In dit nummer besteden we aandacht aan jongens in de kinderopvang en hoe pedagogisch medewerkers leren kijken door een jongensbril. Verder zijn we gestart met een mooie serie over moestuinieren. Wil je beginnen? Volg deze serie dan! En waarom het goed is om taalstimulering al te beginnen op babyleeftijd.
Met de handjes in de aarde wroeten, zaadjes in de grond stoppen, zien hoe ze ontkiemen en wachten tot groenten de juiste kleur en grootte hebben om ze te oogsten. Van een moestuin kunnen kinderen veel leren. Ze gaan er zelfs beter van eten als ze weten hoe groente groeit. Moestuinieren op de kinderopvang hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. In deze serie van vijf afleveringen geven we praktische tips voor eenvoudig moestuinieren.
Jongens die niet stil kunnen zitten, gaan klieren en continu met elkaar willen stoeien. En jij als pedagogisch medewerker maar de politieagent uithangen. ‘Niet doen, blijf zitten, houd daarmee op.’ Herkenbaar? Helemaal niet nodig, zegt Yoran Blom (30), coördinator bij Kinderopvang Mundo in Schiedam. Hij heeft samen met twee mannelijke collega’s het initiatief Tjonge jonge Jongens opgezet. ‘We willen vrouwelijke collega’s de mogelijkheid bieden om te kijken door een jongensbril.’
Wie: Richard (28) en Willeke (28) Brandwijk met Lina (3). Wat: 2 ochtenden dagopvang bij 10forKIDS in Vlaardingen. Kosten: €420 per maand met €300 kinderopvangtoeslag.
Onduidelijkheid speelt de nieuwe wet IKK parten. PPINK hield een steekproef onder haar leden en daaruit bleek dat vooral de drieuursregeling en de tweevastegezichten- regeling lastig zijn om aan te voldoen. Meer informatie van de overheid, maar ook van de eigen werkgever is nodig, aldus de pedagogisch medewerkers. De IKK krijgt vooralsnog een 6,5 als rapportcijfer.
In de tiendelige serie De Babyspecialist haken we in op alle facetten die komen kijken bij het werken met de allerkleinsten in de kinderopvang. In deze laatste aflevering: nog één keer de belangrijkste accenten van babygericht werken op een rij.
Het leuke van werken in een verticale groep: je ziet een kind opgroeien, je leert ouders goed kennen, maakt de komst van zusjes en broertjes mee. Aan de andere kant vraagt werken in een verticale groep veel van de pedagogisch medewerker. Wel begrijpelijk dat verticale groepen iets lager scoren in het landelijk kwaliteitsonderzoek.
De overstap naar de bso kan pittig zijn voor jonge kleuters. Ze moeten wennen aan een nieuw leven op de basisschool én aan de buitenschoolse opvang. Hoe kun je vierjarigen helpen een comfortabele start te maken op de bso?
Open eind-materialen oftewel loose parts zijn al zo oud als de weg naar Rome. Kinderen kunnen er volop mee ontdekken en spelen. Het Jonge Kind Centrum organiseert een speciale loose parts-inspiratieworkshop voor pm’ers en leerkrachten. Anneke Wijngaarden van het JKC vertelt er meer over.
Bij het binnenspel zijn pm’ers zich vaak wel bewust van hun rol in de ontwikkeling van kinderen. Maar buiten ligt dat anders. Daar blijft het vaak bij toezicht houden of een kind troosten als het gevallen is, stelt pedagoog Dieuwke Hovinga. ‘Zonde, want ook het buitenspel is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.’
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Onze ruimte is niet gezellig’.
Baby’s kunnen nog niet praten en begrijpen nog niet alles wat je zegt. Toch zijn ze al druk bezig met taal leren. Door te luisteren naar je stem en de woorden die je zegt en door te kijken naar de gebaren die je maakt. Veel praten, voorlezen en liedjes zingen dus!