Kwaliteit Opvang
Acht jaar onderzoek kwaliteit kinderopvang: ‘Er is werk aan de winkel’
Hoe staat het met de kwaliteit in de kinderopvang? Welke factoren hebben daar invloed op? En: wat kunnen we vandaag al doen om de kinderopvang naar een (nog) hoger niveau te tillen? Die vragen stonden centraal tijdens het LKK symposium over acht jaar onderzoek naar de kwaliteit in de kinderopvang.
En de winnaar van de BK Speelruimte Award is……
Het Speelhoes in Enschede (kdv) en Struin (bso) in Wijchen hebben de BK Speelruimte Award gewonnen. Dat werd bekend op woensdag 11 juni – nationale buitenspeeldag – tijdens het event “Kinderopvang als belangrijke speler in de buurt” van de Brancheorganisatie Kinderopvang.
Akkoord verbetermaatregelen gastouderopvang: wat verandert er?
Nu ook de Eerste Kamer akkoord is met het wetsvoorstel voor de gastouderopvang, zijn er veranderingen op komst voor gastouders en gastouderbureaus. Wat wijzigt er? We geven een overzicht.
Waarom werken we met thema’s in de kinderopvang?
Iedere dag een leuke activiteit verzinnen kan best moeilijk zijn. Zeker als het ook nog eens binnen een thema moet passen. Maar waarom werken we eigenlijk met thema’s? Wat voegen ze toe? Kunnen we ze niet gewoon loslaten?
Bso: vrije tijd of educatief moment?
Over de verschraling van de bso schreven wij begin mei een artikel: uit onderzoek is gebleken dat het aanbod bij de bso's minder is geworden. Op het artikel kwamen veel reacties, onder andere de vraag: is de bso wel de plek om kinderen educatief uit te dagen?
Hoe kun je coachen zonder de werkdruk te verhogen?
Pedagogisch medewerkers draaien overuren en de werkdruk is torenhoog. Als pedagogisch coach wil je het team zo goed mogelijk begeleiden, maar wat doe je als iedereen al op z’n tandvlees loopt? Hoe kun je op een goede manier coachen zonder dat je nog meer werkdruk veroorzaakt?
Betere opvang, dito ontwikkeling?
Voorspelt kwaliteit van de kinderopvang de ontwikkeling van kinderen? Dit onderzocht een Australisch onderzoeksteam onder leiding van Steven Howard op basis van de internationale literatuur.
PiB een online tool voor zelfevaluatie
Pedagoog Simon Hay is expert pedagogische kwaliteit en maakte in die rol PiB: een zelfevaluatie-instrument voor de kinderopvang. Zijn missie: de toegevoegde waarde van de kinderopvang duidelijk maken: ‘Het is een mini-samenleving waarin kinderen leren met elkaar om te gaan.'
Dilemma: broers en zussen in één groep?
Bij sommige opvangorganisaties staat in hun beleid dat broers en zussen standaard bij elkaar in de groep geplaatst worden, terwijl anderen ervoor kiezen gezinsleden altijd apart te plaatsen. Soms laten zij ouders leidend zijn in de keuze. Maar wat is nu het best voor de kinderen?
Kinderopvang BES-eilanden: aan de bak om de pedagogische kwaliteit te verbeteren
Uit een onderzoek naar de kwaliteit van de kinderopvang in Caribisch Nederland blijkt dat er al veel verbeterd is sinds 2020, maar vooral de kwaliteit van de pedagogiek en de veiligheid van de locaties zijn het komende half jaar een speerpunt om met voorrang te verbeteren.