Taal
GROOT! – een ode aan eigenwijze peuters
Hoe klein ook, een tweejarige voelt zich GROOT! En kan alles helemaal zelf - met stiekem een beetje hulp van een volwassene. Dit prachtig vormgegeven prentenboek is een feestje van herkenning voor peuters op de groep. Met deze activiteiten maak je van voorlezen een echt avontuur.
Voorleesverhaal Max & Lisa Buiten gapen
Een leuk voorleesverhaal waarbij Max & Liza allerlei avonturen beleven.
Kinderboeken
Een boek op rijm is een feest om voor te lezen, míts het vlot loopt en makkelijk voorleest.
Praten, fantaseren, leren: Kibeo stimuleert taalontwikkeling met verhaalstenen
Grote, gekleurde dobbelstenen die uitnodigen tot taalontwikkeling: dat is het doel achter de verhaalstenen van Kibeo. Het is het eerste initiatief in een eigen taalprogramma waaraan de kinderopvangorganisatie werkt. Pedagogisch beleidsmedewerker Danina de Vries vertelt hoe de verhaalstenen werken.
Waarom werken we met thema’s in de kinderopvang?
Iedere dag een leuke activiteit verzinnen kan best moeilijk zijn. Zeker als het ook nog eens binnen een thema moet passen. Maar waarom werken we eigenlijk met thema’s? Wat voegen ze toe? Kunnen we ze niet gewoon loslaten?
Natuurspeelplekken ook goed voor de taalontwikkeling
Peuters en kleuters spelen anders en gebruiken meer en rijkere taal in een natuurlijke omgeving. Taalstimulering op natuurlijke plekken heeft daarom meerwaarde ten opzichte van reguliere taalactiviteiten. Dat zegt Jannette Prins, die hier onderzoek naar deed. De uitkomsten bieden de kinderopvang en kleutergroepen aanknopingspunten voor een betere taalontwikkeling.
Twee talen, één toekomst: tweetalige kinderopvang in opkomst bij CompaNanny
Bij CompaNanny winnen tweetalige kinderopvanggroepen, waar kinderen zowel Nederlands als Engels leren, snel aan populariteit. Deze aanpak bevordert de taalontwikkeling en culturele verrijking van jonge kinderen en spreekt inmiddels een breed publiek aan, van expatgezinnen tot Nederlandse ouders.
Voorleesverhaal Max & Lisa ‘Bogel, bogel!’
Juf Chaima heeft tekenspullen tevoorschijn gehaald. Stukjes papier en waskrijtjes in alle kleuren. Kliederen met kleuren. Altijd leuk.
‘Ik maak een olifant', zegt Max stoer. Hij pakt een waskrijtje stevig beet.
Voorlezen straks verplicht onderdeel van de opleiding pedagogisch medewerker
Interactief voorlezen wordt een verplicht onderdeel van de opleiding voor pedagogisch medewerkers die in de voorschoolse educatie (VE) willen werken. Daarmee wordt voorlezen – terecht – gezien als een essentieel onderdeel in het aanbod aan jonge kinderen.
Over taal
Taal: zowel voor pedagogisch professionals zelf als voor de kinderen waar ze mee werken een belangrijk thema.
Om kinderen goed te kunnen ondersteunen en begeleiden is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent.










