Pedagogiek
Zieke moeder verzorgen: één op de vier kinderen is mantelzorger
Kinderen die opgroeien met een zieke ouder of een gehandicapte broer of zus. Aan de buitenkant zie hier niets van, maar thuis dragen deze kinderen vaak een grote zorg. Hoe ga je met deze kinderen om en op welke manier kunnen pedagogisch professionals hen steunen?
Ze luisteren niet! Maar wel naar mijn collega….
Misschien herkenbaar: je hebt al vier keer tegen een kind gezegd dat er moet worden opgeruimd, maar er volgt geen reactie. Het kind gaat door met spelen en negeert jouw opdrachten. Vervolgens komt er een collega binnen die het maar één keer hoeft te roepen en het wordt meteen gedaan. Daar kun je knap geïrriteerd en onzeker van worden. Doe je iets verkeerd? Ligt het aan jou?
De pedagogische visie van Erik Erikson
De psycholoog en psychoanalyticus Erik Erikson (1902-1994) is vooral bekend om zijn theorie over de psychosociale ontwikkeling van de mens. Hij stelt dat die ontwikkeling altijd een aantal opeenvolgende fasen kent. Hoe kinderen deze fasen doorlopen, bepaalt hun latere welzijn, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.
‘Weg met de klassikale knutselwerkjes!’
Standaard knutselwerkjes? Dat past niet meer bij deze tijd, toch? Maar toch blijven we soms hangen in bekende patronen. Door tijdsdruk, leerdoelen en de manier waarop pedagogisch professionals worden opgeleid. Maar wat als we kinderen écht de ruimte geven om zelf te ontdekken, onderzoeken en creëren? Hoe pak je dat aan?
Kort en Krachtig
De verplichte babyscholing moet pedagogisch professionals helpen om beter in te spelen op de behoeftes van baby's. Maar volgens babyexpert Marije Magito werkt dit niet zo in de praktijk.
Zo ga je om met temperamentvolle kinderen
Waarom slaat dat ene kind die ander? Waarom weigert die peuter steeds op te ruimen? En waarom zet die dreumes het vanwege de kleinste dingen op een krijsen? Voor je het weet zitten deze kinderen in je irritatiezone. Wat kun je daaraan doen? We vroegen opvoed- en onderwijsexpert Eva Bronsveld om praktische tips.
Eéndagskinderen: ‘Eigenlijk zou je geen opvang voor één dag per week moeten aanbieden’
In Nederland werken de meeste moeders parttime. Dit betekent dat kinderen meestal twee á drie dagen in de week naar de opvang komen. Deze kinderen zijn vaak snel gewend en op hun gemak. Maar sommige kinderen komen slechts één dag in de week. Hoe zorg je dat zij snel op hun plek zitten?
VE: ‘We hebben een gedrocht van een stelsel opgetuigd’
Kinderen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken of een risico op een ontwikkelingsachterstand hebben. Zij kunnen vanaf de peuterleeftijd voorschoolse educatie (VE) krijgen. Duidelijk toch? Maar de praktijk is allesbehalve simpel.
Luister naar kinderen in plaats van te straffen of belonen
Wat doe je als een peuter met blokken gooit, een ander kind slaat of aan haren trekt? Is het genoeg om dit kind te vertellen: ‘Je mag niet slaan’? We vroegen het ontwikkelingspsycholoog Steven Pont: ‘Vaak stoppen we bij het gedrag zelf, zonder te kijken naar wat erachter zit.’
Terug op de bso na de zomer: de Gouden Weken
In sommige delen van het land is de zomervakantie alweer voorbij, in andere delen duurt het nog één of twee weken. Hoe dan ook, de eerste weken na de zomervakantie zijn vaak onrustig. De groepsdynamiek kan veranderd zijn en sommige kinderen gaan je testen; welkom in de Gouden Weken! Hoe komt dat en hoe vlieg je die Gouden Weken aan?
Over pedagogiek
Pedagogische keuzes in de kinderopvang
De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen-Walraven vormen de basis van de kinderopvang. Maar daarmee is de branche er nog niet. Want waartoe dient de kinderopvang en hoe doe je dat: een goede pedagogische leefomgeving bieden aan het jonge kind en dat vaak in een wisselende groep? De Pedagogische kaders en het Pedagogisch curriculum geven houvast.