Pedagogiek

Groene kinderopvang
FONK natuureducatie

FONK: ‘Natuur is dé plek voor een kind om te groeien’

De natuur als dé leeromgeving waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen: dat is de gedachte achter het nieuwe natuureducatieprogramma FONK. Een school in Brabant heeft het programma als proef in gebruik genomen, maar de bedoeling is dat FONK voor alle basisscholen en kinderdagverblijven beschikbaar wordt.
Pedagogiek
terug-naar-de-bso-ik-wil-kinderen-meegeven-dat-ze-mogen-zijn-wie-ze-zijn

Terug naar de bso: ‘Ik wil kinderen meegeven dat ze mogen…

Hoe is het om, na een aantal jaar ‘eruit te zijn geweest’, weer terug te keren als pedagogisch medewerker op de bso? Ragna ten Holder zette kortgeleden de stap en vertelt hoe ze opnieuw haar plek vond op de groep: ‘Aan de drukte en hectiek moest ik best even wennen, maar ik geniet weer enorm van het werken met kinderen.’
Pedagogiek
nu-online-kinderopvang-magazine-nr-4

Nu online: het aprilnummer van Kinderopvang

Kinderen zitten vaak barstensvol goede ideeën. Hoe leuk is het als je hun creatieve hersenspinsels kan inzetten voor een groene en avontuurlijke buitenruimte? Mariska Thieme van Bureau RIS weet precies hoe je dit aanpakt. En ook in dit nummer: een artikel over autisme. Het is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen dat kenmerken van autisme tijdig worden herkend. Als pedagogisch medewerker speel jij daarbij een belangrijke rol.
Pedagogiek
week-van-het-jonge-kind-in-coronatijd

De Week van het Jonge Kind in coronatijd

De Week van het Jonge Kind verloopt dit jaar anders dan anders door de aanhoudende coronapandemie. Dat weerhoudt Hestia Kinderopvang er niet van om thematisch aan de slag te gaan met deze week. Hestia volgt de thema's van de internationale Week of the Young Child, die voor de 50e keer plaatsvindt. Dat levert leuke activiteiten op.
Pedagogiek
pmer-therese-ik-wil-kinderen-leren-dat-ze-zichzelf-mogen-zijn

Pm’er Thérèse: ‘Ik wil kinderen leren dat ze zichzelf mogen zijn’

Leren om jezelf te mogen zijn en steeds meer zelf doen, dat is wat Thérèse Hasselbaink (50) kinderen graag meegeeft. Immers, kinderen zijn zelf de motor van hun eigen ontwikkeling. De campagne Kinderopvang dankzij jou maakt een serie portretten van pedagogisch medewerkers.
Pedagogiek
Jeanette_Doornenbal_overleden

Jeannette Doornenbal overleden

Op 12 maart overleed Jeannette Doornenbal, voormalig lector Jeugd, Educatie en Samenleving aan de Hanzehogeschool in Groningen. Al geruime tijd was ze ernstig ziek. Adviseur Job van Velsen werkte veel met haar samen en kijkt op persoonlijke manier terug op haar werk en leven.
Pedagogiek
nu-online-het-maartnummer-van-kinderopvang

Nu online: het maartnummer van Kinderopvang

In Kinderopvang nr. 3 een artikel over de autonomie van baby's. Als het gaat over het stimuleren van de autonomie denk je al snel aan peuters, maar dit speelt ook al bij baby’s. ‘Het kind vertelt jou wat het al kan.’ En ook: hoe zorg je ervoor dat de bouwhoek voor zowel jongens als meisjes aantrekkelijk is? Hoe komt het dat meisjes minder vaak spelen in de bouwhoek?
Pedagogiek
pretpakket-bij-geef-een-boek-cadeau

Geef een boek cadeau: gratis pretpakket voor snelle bestellers

Wie voor zijn klas of groep vóór 15 maart bij de lokale boekhandel 'De brief voor de koning' of 'Max en de Maximonsters' reserveert, ontvangt een gratis pretpakket om de klas te versieren.
Pedagogiek
een-jaar-lang-kinderopvang-dankzij-jou-5-miljoen-mensen-bereikt

Een jaar lang ‘Kinderopvang dankzij jou’: 5 miljoen mensen bereikt

Om nieuwe medewerkers te werven en huidige medewerkers te behouden in de kinderopvang, startte Kinderopvang werkt! in januari 2020 de campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’. Wat is er bereikt in een jaar tijd? Dit zijn de cijfers:
Pedagogiek

Bekijk het decembernummer Kinderopvang

In het decembernummer van Kinderopvang (2020) een informatief artikel over selectief mutisme. Dit is een angststoornis waarbij het kind op bepaalde momenten niet of nauwelijks durft te praten. Wat kun je er als pm’er aan doen? Onderzoeker Miranda Majdandzic vertelt er meer over en geeft tips voor uitdagend spel.

Over pedagogiek

Pedagogische keuzes in de kinderopvang

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.

Lees meer

Pedagogiek

Pedagogische beleidsplannen in de kinderopvang lijken soms inwisselbaar. Hier moeten de nieuwe eisen die de Wet IKK aan kinderopvangorganisaties stelt een einde aan maken. Het pedagogisch beleidsplan is vanaf 2018 een belangrijke graadmeter van pedagogische afwegingen die een kinderopvangorganisatie maakt. Dit kan zowel voor ouders als voor de inspectie bepalend zijn in hun oordeel over een organisatie.

In de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang staat dat de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven geconcretiseerd moeten worden in het pedagogisch beleidsplan. In een algemene maatregel van bestuur (amvb) is nu letterlijk uitgeschreven wat hiermee bedoeld wordt.

Pedagogische doelen

De concrete uitwerking van de vier bekende pedagogische doelen voor de kinderopvang, zijn voor de dagopvang, peuterspeelzaalwerk en de bso exact hetzelfde geformuleerd. Wel moet er in de uitwerking rekening gehouden worden met de ontwikkelingsfase waarin kinderen zich bevinden. Daarom staat er dat er op de groepen:

– op een sensitieve en responsieve manier met kinderen wordt omgegaan, respect voor de autonomie van kinderen wordt getoond en grenzen worden gesteld aan en structuur wordt geboden voor het gedrag van kinderen, zodat kinderen zich emotioneel veilig en geborgen kunnen voelen;

– kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden en creatieve vaardigheden, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving;

– kinderen worden begeleid in hun interacties, waarbij hen spelenderwijs sociale kennis en vaardigheden worden bijgebracht, teneinde kinderen in staat te stellen steeds zelfstandiger relaties met anderen op te bouwen en te onderhouden, en

– kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

Toezichthouder

De concretisering van de pedagogische doelstellingen is niet alleen van belang voor professionals en ouders, maar ook voor het gesprek over de praktijkobservatie tussen de houder en de toezichthouder. De huidige uitwerking van de vier pedagogische doelen alleen, vormde in de praktijk te weinig basis voor een goed gesprek over pedagogische kwaliteit. Het is belangrijk om te vermelden dat ouders mee mogen praten over het pedagogisch beleid en hierover advies mogen uitbrengen. Kinderopvangorganisaties dienen minstens één keer per jaar overleg te voeren met de oudercommissie over het pedagogische beleid.

Doorlopende ontwikkelingslijnen

Ook wordt met de Wet IKK ingezet op betere doorlopende ontwikkelingslijnen. Dit enigszins holle begrip krijgt handen en voeten in de uitwerking van deze nieuwe kwaliteitsmaatregel voor de kinderopvang. Om te beginnen wordt geëist dat in het pedagogisch beleidsplan te lezen is hoe kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling en hoe er wordt gestreefd naar een doorlopende ontwikkellijn met de buitenschoolse opvang en/of de school.

Pedagogisch kaders

Vanaf 2010 zijn vier verschillende Pedagogisch kaders uitgebracht: voor de dagopvang, bso en gastouderopvang. En er is een Pedagogisch kader Diversiteit. De Pedagogisch kaders bieden pedagogisch medewerkers een concrete uitwerking van de pedagogische doelen. Er staan theoretische hoofdstukken in en praktische hoofdstukken waarbij de theorie is uitgewerkt in de aanpak van praktische situaties.

Het gebruik van de Pedagogisch kaders voor de kinderopvang kan beter. De boeken, zowel uitgebracht voor de dagopvang, de bso als de gastouderopvang, worden vooral incidenteel gebruikt. Dit blijkt uit een enquête onder pm’ers en gastouders die de Stichting BKK heeft laten houden.

Pedagogisch kader 0-4 jaar

De 546 respondenten van de BKK-enquête vinden het in meerderheid nuttig dat het Pedagogisch kader verder ontwikkeld wordt, ook al maken ze nu nog weinig gebruik van het boek. Het Pedagogisch kader voor 0-4 jaar (het eerste deel) is het bekendst onder de respondenten. BKK, die de boeken beschikbaar stelde, concludeert dat het Pedagogisch kader niet zo veel wordt gebruikt als ze zouden wensen.

Digitale editie

Pm’ers en gastouders hebben de wens dat het Pedagogisch kader digitaal wordt gemaakt, met een online zoek-database als handige toepassing. Ook willen ze er meer les in krijgen. 36 procent van de respondenten zijn gastouders, 28 procent werkt in een kinderdagverblijf en 10 procent werkt op de bso. De meeste respondenten zijn mbo-opgeleid en werken al langer dan zeven jaar in de kinderopvang.

Pedagogisch curriculum

In 2017 verscheen het Pedagogisch curriculum. Dit werk biedt de theoretische achtergrond bij de pedagogische doelen binnen de Wet IKK. Deze kan gebruikt worden bij het schrijven van de pedagogische beleidsplannen.

Uitgelicht congres

Jaarcongres Management Kinderopvang 2021

Topsprekers in de Kinderopvang