Kinderopvang magazine nr. 6, 2018

    Kinderparticipatie is niet alleen voorbehouden aan bso-kinderen, ook peuters hebben een mening. Hoe pak je peuterparticipatie aan? Hierover lees je in dit juninummer van Kinderopvang. Verder een artikel van pedagoge Inge van Rijn over kinderen die niet lijken te willen spelen. Zij geeft tips hoe je spel kunt uitlokken. En een artikel vol met stoeitips van specialist bewegingsonderwijs Mariska Beenhakker.

    11 tips om vaders meer te betrekken

    Vaders worden nog te vaak buiten gesloten bij de opvoeding van hun kinderen. Professionals, waaronder ook pedagogisch medewerkers, richten zich tijdens gesprekken of hulpvragen vaak onbewust op de moeders. Onderzoeks- en adviesbureau Sardes maakte een handreiking met tips.

    Belgische stagiaires onder de indruk van Nederlandse kinderopvang

    Van ‘confituur’ op je boterham tot het ‘verluieren’ van een baby; een groep van 34 Belgische stagiaires van de opleiding Kinderzorg liep in februari stage bij een aantal kinderopvangorganisaties in en rond Amsterdam. Dat leidde niet alleen tot mooi taalgebruik, maar ook tot leuke inzichten, vooral aan Belgische kant.

    Column – Softie of hardliner?

    In deze samenleving is zelfredzaamheid het belangrijkste doel. Daar beginnen we in de opvoeding zo snel mogelijk mee. Een baby die zelf een flesje kan vasthouden, en weer iets later een stukje brood.

    Dit willen wij: Ouders aan het woord

    Wie: Eline Mengerink (31) en Liam (3), Marissa van Duivenvoorde (37) en Summer (1,5). Wat: 1,5 dag opvang voor Liam en 2 dagen voor Summer bij kinderopvang De Bomschuit (KOK Kinderopvang), Katwijk. Kosten: € 530 (toeslag € 255) voor Liam, € 710 (toeslag € 530) voor Summer

    In dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Ze doen niks op de bso.’

    Je bent als collega’s elkaars eerste coach’

    Samen met pedagogen in Finland ontwikkelde pedagoog Ine Hostyn van de Artevelde-hogeschool in Gent de reflectiemethode ProuD!. Hierbij wisselen pedagogisch medewerkers van verschillende kinderopvangorganisaties of groepen onderling pedagogische documenten uit de dagelijkse praktijk uit, zoals een foto, video of kort bericht.

    Kinder yoga

    Een goede ademhaling heeft een positieve uitwerking op je gezondheid. Ademoefeningen zijn dan ook een belangrijk onderdeel van de yoga. Het verbetert de longfunctie, geeft meer energie, helpt afvalstoffen los te laten, verbetert het immuunsysteem en vergroot de ontspanning.

    Kinderen die niet spelen

    Een peuter speelt dat hij een gevaarlijke leeuw is. ‘WHOEAAAA’ roept hij tegen iedereen die hij in de groep tegenkomt. Een van de kinderen schrikt en begint te huilen. De gevaarlijke leeuw draait zich om en zegt met een lief stemmetje: ‘Het was niet echt hoor.’ Dan wandelt hij als een stoere leeuw weer verder.

    Opendeurenbeleid of groepsstabiliteit?

    Waar de ene bso kiest voor vaste groepen en dichte deuren, gooit de andere bso de deuren open, zodat kinderen kunnen uitwaaieren over de locatie. Welke pedagogische afwegingen liggen er aan beide keuzes ten grondslag? En wat is het beste voor kinderen?

    Potje stoeien?

    Knutselen, koekjes bakken, tekenen en met auto’s en poppen spelen. Allemaal leuke, leerzame activiteiten. Maar kinderen hebben ook behoefte aan iets wilders. Stoeien! En het is nog nuttig ook. Waarom? Mariska Beenhakker, specialist bewegingsonderwijs met kleuters, legt het uit.

    Ppink emancipeert het vak’

    Het initiatief voor denieuwe beroepsvereniging PPINK wordt branchebreed geprezen. Het ledenbestand groeit dan ook gestaag. Tijd voor een rondje langs professionals in de kinder-opvang. Wat is het belang van PPINK en waarom zou je lid worden?

    Puntje van Pont – Nationale stoeidag

    Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont geeft elke maand zijn visie bij een van de pedagogische artikelen in Kinderopvang.

    Serie: Het onderhoud van de moestuin

    Met de handjes in de aarde wroeten, zaadjes in de grond stoppen, zien hoe ze ontkiemen en wachten tot groenten de juiste kleur en grootte hebben om ze te oogsten. Van een moestuin kunnen kinderen veel leren. Kinderen gaan er zelfs beter van eten als ze weten hoe groente groeit. Moestuinieren op de kinderopvang hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. In deze serie van vijf afleveringen geven we praktische tips voor eenvoudig moestuinieren.

    Zo voelen peuters zich echt gezien

    Kinderparticipatie dringt bij steeds meer bso’s door: de kinderen worden actief betrokken bij keuzes voor activiteiten en beslissingen over de alledaagse gang van zaken. Maar bij dagopvang en peutergroepen wordt het veel minder toegepast, terwijl het voor de jongere kinderen ook van belang is dat hun mening telt.

    Geef je reactie

    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.