Pedagogisch Professional

man playing with children on floor

Bestuurders en managers maken vuist voor mannen in de kinderopvang

Een taboe op mannen in de kinderopvang? In deze serie spreken we met bestuurders en managers in de kinderopvang die daar niks van willen weten. ‘Als ouders niet willen dat onze mannelijke collega voor hun kind zorgt, zijn wij waarschijnlijk niet de juiste opvang voor hen.’
werkcultuur onderzoek

Aandacht voor medewerkers is het belangrijkste onderdeel van het cultuurtraject KinderRijk

Medewerkers met elkaar in gesprek brengen is de kern van een goede werksfeer. Dat lijkt zo logisch, maar in de praktijk verliezen medewerkers zich toch in ‘laat maar gaan’. Bij kinderopvangorganisatie KinderRijk – 500 medewerkers – werd drie jaar lang een cultuur- en leiderschapsprogramma ingezet. Met mooi resultaat: ‘We gooiden letterlijk in de prullenbak wat we niet meer wilden in onze organisatie.’

Gastouders die inspireren

Gastouders het onderschoven kindje in de kinderopvangsector? Nee hoor. Sommige gastouders inspireren met hun online content pedagogisch professionals sectorbreed over allerlei thema's die het werken met kinderen raken. Dat doen ze op een laagdrempelige manier, met hier en daar een flinke dosis humor
Jacqueline Butti

Column Jacqueline Butti ‘Dat doet ze altijd…’

‘Geef het maar niet te veel aandacht… dat doet ze altijd', zegt de pp'er van de bso waar ik een keertje inval. Met haar hoofd dichterbij en haar hand op mijn schouder krijgt het iets roddelachtigs.
Steven Pont

Column Steven Pont Niets doen is ook iets doen

Het onderstaande gesprekje zou zomaar tussen twee filosofen kunnen plaatsvinden. Of tussen twee mensen die nét iets te diep in het glaasje hebben gekeken.
Mique van Gorp

Vraag aan de coach ‘We komen niet aan de peuters toe’

Mique van Gorp bespreekt in deze rubriek een casus uit haar praktijk. Deze keer aandacht voor de verticale groep.
Mirjan Hendriks-Wassens aan tafel met baby op schoot

Bij mij op de groep ‘Ik sta bekend als de cao-vrouw’

In Bij mij op de groep vertellen pedagogisch professionals over hun werk en over hun team.

Ze luisteren niet! Maar wel naar mijn collega….

Misschien herkenbaar: je hebt al vier keer tegen een kind gezegd dat er moet worden opgeruimd, maar er volgt geen reactie. Het kind gaat door met spelen en negeert jouw opdrachten. Vervolgens komt er een collega binnen die het maar één keer hoeft te roepen en het wordt meteen gedaan. Daar kun je knap geïrriteerd en onzeker van worden. Doe je iets verkeerd? Ligt het aan jou?
Peuter, meisje, huilend tegen haar mama aan

Afscheid nemen Een lastig moment voor veel kinderen

Er zijn kinderen die al lange tijd naar de kinderopvang gaan en het toch opeens heel zwaar hebben met afscheid nemen van papa of mama in de ochtend. Natuurlijk ken je als pedagogisch professional wel wat trucjes, maar wat als niets lijkt te helpen?
peuters buiten aan tafel aan het verven met de handen

‘Weg met de klassikale knutselwerkjes!’

Standaard knutselwerkjes? Dat past niet meer bij deze tijd, toch? Maar toch blijven we soms hangen in bekende patronen. Door tijdsdruk, leerdoelen en de manier waarop pedagogisch professionals worden opgeleid. Maar wat als we kinderen écht de ruimte geven om zelf te ontdekken, onderzoeken en creëren? Hoe pak je dat aan?

Over pedagogisch professional

Pedagogisch professionals zijn ontzettend belangrijk. Ze zijn medeopvoeders van de kinderen op hun groep, ze bieden veiligheid en structuur en stimuleren kinderen in hun ontwikkeling. Daarnaast zorgen ze er natuurlijk ok voor dat de kinderen onder hun hoede een leuke tijd hebben op de kinderopvang.

Lees meer

Uitgelicht congres

Masterclass AI in de Kinderopvang

Van der Valk, Veenendaal