Taal
Kinderboeken
Teken, schilder, mix, ontdek! Véél leuker dan de wat stoffige titel Ik maak kunst doet vermoeden, is dit interactieve boekje waar dreumesen úren mee zoet zijn.
Gebaren met baby’s
Voor veel ouders én pedagogisch professionals is het fijn als kinderen, vanaf zo'n 1,5 jaar, kunnen praten: het scheelt een hoop onbegrip van beide kanten. Maar ook voor die tijd kun je ervoor zorgen dat jij en het kindje elkaar beter begrijpen: door baby- en kindergebaren te gebruiken. ‘Ik durf wel te zeggen dat iedere (baby)opvang dit zou moeten toepassen.'
Voorleesverhaal MAX en LISA Dag spin!
1 ‘Whaaaahhhh!’ De kleine Krijn kan nog niet zo goed praten, maar in schreeuwen is hij kampioen. ‘Whaaaahhhh!’ Zijn vingertje wijst naar de kast. Juf Chaima komt aangesneld. ‘Wat is er?’ ‘Beest’, zegt Krijn. ‘Ik zag hem ook’, zegt Max. ‘Ik ook!’, roept Lisa. ‘Beest?’ Juf Chaima kijkt de drie kinderen verbaasd aan. Max knikt. […]
VE: ‘We hebben een gedrocht van een stelsel opgetuigd’
Kinderen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken of een risico op een ontwikkelingsachterstand hebben. Zij kunnen vanaf de peuterleeftijd voorschoolse educatie (VE) krijgen. Duidelijk toch? Maar de praktijk is allesbehalve simpel.
GROOT! – een ode aan eigenwijze peuters
Hoe klein ook, een tweejarige voelt zich GROOT! En kan alles helemaal zelf - met stiekem een beetje hulp van een volwassene. Dit prachtig vormgegeven prentenboek is een feestje van herkenning voor peuters op de groep. Met deze activiteiten maak je van voorlezen een echt avontuur.
Voorleesverhaal Max & Lisa Buiten gapen
Een leuk voorleesverhaal waarbij Max & Liza allerlei avonturen beleven.
Kinderboeken
Een boek op rijm is een feest om voor te lezen, míts het vlot loopt en makkelijk voorleest.
Praten, fantaseren, leren: Kibeo stimuleert taalontwikkeling met verhaalstenen
Grote, gekleurde dobbelstenen die uitnodigen tot taalontwikkeling: dat is het doel achter de verhaalstenen van Kibeo. Het is het eerste initiatief in een eigen taalprogramma waaraan de kinderopvangorganisatie werkt. Pedagogisch beleidsmedewerker Danina de Vries vertelt hoe de verhaalstenen werken.
Waarom werken we met thema’s in de kinderopvang?
Iedere dag een leuke activiteit verzinnen kan best moeilijk zijn. Zeker als het ook nog eens binnen een thema moet passen. Maar waarom werken we eigenlijk met thema’s? Wat voegen ze toe? Kunnen we ze niet gewoon loslaten?
Natuurspeelplekken ook goed voor de taalontwikkeling
Peuters en kleuters spelen anders en gebruiken meer en rijkere taal in een natuurlijke omgeving. Taalstimulering op natuurlijke plekken heeft daarom meerwaarde ten opzichte van reguliere taalactiviteiten. Dat zegt Jannette Prins, die hier onderzoek naar deed. De uitkomsten bieden de kinderopvang en kleutergroepen aanknopingspunten voor een betere taalontwikkeling.
Over taal
Taal: zowel voor pedagogisch professionals zelf als voor de kinderen waar ze mee werken een belangrijk thema.
Om kinderen goed te kunnen ondersteunen en begeleiden is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent.