Ontwikkeling van kinderen
Inspiratie in Oostende: een strandcabine speciaal voor de kinderopvang
Een plekje op het strand waar je altijd kan spelen met de kinderen, zonder dat je allerlei spullen mee moeten nemen? In Gemeente Oostende in België hebben ze dit goed geregeld. Daar staan op het strand twee speciale strandcabines voor de Buitenschoolse Kinderopvang (BKO) en de dienst Kinderopvang. Alle opvanglocaties kunnen hier gebruik van maken.
3 x spelen met zand, zonder strand
Op zoek naar een leuke vakantieactiviteit? Met zand spelen is leuk voor alle leeftijden. Zelfs als je kinderopvanglocatie niet in de buurt is van een strand.
‘Een baby leert graag, maar dan moeten we wel kansen creëren’
Een baby is enorm ontvankelijk om te leren. Als we die ontwikkeling aan het toeval overlaten, is dat een gemiste kans, zeggen Gerreke Gierveld en Brenda van Rijn van het programma Piramide. Welke activiteiten kun je baby’s aanbieden? Gerreke en Brenda geven laagdrempelige tips.
Hoe voed je op anno 2025? ‘Opvoeders staan voor veel meer dilemma’s’
De wereld anno 2025 ziet er heel anders uit dan toen wij jong waren. Kinderen hebben al op jonge leeftijd veel meer rolmodellen, hebben een drukker bestaan en voelen al op jongere leeftijd prestatiedruk. En dan hebben we het nog niet eens over alle digitale ontwikkelingen met smartphones, social media en AI. Hoe voed je op als de wereld compleet is veranderd?
8 tips om peuters voor te bereiden op de basisschool
De overgang naar de basisschool kan heftig zijn voor een kind. Van een peutergroep met 16 kinderen naar een klas met 20 tot 30 kinderen met maar één juf. Naar een bso met grotere groepen en nieuwe kinderen. Kortom, veel nieuwe indrukken en veel prikkels voor een verse kleuter. Hoe kun je vanuit de peutergroep een kind hier op voorbereiden?
Maakt de verplichte babyscholing echt een verschil?
De wetenschappelijke inzichten stapelen zich op: baby’s hebben meer nodig dan we hen voorheen konden bieden op de opvang. Specifieke aandacht, afgestemde interactie, rust en ruimte. De verplichte babyscholing moet pedagogisch professionals helpen om daarop in te spelen. Maar, werkt dit ook zo in de praktijk?
Blog Jeanette van Dijk – Selluf doen
Het is lunchtijd en we gaan met z’n allen aan de keukentafel. Het is een drukste van jewelste met de baby, dreumesen en peuters bij elkaar. Ze willen allemaal eten en het liefst NU. De oudste kinderen mogen zelf boter op hun broodje smeren en de jongsten krijgen alvast hun melk waar ze dankbaar van drinken. Daarmee keert de rust aan tafel terug en dat zorgt voor de -broodnodige- fijne sfeer.
Pestgedrag van kinderen, hoe pak je dat aan?
Waar kinderen in een groep bij elkaar zijn, komt pestgedrag voor. Pesten kan heftige gevolgen hebben voor alle kinderen en volwassenen die erbij betrokken zijn. De dynamiek van de groep, gedragsregels en sociale veiligheid zijn belangrijk. Hoe zorg jij voor een veilige bso en hoe pak je pestgedrag aan?
Het Speelhoes: laagdrempelige voorziening midden in een aandachtswijk
Geef kinderopvang een maatschappelijke rol midden in een kansrijke wijk in Enschede, en een bijzonder initiatief is geboren: het Speelhoes. Een laagdrempelige speelplek voor kinderen en hun ouders met een belangrijke functie: verbinden en waar nodig (opvoed)vragen van ouders beantwoorden. ‘Hier bereiken we ook ouders die we anders niet zouden zien.’
Blog José Goes – Aardbeien
We zijn buiten aan het spelen. Terwijl Cato langs de bak met aardbeienplantjes loopt, blijft ze plots stil staan. Haar ogen glinsteren als ze een sappige zoete aardbei tussen de bladeren ziet. ‘Aardbei!’ roept ze enthousiast.
Over ontwikkeling van kinderen
Van baby naar puber
De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.