Personenregister

Wet- en regelgeving

Tweede Kamer kritisch over ‘halve stap’ naar basisvoorziening

Tijdens het Algemeen Overleg Kinderopvang in de Tweede Kamer werd er onder andere gesproken over de beroepskracht-kindratio voor baby’s, het personenregister, kinderopvang als basisvoorziening, personeelstekorten en de inzet van pedagogisch coaches.
Personenregister

Europees inloggen Personenregister Kinderopvang wordt eenvoudiger

EU-burgers kunnen voortaan met hun Europees inlogmiddel en burgerservicenummer inloggen op het Personenregister Kinderopvang. Een DigiD is dan niet nodig.
Personenregister

Nieuw aanvraagformulier VOG

Per 1 juni 2020 is er een nieuw aanvraagformulier voor de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Het oude aanvraagformulier van februari 2018 mag nog gebruikt worden tot uiterlijk 1 september 2020.

Factsheet personenregister kinderopvang aangepast

De factsheet personenregister van SZW en GGD GHOR Nederland is aangevuld en heeft een nieuwe naam gekregen: de Denklijn personenregister kinderopvang.

Elektrisch speelgoed mag niet altijd op openbare weg

Voertuigen voor kinderen zoals skateboards, hoverboards, skates en heelys , al dan niet elektrisch aangedreven, zijn ongekend populair. Veel ouders weten niet waar en of deze producten gebruikt mogen worden op de openbare weg.
Personenregister

Stand van zaken Personenregister Kinderopvang

In maart van dit jaar is het Personenregister Kinderopvang van start gegaan. Ruim acht maanden na de invoering van het register zijn er inmiddels meer dan 190.000 personen ingeschreven en gekoppeld aan een kinderopvangorganisatie. Zij worden continu gescreend op strafbare feiten.
Personenregister

‘Sector heeft werk gemaakt van open aanspreekcultuur’

Opnieuw wordt bekeken hoe de kinderopvangsector ervoor staat na de aanbevelingen van de commissie Gunning in 2011. Staatssecretaris Tamara van Ark toont aan dat de sector het afgelopen jaar veel stappen heeft gezet, met name met het personenregister en met het agenderen van de open aanspreekcultuur.
Personenregister

Laatste kans: registreer medewerkers in het Personenregister

Het ministerie van Sociale Zaken deelt een laatste oproep aan werkgevers en werknemers in de kinderopvang om kinderopvangmedewerkers voor 1 juli in het Personenregister in te schrijven. Nu kan dit nog gratis. Vanaf zondag 1 juli kost dit 12 euro.
Personenregister

Groep pm’ers viel buiten beeld bij continue screening

Een deel van de pedagogisch medewerkers blijkt de afgelopen jaren niet mee te zijn genomen in de continue screening. Hun werkgevers waren hier niet van op de hoogte. Het gaat om een groep werknemers die werkzaam is bij een onderdeel van de kinderopvangorganisatie.
Personenregister

Let op uitbreiding administratieplicht bij personenregister

Vanaf 1 juli 2018 verandert de administratieplicht voor ondernemers in de kinderopvang. Gegevens van personeelsleden die zich moeten inschrijven in het Personenregister, moeten vanaf dan bewaard worden in de administratie. De GGD kan deze gegevens vervolgens opvragen.

Over personenregister

Van continue screening naar personenregister

Net als het vierogenprincipe, is de continue screening en, binnenkort het personenregister, ingevoerd om de kinderopvangbranche veiliger te maken. Met het personenregister moet voorkomen worden dat professionals met een strafblad of een verleden met kindermishandeling of –misbruik opnieuw in de kinderopvang aan de slag kan. Voor gastouders geldt dit bovendien voor alle volwassen huisgenoten die op het opvangadres woonachtig zijn. Het personenregister wordt in 2018 ingevoerd.

Lees meer

Personenregister

Sinds 1 maart 2013 bestaat de continue screening in de kinderopvangbranche. Dat betekent dat alle werknemers in de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk continu worden gescreend op strafbare feiten. Begaat iemand uit deze groep een overtreding die een bedreiging vormt voor de veiligheid van de opgevangen kinderen, dan gaat er via de toezichthouder een signaal naar de werkgever. Als er geen nieuwe VOG wordt verstrekt, dan kan iemand niet langer meer werken in de kinderopvang.

Compleet overzicht

Minister Asscher van Sociale Zaken vindt het onduidelijk wie er tot deze groep hoort en wie niet. Er komen meer mensen in contact met kinderen tijdens de opvang dan alleen pedagogisch medewerkers en gastouders. Daarom heeft hij een personenregister voorgesteld waarin niet alleen pm’ers en gastouders staan, maar ook zelfstandigen, stagiaires, vrijwilligers en uitzendkrachten. Nieuw is dat iedereen zich zelf moet inschrijven voor dit register. Is iemand niet ingeschreven in het personenregister, dan mag hij of zij ook niet in de kinderopvang werken. Pas dan bestaat er volgens minister Asscher, een compleet overzicht van werknemers in de kinderopvangbranche.

2018 ingevoerd

het personenregister gaat van start vanaf 1 maart 2018. Hiermee is definitief een veiliger alternatief gevonden voor de continue screening. Eerder maakte Asscher al bekend dat DUO de uitvoerder wordt van het personenregister. Asscher denkt dat het personenregister leidt tot een vereenvoudiging van de regels rondom VOG en dat het zorgt voor een flinke lastenverlichting, omdat mensen zelf verantwoordelijk worden voor hun registratie. Voor gastouders heeft het voorstel meer plichten in petto. Nu moeten alleen de gastouder en zijn/haar volwassenen huisgenoten een VOG kunnen overleggen. Met dit voorstel moeten alle volwassenen en gezinsleden die tijdens opvangtijden regelmatig over de vloer komen, ook over een VOG beschikken.

Meeste meldingen uit de gastouderopvang

De continue screening leverde in 2016 48 signalen op. De meeste signalen hadden betrekking op huisgenoten van gastouders. Geen enkel signaal had betrekking op een houder. Een signaal betekent dat er sprake is van een bijschrijving in de justitiële documentatie van de medewerker, wat ertoe leidt dat een medewerker niet meer in aanmerking komt voor een nieuwe Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor een functie in de kinderopvang. Hoewel niet bekend is of de signalen hebben geleid tot een strafrechtelijke veroordeling, heeft het er in bijna alle gevallen toe geleid dat deze personen niet meer in contact staan met de opgevangen kinderen.

De aandacht voor continue screening en het personenregister als opvolger, komt deels voort uit de Robert M-affaire. Naar aanleiding van dit grootschalige misbruik heeft de commissie Gunning aanbevelingen gedaan om de kinderopvang veiliger te maken en nieuwe gevallen van misbruik te voorkomen. Eén van de aanbevelingen was om de continue screening uit te breiden naar stagiaires, uitzendkrachten en vrijwilligers. Dit is voortvarend opgepakt door het introduceren van de continue screening van medewerkers in de kinderopvang. Voor stagiaires, uitzendkrachten en vrijwilligers is de tweejaarlijkse VOG verplicht en aan opname in de continue screening wordt gewerkt. De continue screening wordt gezien als een van de meest succesvolle maatregelen voor de veiligheid in de kinderopvang. In de periode tussen de invoering (2013) en het najaar van 2016 heeft deze maatregel 186 signalen opgeleverd, die veelal hebben geleid tot vertrek van de medewerker, uitschrijving van de gastouder uit het LRK en Peuterspeelzalen of uitschrijving van de huisgenoot van de gastouder uit het adres van de gastouder.