Samenwerken
Pilot: VVE voor kinderen vanaf 14 maanden oud
Kan een kind wel wat extra hulp en ondersteuning in de (taal)ontwikkeling gebruiken? Dan geeft het consultatiebureau een VVE-indicatie bij 14 maanden. Toch gaan deze kinderen pas veel later naar de voorschool, namelijk als ze 2,5 jaar oud zijn. ‘Waarom zo’n lange tijd wachten?’, vroeg Michèlle Ouwerkerk, unitmanager bij Kober kinderopvang, zich af. Ze startte een pilot met VVE voor kinderen vanaf 14 maanden oud.
Zomer op de opvang ‘Betrek kinderen bij het bedenken van het activiteitenprogramma’
De zomermaanden zijn altijd een beetje anders dan anders op de opvang. De dagen zijn lang en warm, de bso’s zijn langer open, veel medewerkers zijn op vakantie en veel kinderen ook. In dit drieluik vertellen medewerkers van verschillende organisaties hoe zij de zomermaanden op de opvang ervaren en hoe ze de roosters rondkrijgen. Dit keer Martin van Oostveen, pedagogisch medewerker bij Gro-up in Zoetermeer.
Zomer op de opvang: ‘Het is intensief, maar ook extra leuk’
De zomermaanden zijn altijd een beetje anders dan anders op de opvang. De dagen zijn lang en warm, de bso’s zijn langer open, veel medewerkers zijn op vakantie en veel kinderen ook. In dit drieluik vertellen medewerkers van verschillende organisaties hoe zij de zomermaanden op de opvang ervaren en hoe ze de roosters rondkrijgen. Dit keer Inge van Riet, beleidsmedewerker activiteiten van kindercentrum 't Kickertje.
Zomer op de opvang: ‘Wij organiseren jaarlijks een zomerkamp’
De zomermaanden zijn altijd een beetje anders dan anders op de opvang. De dagen zijn lang en warm, de bso’s zijn langer open, veel medewerkers zijn op vakantie en veel kinderen ook. In dit drieluik vertellen medewerkers van verschillende organisaties hoe zij de zomermaanden op de opvang ervaren en hoe ze de roosters rondkrijgen. Dit keer: regiomanager Ester van Mundo in Rotterdam.
Opvallend gedrag: welke vragen durf jij daarbij te stellen?
Kinderen die heel druk, agressief of juist teruggetrokken zijn: opvallend gedrag komt voor in allerlei soorten en maten. Soms heb je als pedagogisch professional een manier gevonden om met deze kinderen om te gaan, maar vaak vergeten we het gesprek aan te gaan met ouders. Toch is dat juist heel belangrijk. Hoe kun je dit het beste doen en welke vragen kun je dan stellen?
Deel 4: Dalton Kindcentrum de Markesteen in Zwolle
Stel: je werkt op een bso werkt die gekoppeld is aan een school met een bijzondere visie, zoals een Montessori- of een vrije school. Neem je de pedagogische visie van de school over? Of hou je vast aan jullie eigen pedagogische visie en werkwijze? In deel vier van deze serie gaan we op bezoek bij Dalton Kindcentrum De Markesteen in Zwolle.
Inspiratie: bso-activiteiten voor tieners
Lastig om voor de oudste kinderen op een bso-locatie leuke activiteiten te bedenken? Hierbij inspiratie voor vier leuke, actieve dingen om met een groep tieners te doen.
Samenwerken rond een kind: hoe doe je dat in de praktijk?
Samenwerken met alle partijen om een kind heen, om zo de meest passende begeleiding en ondersteuning aan dat kind te bieden. Dat willen we natuurlijk allemaal. Maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Hoe zorg je dat je als professional uit de kinderopvang serieus genomen wordt en kunt aansluiten bij brede samenwerkingsverbanden? ‘Laat het idee van concurrentie los en ga bij elkaar kijken. Dat is de eerste stap.’
Weerstand bij medewerkers: hoe motiveer je hen?
Een team dat graag een extra stapje zet. Sommige leidinggevenden kunnen hier alleen maar van dromen, want steeds meer managers ervaren juist het tegenovergestelde. Wat doe je als je minder motivatie of veel weerstand ervaart bij medewerkers?
Column Kinderopvang op Bonaire
Sinds 2020 doen wij mee aan het programma Best4kids in Caribisch Nederland. Wij helpen daar de kinderdagverblijven om te voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Daarbij ondersteunen we op Bonaire meerdere kinderdagverblijven en bso's. Soms mag ik daarvoor met mijn collega's afreizen naar Bonaire om workshops te geven en de ondernemers te ondersteunen. Een bijzonder proces!
Over samenwerken
Samenwerken in de kinderopvang
Samen kun je meer dan alleen. Daarom is samenwerken, zowel met interne collega's als met externe partners, zo belangrijk. Door als kinderopvang samen te werken met bijvoorbeeld jongerenwerkers, een kapper, logopedist of dansdocent, bied je een afwisselender aanbod voor kinderen en ouders en kun je elkaar als samenwerkingspartners versterken en aanvullen.