Taal

Kinderen op een kinderopvang knutselen met een pedagogisch medewerker.

Waarom werken we met thema’s in de kinderopvang?

Iedere dag een leuke activiteit verzinnen kan best moeilijk zijn. Zeker als het ook nog eens binnen een thema moet passen. Maar waarom werken we eigenlijk met thema’s? Wat voegen ze toe? Kunnen we ze niet gewoon loslaten?
Jannette Prins

Natuurspeelplekken ook goed voor de taalontwikkeling

Peuters en kleuters spelen anders en gebruiken meer en rijkere taal in een natuurlijke omgeving. Taalstimulering op natuurlijke plekken heeft daarom meerwaarde ten opzichte van reguliere taalactiviteiten. Dat zegt Jannette Prins, die hier onderzoek naar deed. De uitkomsten bieden de kinderopvang en kleutergroepen aanknopingspunten voor een betere taalontwikkeling.
Taal
Colorful letters of the alphabet on yellow background. Primary school or preschool, kindergarten. Educational game. Learning through play.

Twee talen, één toekomst: tweetalige kinderopvang in opkomst bij CompaNanny

Bij CompaNanny winnen tweetalige kinderopvanggroepen, waar kinderen zowel Nederlands als Engels leren, snel aan populariteit. Deze aanpak bevordert de taalontwikkeling en culturele verrijking van jonge kinderen en spreekt inmiddels een breed publiek aan, van expatgezinnen tot Nederlandse ouders.

Kinderboeken

Het is tijd om te gaan slapen voor Blob, en ook alle andere monsters moeten naar bed.

Voorleesverhaal Max & Lisa ‘Bogel, bogel!’

Juf Chaima heeft tekenspullen tevoorschijn gehaald. Stukjes papier en waskrijtjes in alle kleuren. Kliederen met kleuren. Altijd leuk. ‘Ik maak een olifant', zegt Max stoer. Hij pakt een waskrijtje stevig beet.
Taal
Mother reading to baby daughter (12-17 months) at home

Voorlezen straks verplicht onderdeel van de opleiding pedagogisch medewerker

Interactief voorlezen wordt een verplicht onderdeel van de opleiding voor pedagogisch medewerkers die in de voorschoolse educatie (VE) willen werken. Daarmee wordt voorlezen – terecht – gezien als een essentieel onderdeel in het aanbod aan jonge kinderen.
Pedagogiek
Boze jongen schreeuwt in het donker. Kind woedend aan het schreeuwen en roepen met een agressieve uitdrukking en opgeheven armen. Frustratie

Wat doe je als een kind je uitscheldt voor ‘kutwijf’?

Vloeken, schelden en ongepaste uitspraken. Soms horen kinderen het thuis, op straat of op sociale media. Hoe kunnen pedagogisch medewerkers hierop reageren? Wat werkt wél en wat juist niet?
Taal

Blog Ingrid van den Bunder – Gevonden!

Vrijdag is onze oppasdag. We genieten van onze kleindochter Greetje die ondertussen 2 jaar is; ondernemend, bijdehand, de slimste, de liefste. We hebben zo onze vaste momenten en activiteiten. Wandelen bijvoorbeeld. Maar ook boekjes lezen en de bieb bezoeken
Taal

Voorleesverhaal – Max & Lisa gaan huppel-springen

Een leuk verhaal om voor te lezen!
Samenwerken
kind boos

Passende kinderopvang: ‘Samenwerken is cruciaal’

Het lijkt alsof er steeds meer kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bijkomen in de kinderopvang. Hoe kun je zogenaamde ‘passende kinderopvang’ bieden? Waar klop je aan voor hulp en met wie werk je samen? Hoe zorg je ervoor dat deze extra ondersteuning niet ten koste gaat van de andere kinderen en het team?

Over taal

Taaleisen voor pedagogisch professionals

Om kinderen met een taalachterstand goed te kunnen ondersteunen, is het heel belangrijk dat je als pedagogisch medewerker, zeker op VVE-groepen, de taal zelf goed machtig bent.

Lees meer