Ontwikkeling van kinderen
Groeten uit… Australië
Adembenemende nationale parken, een prachtige onderwaterwereld, surfen en kangoeroes... gaat er al een belletje rinkelen? Natuurlijk: we gaan Down Under, naar Australië! Lieke woont al jaren in het bruisende Sydney en werkt daar op kinderdagverblijf Little Lion Early Learning.
Dit is waarom iedereen in de kinderopvang zou moeten weten wat ‘singeren’ is
Singeren is een rustige, betrokken manier van aanwezig zijn bij jonge kinderen, geïnspireerd door pedagoog Elly Singer. Handig: ontdek hoe je singeren kunt toepassen om zelfstandig spelen te stimuleren.
Osteopaat Anja: ‘Leer kijken naar de échte nood achter gedrag jong kind’
Een baby die niet wil slapen, rusteloos is na zijn melkfles of een kindje dat met één been gaat kruipen: baby’s en jonge kinderen vertellen met hun lichaam vaak meer dan met hun woorden. Aan jou als pedagogisch professional de belangrijke taak deze taal te verstaan. Baby- en kinderosteopaat Anja Caers geeft praktische tips.
Uitbreiding voorschoolse educatie betekent ontwikkelingswinst bij kinderen
De afgelopen jaren heeft de overheid flink geïnvesteerd in de voorschoolse educatie (VE). Twee grote veranderingen stonden centraal: meer uren voorschoolse educatie voor peuters met een VVE-indicatie en de landelijke norm voor inzet van een pbm’er in de VE. Uit het landelijke EVENING-onderzoek blijkt dat beide maatregelen vruchten afwerpen: kinderen maken ontwikkelingswinst en de kwaliteit van de voorschool is zichtbaar toegenomen.
Vriendjes maken is niet vanzelfsprekend, maar wel te leren
In bijna elke groep zit er wel één: een kind dat er net wat vaker alleen bij staat. Terwijl anderen elkaar moeiteloos opzoeken, lijkt dit kind niet goed te weten hoe het moet meespelen of aansluiting vinden. Weten hoe je kan helpen? Lees dit stappenplan voor sociaal-emotionele begeleiding bij kinderen die moeite hebben met aansluiting.
Kinderopvangdirecteur schrijft boek voor non-binaire kinderen: ‘Soms is iets gewoon een fase’
"Non-binair betekent: geen jongen óf meisje. Eigenlijk vind ik het gek dat het non-binair wordt genoemd. Waarom? Ik voel me gewoon mezelf." Dit zegt Jo-an in het kinderboek van Manja Haze, directeur van Montessori kinderopvang Mickey. Ze pleit voor een open blik op genderidentiteit bij kinderen. 'Ik zal nooit zeggen: "Ik denk dat jij non-binair bent, wil je weten wat dat betekent?"
Pedagoog Geertjan Overbeek ‘Wat is er mis met anders zijn?’
We accepteren afwijkend gedrag veel minder dan vroeger, ook bij kinderen. ‘Ander' gedrag willen we zo snel mogelijk signaleren en behandelen. En dus wordt al gauw naar een diagnose gegrepen en een stempel geplakt. ‘Dat gaat veel te ver', vindt jeugdpsycholoog en hoogleraar Geertjan Overbeek.
Digitaal Kinderwetje om te beschermen tegen Big Tech: ‘Kinderen zijn producten geworden’
Op straat, onderweg, in de winkel: baby’s en kinderen groeien op in een tijd waarin ouders “niks-tijd” vaak opvullen met schermtijd. Kamerlid Hanneke van der Werf, zelf moeder van jonge kinderen, ging na wat dit met hun ontwikkeling doet en diende de initiatiefnota Digitaal Kinderwetje in. 'Kinderen zijn producten geworden. Algoritmes kennen hen beter dan hun eigen ouders.'
Pp’ers en leerkrachten zijn hier écht gelijkwaardig: ‘Iedereen is juf of meester’
Kinderopvangorganisaties geven vaker dan scholen aan dat zij de samenwerking in een IKC ongelijkwaardig vinden, blijkt uit recent onderzoek. Ook uit onze eigen poll bleek dat 90% van de respondenten zich niet gelijkwaardig voelt aan leerkrachten. Maar bij deze kindcentra gaat het wél goed - en dit is wat zij anders doen.
Blog Sandra Veenstra – De kracht van plezier
In berichtgeving over de kinderopvang gaat het zelden over plezier. En dat is jammer, want door misverstanden over kindontwikkeling en de vaak eenzijdige nadruk op werkdruk, ontstaat een vertekend beeld. Laten we het eens hebben over de vreugde van ons vak en wat wij zelf kunnen doen om dat te vergroten, voor de kinderen, voor hun ouders, voor onszelf en voor elkaar.
Over ontwikkeling van kinderen
Van baby naar puber
De eerste paar jaar ontwikkelen kinderen zich in een razend tempo. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke taak om kinderen op al mogelijke gebieden te stimuleren. Denk aan de motorische, cognitieve, seksuele, lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling.