Samenwerken
Nieuw in de sector: de Kinderopvangraad
De raad zal het adviesorgaan voor de kinderopvangsector zijn. Op 25 april 2024 ging de Kinderopvangraad van start. Een greep uit de leden levert een trits bekende namen op zoals Janneke Plantenga, Ruben Fukkink, Simon Hay, Geert de Wit en Pauline Slot. Het idee achter de Kinderopvangraad: 'Een volwassen kinderopvangsector verdient een eigen, onafhankelijk adviesorgaan.'
Goed voorbeeld: zo kun je omgaan met zorgenkinderen op de opvang
Het aantal zorgenkinderen op de kinderopvang neemt toe. Dit vraagt soms om ondersteuning van zorginstanties. Hoe kun je als kinderopvangorganisatie zo goed mogelijk samenwerken met deze instanties en wat kun je als kinderopvang zelf doen om kinderen zo effectief mogelijk te ondersteunen?
Gen Z versus de boomers
Jonge mensen die nu van de opleiding komen, horen tot de Generatie Z: ze zijn geboren tussen ongeveer 1995 en 2011. Het is een generatie die bij werkgevers vaak negatief commentaar oplevert. Denk aan: ‘Ongemotiveerd, nemen snel ontslag en ze kunnen niks meer hebben.' Hanneke Vullings geeft trainingen aan werkgevers en leidinggevenden in de kinderopvang over hoe ze met deze generatie kunnen omgaan. ‘Kijk ook naar de kenmerken van je eigen generatie.'
Dertig miljoen om uren op te schroeven van deeltijd werknemers in kinderopvang
Het programma "Meer uren werkt!" gaat zich eerst richten op de sectoren kinderopvang, zorg en onderwijs. Een belangrijke reden voor de arbeidsmarktkrapte zou het "vele deeltijd werken" zijn. Op LinkedIn ageerde Amy-Jane Gielen met haar viral posts vorig jaar al tegen een soortgelijke campagne. Die werd daarna offline gehaald.
Blog Ingrid van den Bunder – Samen kijken en werken in andermans keuken
De overgang van peuteropvang naar de kleuterklas is voor veel peuters best spannend. Daarom zijn ze bij Peuteropvang Heerlen bij twee locaties gestart met de pilot ‘Onderinstroom’. De Jonge kind specialist, die werkt in dienst van onderwijsinstelling Innovo, ondersteunt pedagogisch medewerkers en leerkrachten op hun weg naar een gemakkelijkere doorstroom van peuters naar de basisschool.
Samen sterker: interprofessionele samenwerking
Steeds meer kinderopvangcentra werken samen met professionals uit verschillende domeinen om kinderen zo goed mogelijk te helpen. We vroegen tips aan Ruben Fukkink, lector Pedagogiek aan de HvA en bijzonder hoogleraar Kinderopvang aan de UvA.
Schreeuwen of hardhandig vastpakken: wat als je collega dit doet?
Jouw collega pakt het kindje te hard vast aan de arm en een week later zie je het weer gebeuren. Spreek je de collega aan? Dat wordt wel van jou verwacht, maar in de praktijk hebben medewerkers daar best moeite mee.
Opvallend gedrag op de bso: politieagent spelen of meebeslissen?
Moet jij op de bso steeds politieagentje spelen? Is het tijdens het eten veel te rumoerig? Opvallend gedrag van kinderen wordt door pedagogisch professionals niet altijd begrepen. Vaak ligt er achter dat gedrag een behoefte. En wat kun je dan doen?
Deel 2: MKC Waalsdorp. Bso bij een bijzondere school
In deze serie krijg je een kijkje in de keuken bij bso's die samenwerken met een ‘bijzondere' school.
‘Helpen bij de ouderengym’
Erg levendig, dat betekent de naam van het Groningse gebouw De Tirrel in Winsum.
Over samenwerken
Samenwerken in de kinderopvang
Samen kun je meer dan alleen. Daarom is samenwerken, zowel met interne collega's als met externe partners, zo belangrijk. Door als kinderopvang samen te werken met bijvoorbeeld jongerenwerkers, een kapper, logopedist of dansdocent, bied je een afwisselender aanbod voor kinderen en ouders en kun je elkaar als samenwerkingspartners versterken en aanvullen.
Samenwerken is belangrijk