om te doen, als slaapcoach een training geven aan pedagogisch medewerkers. Je ziet letterlijk de kwartjes vallen als ik mijn kennis deel over hoe slapen bij kleine kinderen werkt. En hoe je voor meer rust en slaap op de groep zorgt. We praten over de verschillende methodieken die er zijn en ook de wensen en eisen die ouders meebrengen.
Pedagogiek
schoolkinderen

Een veilig klimaat op de groep: hoe bereik je dat?

Een veilige plek waar ieder kind zichzelf kan zijn en zich kan ontwikkelen. Of je nu op een kinderdagverblijf, peutergroep of bso werkt: alle pedagogisch medewerkers willen dit voor hun kinderen op de groep. Hoe bereik je dat? Wij praten erover met Marthe van Voorst van Beest en Josette Hoex van het Nederlands Jeugdinstituut.
Pedagogiek
kind alleen verdrietig

Hoe voorkom je pesten op de bso óf los je het op? ‘Het is een groepsprobleem’

Vanaf zo’n acht jaar begint het meestal: het pesten tussen kinderen. Niet alleen op school, ook op de buitenschoolse opvang. Sterker nog, júist de bso is een omgeving die gevoelig is voor pestgedrag. Mirelle Valentijn, oprichter van Kenniscentrum Omgaan met Pesten, legt uit hoe je dit gedrag voorkomt, signaleert en oplost.
blog-jose-goes-volgelhuisjes-voor-moederdag

Blog José Goes – Vogelhuisjes voor Moederdag

Ik heb de hele winter met de kinderen veel aandacht besteed aan vogels. In de tuin en voor het raam hing voer voor de vogels. De kinderen stonden vaak met hun neus tegen het raam gedrukt. Nu is het voorjaar. De vogels zijn nestjes aan het maken… Voor Moederdag maakten we vogelhuisjes met een nestje. Wat moet daar allemaal in?
Pedagogiek
nu-online-kinderopvang-magazine-nummer-3-2023

Nu online: Kinderopvang magazine nummer 3, 2023

In het meinummer van Kinderopvang aandacht voor de nieuwe cao. Wat verandert er voor jou? Ook starten we met een nieuwe serie: 'Wij Samen', waarin originele samenwerkingen in de kinderopvang uitgelicht worden. In deel 1: de samenwerking tussen kinderopvang KinderKade en boerderij De Koeienkade in Muiden.
Ouders
blog-anouk-levert-het-belang-van-ouderbetrokkenheid

Blog Anouk Levert – Het belang van ouderbetrokkenheid

Sinds de coronatijd lijken we er weer een beetje aan gewend geraakt: de afstand tussen de kinderopvang en ouders. Kinderen worden afgezet, ouders worden vaak niet meer echt uitgenodigd te blijven en het samen opvoeden gebeurt vaak door middel van overdrachten, 10-minutengesprekken – als daar tijd voor is – of af en toe een ouderavond. Terwijl regelmatig de dialoog met ouders aangaan je heel veel kan opleveren.
baby newborn eten

Opinie pedagogisch medewerker Daniëlle: ‘Zijn we nog kindgericht bezig?’

Vier jaar geleden koos Daniëlle ervoor een nieuw begin te maken bij een ander kinderdagverblijf in de veronderstelling dat alles beter zou worden. 'Dat is in zekere zin ook gebeurd. Ik kwam terecht in een groot, gezond, eerlijk en groeiend bedrijf. Een bedrijf dat investeert in de ontwikkeling van zijn medewerkers. Maar het maakte ook dat ik meer ben gaan zien. Of inzien.' In dit opiniestuk uit ze haar zorgen over de kinderopvangbranche.

Observeren en documenteren

In deze serie nemen we je mee in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie in je werk? Wil je de routine in je groep doorbreken en eens iets nieuws proberen? Heb je zin om echt met je pedagogische taken en talenten bezig te zijn? Lees dan verder. Dit is deel 3 van de serie, over observeren en documenteren.
18 april 2023 Pedagogiek

Hoe ga je als pm'er om met kinderen die een extra ondersteuningsbehoefte hebben? Bijvoorbeeld kinderen met autisme? En wat is de invloed van stress op het gedrag van kinderen met autisme?  Gezinspedagoog Joyce Blauwhoff gaat spreekt hier in deze aflevering van Podje Opvoeden over met gedragsanalist Marjon Kuipers. 'Eigenlijk weet niemand precies wat autisme is.'

Joyce Blauwhoff
Kwaliteit Opvang
nieuwkomers-in-de-kinderopvang-ik-wil-betekenisvol-werk-doen

Nieuwkomers in de kinderopvang: ‘Ik wil betekenisvol werk doen’

Wervingscampagnes, welkomstbonussen en uitbreidingen van de diplomalijst: de kinderopvangsector werft op allerlei manieren nieuwe medewerkers. Een groep nieuwkomers daarentegen heeft geen enkele aanmoediging nodig. Zij zijn hun droom achternagegaan: werken in de kinderopvang. ‘Ik zou niet anders meer willen.’

Over pedagogiek

Pedagogische keuzes in de kinderopvang

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.

Lees meer

Pedagogiek

Pedagogische beleidsplannen in de kinderopvang lijken soms inwisselbaar. Hier moeten de nieuwe eisen die de Wet IKK aan kinderopvangorganisaties stelt een einde aan maken. Het pedagogisch beleidsplan is vanaf 2018 een belangrijke graadmeter van pedagogische afwegingen die een kinderopvangorganisatie maakt. Dit kan zowel voor ouders als voor de inspectie bepalend zijn in hun oordeel over een organisatie.

In de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang staat dat de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven geconcretiseerd moeten worden in het pedagogisch beleidsplan. In een algemene maatregel van bestuur (amvb) is nu letterlijk uitgeschreven wat hiermee bedoeld wordt.

Pedagogische doelen

De concrete uitwerking van de vier bekende pedagogische doelen voor de kinderopvang, zijn voor de dagopvang, peuterspeelzaalwerk en de bso exact hetzelfde geformuleerd. Wel moet er in de uitwerking rekening gehouden worden met de ontwikkelingsfase waarin kinderen zich bevinden. Daarom staat er dat er op de groepen:

– op een sensitieve en responsieve manier met kinderen wordt omgegaan, respect voor de autonomie van kinderen wordt getoond en grenzen worden gesteld aan en structuur wordt geboden voor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;

– kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving;

– kinderen worden begeleid in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, en

– kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

Toezichthouder

De concretisering van de pedagogische doelstellingen is niet alleen van belang voor professionals en ouders, maar ook voor het gesprek over de praktijkobservatie tussen de houder en de toezichthouder. De huidige uitwerking van de vier pedagogische doelen alleen, vormde in de praktijk te weinig basis voor een goed gesprek over pedagogische kwaliteit. Het is belangrijk om te vermelden dat ouders mee mogen praten over het pedagogisch beleid en hierover advies mogen uitbrengen. Kinderopvangorganisaties dienen minstens één keer per jaar overleg te voeren met de oudercommissie over het pedagogische beleid.

Doorlopende ontwikkelingslijnen

Ook wordt met de Wet IKK ingezet op betere doorlopende ontwikkelingslijnen. Dit enigszins holle begrip krijgt handen en voeten in de uitwerking van deze nieuwe kwaliteitsmaatregel voor de kinderopvang. Om te beginnen wordt geëist dat in het pedagogisch beleidsplan te lezen is hoe kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling en hoe er wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkellijn met de buitenschoolse opvang en/of de school.

Pedagogisch kaders

Vanaf 2010 zijn vier verschillende Pedagogisch kaders uitgebracht: voor de dagopvang, bso en gastouderopvang. En er is een Pedagogisch kader Diversiteit. De Pedagogisch kaders bieden pedagogisch medewerkers een concrete uitwerking van de pedagogische doelen. Er staan theoretische hoofdstukken in en praktische hoofdstukken waarbij de theorie is uitgewerkt in de aanpak van praktische situaties.

Het gebruik van de Pedagogisch kaders voor de kinderopvang kan beter. De boeken, zowel uitgebracht voor de dagopvang, de bso als de gastouderopvang, worden vooral incidenteel gebruikt. Dit blijkt uit een enquête onder pm’ers en gastouders die de Stichting BKK heeft laten houden.

Pedagogisch kader 0-4 jaar

De 546 respondenten van de BKK-enquête vinden het in meerderheid nuttig dat het Pedagogisch kader verder ontwikkeld wordt, ook al maken ze nu nog weinig gebruik van het boek. Het Pedagogisch kader voor 0-4 jaar (het eerste deel) is het bekendst onder de respondenten. BKK, die de boeken beschikbaar stelde, concludeert dat het Pedagogisch kader niet zo veel wordt gebruikt als ze zouden wensen.

Digitale editie

Pm’ers en gastouders hebben de wens dat het Pedagogisch kader digitaal wordt gemaakt, met een online zoek-database als handige toepassing. Ook willen ze er meer les in krijgen. 36 procent van de respondenten zijn gastouders, 28 procent werkt in een kinderdagverblijf en 10 procent werkt op de bso. De meeste respondenten zijn mbo-opgeleid en werken al langer dan zeven jaar in de kinderopvang.

Pedagogisch curriculum

In 2017 verscheen het Pedagogisch curriculum. Dit werk biedt de theoretische achtergrond bij de pedagogische doelen binnen de Wet IKK. Deze kan gebruikt worden bij het schrijven van de pedagogische beleidsplannen.

Uitgelicht congres

De Dag van de Pedagogisch Coach

Van der Valk Veenendaal

Masterclass Opvallend Gedrag: Nieuwe editie

Hotel van der Valk Veenendaal

Jaarcongres Management Kinderopvang 2023

ReeHorst

Congres Topsprekers in de Kinderopvang

Van der Valk Veenendaal