Permanente educatie en opleidingen

Bijlsma: ‘We moeten flexibeler omgaan met kwalificeringen en diploma’s’

Met toenemende personeelstekorten in de sector zorg en welzijn, klinkt een breed inzetbare medewerker met één flexibel contract als dé oplossing. Inzetbaar in de kinderopvang of (jeugd)zorg, net waar op dat moment vraag is. Is dat een goed idee? En is het uitvoerbaar? We vragen het aan Emmeline Bijlsma, directeur Brancheorganisatie Kinderopvang.

Kenniskringen Expertisecentrum in Leeuwarden, Utrecht en Eindhoven

In januari gaan drie nieuwe kenniskringen van het Expertisecentrum Kinderopvang van start. Deze kenniskringen zijn gericht op pedagogisch coaches. Met collega's van andere organisaties doorloop je in vier bijeenkomsten een verbetertraject in je eigen organisatie.

Zo werkt de regio Nijmegen aan innovatie in de kinderopvang

KEI, het innovatienetwerk van KION kinderopvang, Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en het ROC Nijmegen, heeft een subsidie gekregen voor vernieuwing in de kinderopvang en een betere aansluiting van het onderwijs op de regionale arbeidsmarkt.

Waarborgfonds stelt format pedagogisch coachingsplan beschikbaar

Het Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang stelt het format pedagogisch coachingsplan voor de pedagogisch beleidsmedewerker beschikbaar.

12 diploma’s terug op de diplomalijst voor dagopvang

Twaalf diploma's die waren vervallen voor de dagopvang staan weer op de diplomalijst, maar alleen in combinatie met aanvullend bewijs. De diploma’s kwalificeren vanaf 1 november 2020 voor de functie van pedagogisch medewerker dagopvang in combinatie met een branche-erkende scholing op het gebied van pedagogiek.

‘Blijf opleiden, ook in lastige tijden’

‘In november starten we weer met een nieuwe lichting studenten in onze bbl-bedrijfsklas. Ook bol-stagiaires laten we niet in de kou staan. Ondanks de onzekerheid, die door corona parten speelt. Al kan ik me voorstellen, dat kleinere organisaties daar meer last van hebben.’ Dat zegt Betty Meerbeek-Carree, manager beroepspraktijkvorming bij Partou kinderopvang. 

‘Interprofessionele teams hebben de toekomst’

Heeft de breed inzetbare medewerker een toekomst binnen de kinderopvang? Ja, denkt BMK-vicevoorzitter Monique Wittebol. Daarbij denkt zij vooral aan samenwerkingen binnen kindcentra: ‘Het werken in interprofessionele teams is de toekomst.'

Branche: ‘77% werkgevers verwacht geen terugloop van stageplekken’

Waar FNV een tekort aan kinderopvangmedewerkers vreest door het teruglopende aanbod van stageplekken in de kinderopvangsector, zijn branchepartijen BK en BMK relatief positief. Driekwart van de kinderopvangorganisaties verwacht geen verandering in het aantal BOL-stageplaatsen, blijkt uit de Quickscan Arbeidsmarktontwikkelingen.

16 september: deadline aanvragen Subsidieregeling Praktijkleren

Ondernemers in de kinderopvang die in het schooljaar 2019/2020 een praktijk- of werkleerplaats aanboden aan een student kunnen gebruik maken van de Subsidieregeling Praktijkleren. Aanvragen is mogelijk tot en met 16 september 2020.

Hoe begeleid je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?

Er is veel aandacht voor jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Maar wat zouden we nog kunnen leren over een ontwikkelingsvóórsprong? Veel, vindt Mirjam Veldhoven. In januari 2021 start de jaaropleiding Expert Ontwikkelingsvoorsprong, gericht op de pedagogisch professional.

Over permanente educatie en opleidingen

Je bent nooit uitgeleerd in de kinderopvang

In de kinderopvang raak je nooit uitgeleerd. De branche is daarom bezig met het invoeren van Permanente Educatie. Dit is een methode waarbij alle pedagogisch medewerkers altijd blijven leren naast hun werkzaamheden op de groep. De afgelopen jaren is er getest met online programma’s. De lessen uit deze pilots worden meegenomen in de invoering van de Permanente educatie.

Lees meer

Permanente educatie en opleidingen

Permanente educatie, ofwel voortdurende scholing, is een manier om te zorgen dat de kennis en vaardigheden van beroepskrachten actueel zijn en overeenkomen met de laatste wetenschappelijke inzichten. De Brancheorganisatie kinderopvang heeft een twee jaar durend project gehad rondom blijvend leren. Deze is in het voorjaar 2017 afgerond en daarmee klaar voor implementatie in het werkveld. Via het digitale platform Permanente Educatie voor Pedagogisch Professionals (PEPP) kunnen pedagogisch medewerkers kennis opdoen van nieuwe wetenschappelijke en maatschappelijke inzichten op het gebied van de ontwikkeling van kinderen. De eerste twee jaar van deze pilot hebben verschillende resultaten opgeleverd. Zo is er een inhoudelijk kader ontwikkeld waarbij de te ontwikkelen leergebieden in beeld zijn gebracht. Voor deze leergebieden zijn en worden er modules gemaakt, met bijbehorende proef- en eindtoetsen. Op het online platform www.pepp.pro zijn ruim 1500 deelnemers van meer dan 60 organisaties actief geweest met het volgen van modules en het maken van toetsen. Op 14 oktober 2016 zijn de eerste certificaten uitgereikt.

Kosten

Aan permanente educatie zijn verschillende kosten verbonden. Er zijn abonnementskosten per deelnemer, om het platform www.pepp.pro te kunnen onderhouden en ontwikkelen. Daarnaast zijn er kosten verbonden aan het afleggen van eindtoetsen voor het behalen van de PE-certificaten. En er zijn de meer verborgen kosten voor coaching en kindloos overleg, waar de noodzakelijke brug geslagen wordt van nieuwe kennis en inzichten naar verbeterd handelen. Het bestuur van de Brancheorganisatie Kinderopvang is akkoord gegaan met de oprichting van de Stichting Permanente Educatie Kinderopvang (STIPEK) ten behoeve van de gehele sector (met o.a. zowel een zetel voor de werkgevers als werknemers in het bestuur). Het intellectueel eigendom dat het project heeft opgeleverd is overgedragen naar STIPEK.

Reguliere opleidingen

Het aantal studenten aan de reguliere opleiding PW is de laatste jaren enorm gedaald. Door de forse bezuinigingen konden kinderopvangorganisaties geen stageplekken meer bieden. En zonder stageplekken kunnen de opleidingen moeilijk in stand gehouden worden. Het aantal inschrijvingen en afgestudeerden aan de PW-opleiding spreken voor zich. In 2010 schreven zich nog ruim 19.000 studenten in voor de PW3-opleiding. In 2016 waren dit er nog niet eens 8000. Voor PW niveau 4 waren er in 2010 nog ongeveer 15.000 inschrijvingen en in 2016 nog maar 8500. In totaal studeerden er in 2015 slechts 2600 studenten af aan de PW4-opleiding.

Mismatch

Door de enorme afname van het aantal studenten in combinatie met herstel en groei van de sector is er nu grote spanning op de arbeidsmarkt. Door de nieuwe kwaliteitseisen is er nu meer behoefte aan afgestudeerde pm’ers op hbo- of mbo-4-niveau. Maar deze zijn er onvoldoende. De pm’ers op mbo-3 niveau komen haast niet meer aan de bak terwijl er tegelijkertijd grote vraag is naar nieuw en hoger opgeleid personeel.

Overgangsfase

Is de situatie voor de mbo 3’er nu echt hopeloos? Yvette Vervoort van Buro 80/20: ‘We zitten vooral in een overgangsfase, met de nieuwe wet IKK in aantocht. De voorkeur zal tijdelijk bij hoger opgeleiden liggen, maar dat draait ook weer bij. Opleidingen moeten zich wel gaan afvragen in hoeverre hun mbo 3-opleidingen voor pm’ers aansluiten op de eisen die het werkveld stelt.’

IKC

Nieuwe samenwerkingsvormen, zoals binnen een integraal kindcentrum, stelt ook eisen aan beroepskrachten. Wt hebben toekomstige IKC-medewerkers nodig aan competenties? De samenwerkingsverbanden Kinderopvang en beroepsonderwijs Gelderland en Overijssel lieten het uitzoeken door Judith Kuiten. Zij was jarenlang docent op een ROC. Naast haar werk volgde ze een masteropleiding pedagogiek, leren en innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam. Haar afstudeeronderzoek ging over de vraag: welke vaardigheden zijn nodig voor toekomstige ikc-medewerkers? Ze won er de Scriptieprijs Kinderopvang 2015 mee, uitgereikt door Het Kinderopvangfonds. Belangrijke vaardigheden voor IKC-medewerkers die ze vond zijn een integrale houding, interactief kunnen werken, basiskennis hebben van 0- tot 12-jarigen (‘en dat je daar ook over kunt communiceren’), flexibiliteit en het hebben van een onderzoekende houding. ‘Binnen een IKC is het vooral van belang dat je werk zich niet beperkt tot jouw groepsruimte of klaslokaal, maar dat je over de muren heen kijkt.’

Flexibiliteit

Met name flexibiliteit en een onderzoekende houding springen eruit, merkte de onderzoekster. ‘Als medewerkers geen onderzoekende houding hebben, hoe moeten kinderen die dan ooit vasthouden? Daaraan ontbreekt het in de praktijk nog heel erg. Flexibiliteit betekent: snel kunnen schakelen. Er zijn op IKC’s steeds meer combinatiefuncties, zoals een bso-medewerker die ook op de vroegschoolse opvang werkt, of een IB’er die zowel in het onderwijs als in de opvang wordt ingezet. Dan moet je flexibel zijn en makkelijk met iedereen kunnen communiceren.’ De gevonden vaardigheden sluiten aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden waar onder andere SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling onderzoek naar heeft gedaan. Ook keek Kuiten naar internationale studies, en het onderzoek van PACT dat zich richtte op de vaardigheden voor professionals die met 0- tot 6-jarigen werken. De onderzoekster trok de leeftijd door naar 12-jarigen. ‘In een IKC kun je je niet beperken; het gaat juist om de doorgaande lijn.’

Uitgelicht congres

Openingsevent Week van het Jonge Kind