Kinderopvang magazine nr. 4, 2019

    In het aprilnummer van Kinderopvang vind je een uitgebreid dossier over creativiteit. We nemen een kijkje bij Kleintje Kunst dat voorstellingen maakt voor kinderen van 0-6 jaar, geven tips hoe je aan de slag kunt gaan met gebruikt materiaal en bespreken hoe je creatieve ontwikkeling kunt verankeren in beleid en uitvoering. Verder een artikel over het brengen van rust op de babygroep. En een stuk over hoe je als pm’er kunt bijdragen aan een verantwoord gewicht van de kinderen.

    10 Tips voor het voeren van een lastig gesprek met ouders

    Als pm’er moet je weleens een lastig gesprek voeren met ouders. Als je slecht nieuws moet brengen bijvoorbeeld of een gevoelig onderwerp wilt aansnijden. Misschien maak je je zorgen om een kind. Of wensen van ouders kunnen niet worden gehonoreerd. Tien tips voor het voeren van zo’n gesprek.

    Column – Regels regels regels…

    Nick komt de voorschoolse opvang binnenlopen. Een ietwat verlegen glimlach op zijn gezicht. Zijn vader zet met een plof een weekendtas op de gang en geeft hem een knuffel. ‘Tot gauw he!’ Nog even een liefdevol maar vluchtig oogcontact en Nick kijkt alweer zoekend rond naar een vriendje. Hij heeft net een lang weekend bij zijn vader en diens nieuwe vriendin doorgebracht. En die vriendin heeft er nog twee halfbroertjes bij cadeau gedaan die hij ‘best aardig’ vindt. Ze valt wel mee maar vindt het niet goed als hij een boekje tijdens het ontbijt leest. Dat is tegen de afspraken.

    De pm’er van de toekomst

    Met welke nieuwe ontwikkelingen krijgen pedagogisch medewerkers nu en in de (nabije) toekomst te maken? Wat betekenen die voor hun werk? Kinderopvangorganisatie Partou organiseerde een seminar over dit onderwerp.

    Dit willen wij

    Wie: Rianna (33) en haar twee dochters (2,5) en (1). Waar: Kids & Zo, Amsterdam. Prijskaartje: 3 dagen opvang, bruto € 2.400/maand.

    Dossier: Creativiteit

    ‘Werkjes’, voor de één een veelgebruikte term, voor de ander een woord waar de haren recht van overeind gaan staan. Te vaak bestaan creatieve activiteiten in de kinderopvang nog uit kant-en-klare werkjes. Maar het kan ook anders! In dit dossier vertelt Nicole de Beer hoe je voorkomt dat je steeds bij dezelfde knutselwerkjes uitkomt. En Stefanie van Heusden laat zien wat een prachtige kunstprojecten je kunt maken met bso-kinderen: alles met recyclingmateriaal! Maar eerst nemen we een kijkje bij de speciale kinderopvangvoorstelling van Kleintjekunst. Toneel, maar dan speciaal voor baby’s, dreumesen en peuters. Veel inspiratie toegewenst!

    Het gebruik van je ruimte

    Let je wel eens op hoe kinderen de ruimte gebruiken? Vaak doen ze dit heel anders dan jij wilt. Hun bouwwerken blijven niet in de bouwhoek, maar verspreiden zich door de hele groep. Ze gooien de puzzelstukjes onder de tafel. Of ze lopen te sjouwen met speelgoed, zonder echt te spelen. Waarom doen ze dat? Twee sprekers op een bijeenkomst van Childcare International vertellen er meer over: Ine van Liempd van bureau AKTA en Federica Taddei uit de Italiaanse stad Pistoia.

    In Dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ze halen alles uit de hoeken.

    Kinderyoga

    Marjolein Smit is auteur van het boek Yoga voor peuters en kleuters. In deze rubriek deelt ze een aantal leuke oefeningen en spelletjes die je zelf met de kinderen kunt doen.

    Laf of lui

    Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont geeft elk nummer zijn visie bij een van de pedagogische artikelen in Kinderopvang.

    Onverdeelde aandacht voor baby’s… én jezelf!

    Per 1 januari 2019 is er één pedagogisch medewerker op drie nuljarigen. Met als doel dat de pedagogisch medewerker meer tijd en aandacht heeft voor de kinderen. Maar in praktijk zorgt het ook voor veel onrust op de babygroep. Hoe kun je structureel voor meer rust op de babygroep zorgen?

    ‘Personeelstekort en werkdruk groot probleem’

    Het nijpende personeelstekort in de kinderopvang zorgt voor een stijgende werkdruk. Een zorgelijke situatie, volgens PPINK. ‘Druk op de pedagogisch medewerkers betekent druk op de kwaliteit’, zegt beleidsmedewerker Lonneke van Dijk. ‘Het is tijd dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen, van kinderopvangorganisaties tot opleiders en overheid.’

    VVE: een goede basis jij doet de rest

    VVE moet een middel zijn om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren, geen doel. Toch slaan we op VVE-groepen soms door met lijstjes, dagprogramma’s, groepsplannen en beoordelingsformulieren. Dat is zonde, vindt Marije Magito van Stichting Jonge Kind Centrum. ‘Je moet VVE zien als basis van waaruit je kunt werken.’

    Zo hou je peuters op gewicht

    In Amsterdam heeft inmiddels een op de vijf kinderen overgewicht. In stadsdeel Nieuw-West is het percentage zelfs nog hoger. Daarom onderzocht de Hogeschool van Amsterdam hoe pedagogisch medewerkers kunnen bijdragen aan een verantwoord gewicht van kinderen. ‘Het is belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven.’