
Aanleiding voor het aanbod is het kwaliteitsonderzoek naar het peuterspeelzaalwerk van het Kohnstamm Instituut. Daaruit bleek dat de pedagogische kwaliteit van VVE-groepen nauwelijks verschilt van reguliere groepen in de dagopvang. De NVLF vindt dit zorgwekkend.
De kwaliteit op een peuterspeelzaal verschilt nauwelijks met de kwaliteit op een kinderdagverblijf. Of het een VVE-locatie is of niet, maakt ook weinig verschil. Dit concluderen onderzoekers van het Kohnstamm Instituut. Lees meer >>
Achterstanden en stoornissen
Op VVE-groepen zitten namelijk veel kinderen met een taalachterstand. ‘Vijf tot vijftien procent van alle peuters en kleuters heeft problemen met hun taal en/of spraak’ aldus de NVLF in een brief aan Tweede Kamerleden. De organisatie vindt dat preventieve logopedie onmisbaar is bij het tijdig signaleren en voorkomen van problemen op het gebied van spraak en taal. ‘De logopedist is deskundig in het maken van onderscheid tussen spraaktaalachterstanden en spraaktaalstoornissen.’
Trainingen Zaanstad
In de praktijk werken logopedisten niet overal samen met kinderopvang en peuterspeelzalen. Al helemaal niet op het onderdeel VVE. Zaanstad is hierop een uitzondering. Daar verzorgen logopedisten van de GGD voor pedagogisch medewerkers VVE- en taaltrainingen. Het resultaat is dat pedagogisch medewerkers bewuster taal aanbieden en uitlokken, waardoor zij beter aansluiten op het taalniveau van individuele kinderen.
Betrokken
De beroepsvereniging zou graag zien dat logopedisten op deze manier vaker worden betrokken bij de aanpak van taalachterstanden van jonge kinderen en VVE. De brief werd naar de Tweede Kamer verstuurd vlak voor het algemeen overleg over kinderopvang.
Als pedagogisch medewerkers met jonge kinderen praten, dan gaat het al heel snel over het hier en nu. Hoe breng je verdieping aan in de communicatie met dreumesen en peuters? Lees meer >>
VVE werkt, mits goed ingezet, wel. Een samenwerking met logopedisten lijkt mij ook geen slecht idee. Zij weten vaak hele leuke trucjes waarmee je bepaalde letters/klanken kunt aanleren en dat komt zeker de taalvaardigheid van een kind ten goede.
Hoe meer we samenwerken om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren ( ouders, kinderopvang en logopedistes) hoe beter !
Vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen??
Geef kinderen leidsters die weten waar ze mee bezig zijn en vandaar uit zorgen voor een rijke taalomgeving en kwalitatief goede opvang bieden.
Rust de ouders toe hoe zij hun kinderen kunnen ondersteunen in hun taalontwikkeling. ( soms een hele lastige)
Logopedisten zitten/ zaten in de hoek waar minder werk voor hen kwam (screening op de basisschool e.d; weg bezuinigd) Dat is heel jammer, maar is het de manier om dan maar op steeds jongere kinderen ‘in te zetten’??
Ik heb mijn twijfels
Logopedie versterkt dus de taalvaardigheden van de kinderen, niet de VVE op zich. Dat lijkt mij de juiste conclusie.
Ik ben ervoor dat de logopedisten waar nodig meer worden ingezet bij de kdv’s, peuterspeelzalen en gastouders en dat de VVE, waarvan nooit is aangetoond dat deze werkt, wordt afgeschaft.