Pedagogiek

Pedagogiek

‘Manifest geeft kinderopvangsector de plek die het verdient’

De regiegroep Kindcentra 2020 omarmt het manifest ‘Veranker de unieke expertise van de kinderopvang’ van de BK, BMK en BOinK. ‘Het document geeft de sector kinderopvang de plek die het verdient’, zegt voorzitter Gijs van Rozendaal.
Pedagogiek

‘Hoe zorg je ervoor dat elk bso-kind gedag zegt bij het…

Op de bso-groep van 4 tot 7 jaar waar pm’er Bas werkt, ziet hij dat de meeste kinderen op hun eigen manier gedag zeggen. Maar hoe zorg je ervoor dat elk kind afscheid neemt én hoe onthoud je hoe zij dat willen doen? Hij vraagt Annemiek Waage om tips.
Pedagogiek

Met deze thema’s gaat het Expertisecentrum aan de slag

Met welke onderwerpen moet het Expertisecentrum Kinderopvang als eerste aan de slag? Jullie brachten je stem uit. Bekijk de drie onderwerpen die de meeste stemmen kregen.
Pedagogiek

Blog Myrte van Gurp – Hoe de mimiek van Milly voor…

Vorige week zat Milly in het programma First Dates, iedere werkdag te zien bij BNN. Milly wekte meteen mijn interesse, omdat ze pedagogisch medewerker is.
Pedagogiek

Geen middag-, maar een winterslaapje (Sociaal-emotionele ontwikkeling)

Winterslaap: veel dieren houden een winterslaap. Denk aan egels, muizen of beren. Die kruipen in een holletje en kikkers bijvoorbeeld graven zich diep in de modder in.
Pedagogiek

Blog Jacqueline Butti – Oké, dan niet

Heb je net een leuke knutselactiviteit voorbereid, blijkt de meerderheid van het groepje dat je in gedachten had helemaal geen zin te hebben in dat “knippen en plakken”. Dan beland je al gauw in het dilemma of je de kinderen zult verplichten mee te doen.
Pedagogiek

Op studiereis naar Zweden

Carola Winter werd begin dit jaar Pedagogisch Professional van 2019. De hoofdprijs was een Reggio-studiereis naar Zweden, beschikbaar gesteld door Werkend Leren. In haar dagboek geeft Carola een impressie van deze bijzondere reis.
Pedagogiek

Bekijk het decembernummer van Kinderopvang

Het decembernummer 2019 van tijdschrift Kinderopvang is onlangs verschenen. Abonnees kunnen deze (premium-)artikelen nu ook digitaal bekijken.
Pedagogiek

Blog Nathalie Camacho – 3 tips om minder hard te werken

Ik zie veel hardwerkende professionals in de kinderopvang, zowel de pedagogische medewerkers als de coaches en managers. Maar verliezen ze, zonder hiervan bewust te zijn, uiteindelijk het kind uit het oog. In deze blog geef ik je 3 tips om minder hard te werken, voor meer pedagogische kwaliteit.

Over pedagogiek

Pedagogische keuzes in de kinderopvang

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.

Lees meer

Pedagogiek

Pedagogische beleidsplannen in de kinderopvang lijken soms inwisselbaar. Hier moeten de nieuwe eisen die de Wet IKK aan kinderopvangorganisaties stelt een einde aan maken. Het pedagogisch beleidsplan is vanaf 2018 een belangrijke graadmeter van pedagogische afwegingen die een kinderopvangorganisatie maakt. Dit kan zowel voor ouders als voor de inspectie bepalend zijn in hun oordeel over een organisatie.

In de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang staat dat de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven geconcretiseerd moeten worden in het pedagogisch beleidsplan. In een algemene maatregel van bestuur (amvb) is nu letterlijk uitgeschreven wat hiermee bedoeld wordt.

Pedagogische doelen

De concrete uitwerking van de vier bekende pedagogische doelen voor de kinderopvang, zijn voor de dagopvang, peuterspeelzaalwerk en de bso exact hetzelfde geformuleerd. Wel moet er in de uitwerking rekening gehouden worden met de ontwikkelingsfase waarin kinderen zich bevinden. Daarom staat er dat er op de groepen:

– op een sensitieve en responsieve manier met kinderen wordt omgegaan, respect voor de autonomie van kinderen wordt getoond en grenzen worden gesteld aan en structuur wordt geboden voor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;

– kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving;

– kinderen worden begeleid in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, en

– kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

Toezichthouder

De concretisering van de pedagogische doelstellingen is niet alleen van belang voor professionals en ouders, maar ook voor het gesprek over de praktijkobservatie tussen de houder en de toezichthouder. De huidige uitwerking van de vier pedagogische doelen alleen, vormde in de praktijk te weinig basis voor een goed gesprek over pedagogische kwaliteit. Het is belangrijk om te vermelden dat ouders mee mogen praten over het pedagogisch beleid en hierover advies mogen uitbrengen. Kinderopvangorganisaties dienen minstens één keer per jaar overleg te voeren met de oudercommissie over het pedagogische beleid.

Doorlopende ontwikkelingslijnen

Ook wordt met de Wet IKK ingezet op betere doorlopende ontwikkelingslijnen. Dit enigszins holle begrip krijgt handen en voeten in de uitwerking van deze nieuwe kwaliteitsmaatregel voor de kinderopvang. Om te beginnen wordt geëist dat in het pedagogisch beleidsplan te lezen is hoe kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling en hoe er wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkellijn met de buitenschoolse opvang en/of de school.

Pedagogisch kaders

Vanaf 2010 zijn vier verschillende Pedagogisch kaders uitgebracht: voor de dagopvang, bso en gastouderopvang. En er is een Pedagogisch kader Diversiteit. De Pedagogisch kaders bieden pedagogisch medewerkers een concrete uitwerking van de pedagogische doelen. Er staan theoretische hoofdstukken in en praktische hoofdstukken waarbij de theorie is uitgewerkt in de aanpak van praktische situaties.

Het gebruik van de Pedagogisch kaders voor de kinderopvang kan beter. De boeken, zowel uitgebracht voor de dagopvang, de bso als de gastouderopvang, worden vooral incidenteel gebruikt. Dit blijkt uit een enquête onder pm’ers en gastouders die de Stichting BKK heeft laten houden.

Pedagogisch kader 0-4 jaar

De 546 respondenten van de BKK-enquête vinden het in meerderheid nuttig dat het Pedagogisch kader verder ontwikkeld wordt, ook al maken ze nu nog weinig gebruik van het boek. Het Pedagogisch kader voor 0-4 jaar (het eerste deel) is het bekendst onder de respondenten. BKK, die de boeken beschikbaar stelde, concludeert dat het Pedagogisch kader niet zo veel wordt gebruikt als ze zouden wensen.

Digitale editie

Pm’ers en gastouders hebben de wens dat het Pedagogisch kader digitaal wordt gemaakt, met een online zoek-database als handige toepassing. Ook willen ze er meer les in krijgen. 36 procent van de respondenten zijn gastouders, 28 procent werkt in een kinderdagverblijf en 10 procent werkt op de bso. De meeste respondenten zijn mbo-opgeleid en werken al langer dan zeven jaar in de kinderopvang.

Pedagogisch curriculum

In 2017 verscheen het Pedagogisch curriculum. Dit werk biedt de theoretische achtergrond bij de pedagogische doelen binnen de Wet IKK. Deze kan gebruikt worden bij het schrijven van de pedagogische beleidsplannen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Openingsevent Week van het Jonge Kind

Leergang Babyspecialist

Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Openingsevent Week van het Jonge Kind

Topsprekers in de Kinderopvang