Pedagogiek

Groene kinderopvang
FONK natuureducatie

FONK: ‘Natuur is dé plek voor een kind om te groeien’

De natuur als dé leeromgeving waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen: dat is de gedachte achter het nieuwe natuureducatieprogramma FONK. Een school in Brabant heeft het programma als proef in gebruik genomen, maar de bedoeling is dat FONK voor alle basisscholen en kinderdagverblijven beschikbaar wordt.
Pedagogiek
nu-online-oktobernummer-kinderopvang

Nu online: oktobernummer Kinderopvang

In het oktobernummer van Kinderopvang lees je over hoe je als professional om kan gaan met conflicten en agressie. Zorg- en onderwijsprofessionals hebben van alle beroepsgroepen in Nederland het meest te maken met agressie en geweld door derden, zoals ouders en patiënten. Agressietrainer Caroline Koetsenruijter maakt het onderwerp bespreekbaar. Daarnaast een artikel over hoe je de bso voor oudere kinderen boeiend houdt. Bij Kinderopvang Sterrenrijk bedachten ze de Tienerclub.
Pedagogiek
nu-online-vakblad-kinderopvang-nummer-9

Nu online: vakblad Kinderopvang nummer 9

In dit nummer vertelt pedagoog Elly Singer over ‘leerzame botsingen’ tussen kinderen op de groep. Hoe ga je daarmee om? Ook gaan we scharrelen op een boerderij met kinderdagverblijf, dagbesteding voor ouderen én een bso. En: wat doe je met moeilijke slapers? Kinderslaapcoach Tanja Veldhuizen geeft tips.
Pedagogiek
expertisecentrum-kinderopvang-start-met-online-kennisspel-doe-je-mee

Expertisecentrum Kinderopvang start met online Kennisspel: doe je mee?

Het Expertisecentrum Kinderopvang start op donderdag 2 september met het Kennisspel 2021, om kinderopvangprofessionals aan het denken te zetten over pedagogische vraagstukken. Deelnemers krijgen elke maandag en donderdag een vraag in de mail, waarmee zij punten kunnen verdienen.
Pedagogiek
hoe-praat-je-met-jonge-kinderen-over-seksualiteit-en-intimiteit

Hoe praat je met jonge kinderen over seksualiteit en intimiteit?

Wanneer is het beste moment om over seks te praten met (jonge) kinderen? En begint seksuele opvoeding al op babyleeftijd? Deze en andere vragen uit de praktijk legt Joyce Blauwhoff voor aan pedagoog Annemiek Waage in een podcast over de seksuele ontwikkeling van jonge kinderen.
Pedagogiek
nu-online-kinderopvang-magazine-nr-6-2021

Nu online: het juninummer van Kinderopvang magazine

Het juni-nummer van Kinderopvang bevat een nieuwe serie: ‘Creatief met kinderen’. In deze serie vertellen de auteurs van het boek hoe je dat aanpakt. In dit nummer tref je deel 1 aan: materiaalonderzoek als creatief spelaanbod. Verder lees je alles in het dossier Spelen over hoe je kinderen het beste helpt in het spel. Wat zijn de laatste inzichten en ervaringen? Kortom: een nummer vol informatie, inspiratie en praktische tips.
Pedagogiek
elly-singer-botsingen-tussen-kinderen-zijn-een-belangrijke-leerschool

Elly Singer: ‘Botsingen tussen kinderen zijn een belangrijke leerschool’

Voor jonge kinderen is het kunnen spelen met vriendjes op het kinderdagverblijf het allerbelangrijkste, zegt Elly Singer. In de podcast ‘Kinderopvangtotaal presenteert Podje Opvoeden’ vertelt pedagoog en onderzoeker Elly Singer over de belangrijke rol van vriendschappen en aanvaringen tussen kinderen. ‘Het geeft hen feedback op hun handelen.’
zo-sluit-je-als-pmer-beter-aan-bij-de-spelbeleving-van-het-kind

Pilot: Zo sluit je als pm’er beter aan bij de (spel)beleving…

Hoe kun je als pedagogisch medewerker beter aansluiten bij de (spel)beleving van het kind? ‘Door te kijken naar het spel, naar wat de kinderen boeit, en ze van daaruit uit te dagen de volgende stap te zetten', zegt pedagogisch coach Carlinda Fuselier van kinderopvang Columbus Junior. Deze kinderopvang deed mee aan de ZonMw-pilot “Kwaliteit van taal, spel en denken”.
Pedagogiek
terug-naar-de-bso-ik-wil-kinderen-meegeven-dat-ze-mogen-zijn-wie-ze-zijn

Terug naar de bso: ‘Ik wil kinderen meegeven dat ze mogen…

Hoe is het om, na een aantal jaar ‘eruit te zijn geweest’, weer terug te keren als pedagogisch medewerker op de bso? Ragna ten Holder zette kortgeleden de stap en vertelt hoe ze opnieuw haar plek vond op de groep: ‘Aan de drukte en hectiek moest ik best even wennen, maar ik geniet weer enorm van het werken met kinderen.’
Pedagogiek
nu-online-kinderopvang-magazine-nr-4

Nu online: het aprilnummer van Kinderopvang

Kinderen zitten vaak barstensvol goede ideeën. Hoe leuk is het als je hun creatieve hersenspinsels kan inzetten voor een groene en avontuurlijke buitenruimte? Mariska Thieme van Bureau RIS weet precies hoe je dit aanpakt. En ook in dit nummer: een artikel over autisme. Het is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen dat kenmerken van autisme tijdig worden herkend. Als pedagogisch medewerker speel jij daarbij een belangrijke rol.

Over pedagogiek

Pedagogische keuzes in de kinderopvang

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.

Lees meer

Pedagogiek

Pedagogische beleidsplannen in de kinderopvang lijken soms inwisselbaar. Hier moeten de nieuwe eisen die de Wet IKK aan kinderopvangorganisaties stelt een einde aan maken. Het pedagogisch beleidsplan is vanaf 2018 een belangrijke graadmeter van pedagogische afwegingen die een kinderopvangorganisatie maakt. Dit kan zowel voor ouders als voor de inspectie bepalend zijn in hun oordeel over een organisatie.

In de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang staat dat de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven geconcretiseerd moeten worden in het pedagogisch beleidsplan. In een algemene maatregel van bestuur (amvb) is nu letterlijk uitgeschreven wat hiermee bedoeld wordt.

Pedagogische doelen

De concrete uitwerking van de vier bekende pedagogische doelen voor de kinderopvang, zijn voor de dagopvang, peuterspeelzaalwerk en de bso exact hetzelfde geformuleerd. Wel moet er in de uitwerking rekening gehouden worden met de ontwikkelingsfase waarin kinderen zich bevinden. Daarom staat er dat er op de groepen:

– op een sensitieve en responsieve manier met kinderen wordt omgegaan, respect voor de autonomie van kinderen wordt getoond en grenzen worden gesteld aan en structuur wordt geboden voor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;

– kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving;

– kinderen worden begeleid in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, en

– kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

Toezichthouder

De concretisering van de pedagogische doelstellingen is niet alleen van belang voor professionals en ouders, maar ook voor het gesprek over de praktijkobservatie tussen de houder en de toezichthouder. De huidige uitwerking van de vier pedagogische doelen alleen, vormde in de praktijk te weinig basis voor een goed gesprek over pedagogische kwaliteit. Het is belangrijk om te vermelden dat ouders mee mogen praten over het pedagogisch beleid en hierover advies mogen uitbrengen. Kinderopvangorganisaties dienen minstens één keer per jaar overleg te voeren met de oudercommissie over het pedagogische beleid.

Doorlopende ontwikkelingslijnen

Ook wordt met de Wet IKK ingezet op betere doorlopende ontwikkelingslijnen. Dit enigszins holle begrip krijgt handen en voeten in de uitwerking van deze nieuwe kwaliteitsmaatregel voor de kinderopvang. Om te beginnen wordt geëist dat in het pedagogisch beleidsplan te lezen is hoe kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling en hoe er wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkellijn met de buitenschoolse opvang en/of de school.

Pedagogisch kaders

Vanaf 2010 zijn vier verschillende Pedagogisch kaders uitgebracht: voor de dagopvang, bso en gastouderopvang. En er is een Pedagogisch kader Diversiteit. De Pedagogisch kaders bieden pedagogisch medewerkers een concrete uitwerking van de pedagogische doelen. Er staan theoretische hoofdstukken in en praktische hoofdstukken waarbij de theorie is uitgewerkt in de aanpak van praktische situaties.

Het gebruik van de Pedagogisch kaders voor de kinderopvang kan beter. De boeken, zowel uitgebracht voor de dagopvang, de bso als de gastouderopvang, worden vooral incidenteel gebruikt. Dit blijkt uit een enquête onder pm’ers en gastouders die de Stichting BKK heeft laten houden.

Pedagogisch kader 0-4 jaar

De 546 respondenten van de BKK-enquête vinden het in meerderheid nuttig dat het Pedagogisch kader verder ontwikkeld wordt, ook al maken ze nu nog weinig gebruik van het boek. Het Pedagogisch kader voor 0-4 jaar (het eerste deel) is het bekendst onder de respondenten. BKK, die de boeken beschikbaar stelde, concludeert dat het Pedagogisch kader niet zo veel wordt gebruikt als ze zouden wensen.

Digitale editie

Pm’ers en gastouders hebben de wens dat het Pedagogisch kader digitaal wordt gemaakt, met een online zoek-database als handige toepassing. Ook willen ze er meer les in krijgen. 36 procent van de respondenten zijn gastouders, 28 procent werkt in een kinderdagverblijf en 10 procent werkt op de bso. De meeste respondenten zijn mbo-opgeleid en werken al langer dan zeven jaar in de kinderopvang.

Pedagogisch curriculum

In 2017 verscheen het Pedagogisch curriculum. Dit werk biedt de theoretische achtergrond bij de pedagogische doelen binnen de Wet IKK. Deze kan gebruikt worden bij het schrijven van de pedagogische beleidsplannen.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang