Kinderopvang magazine nr. 1/2, 2019

    In het eerste nummer van 2019 een dik dossier over filosoferen met kinderen, vol tips hoe je op de groep een filosofisch gesprek kunt aangaan. Daarnaast is er aandacht voor de natuurpeuteropvang van UNIEK Kinderopvang. Drie dagen per week gaan de kinderen daar op safari naar De Heemtuin in Vlaardingen. En is de klant koning? Moet je altijd doen wat ouders vragen? Deze vragen komen aan de orde in een artikel over omgaan met de wensen van ouders versus de pedagogische opdracht.

    13 Tips

    Acht op de tien kinderen zitten niet veilig in de auto. Hiervoor waarschuwt de Taskforce Kinderveiligheid. Meestal gaat het mis bij het vastgespen van kinderen in autostoeltjes. Vanwege het stintverbod worden meer kinderen vervoerd met de auto of de taxi. Lees daarom deze tips van VeiligheidNL.

    ‘Als groep kan je een vuist maken’

    Waarom zou je lid worden van een beroepsvereniging? Marjolijn van Duijn (31) is peuterleidster bij een kinderdagverblijf in Woerden. Ze overweegt om zich aan te sluiten bij PPINK, maar vraagt zich af wat zo’n lidmaatschap haar in de praktijk oplevert. Ze praat erover met André Smit. Hij is als jeugdbeschermer lid van de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW), een platform dat al vele decennia de stem laat horen van sociaal werkers.

    Column – Het gaat om het spel…

    ‘Onze groepsruimte oogt wat kaal. Het wordt tijd voor nieuwe knutsels aan de muren. Zo maken we het een ruimte van ons allemaal. Als we nu eens starten met allemaal een mooie kleurige vlinder te maken die we als een soort van zwerm over de muur verspreiden?’ Zo mijmer ik wat voor me uit. Tot zover mijn goede bedoelingen.

    Dit willen wij

    ‘Ik werk drie dagen bij Hogeschool Rotterdam. Mijn partner werkt fulltime en is vaak in het buitenland. We hebben vanaf de geboorte van onze eerste dochter al kinderopvang, anders had ik mijn loopbaan moeten onderbreken. En dan is het best lastig om later nog op een leuke positie te komen. Ik denk dat ik dankzij kinderopvang een fijnere moeder ben.’

    Dossier Filosoferen met kinderen

    Filosoferen: steeds meer kinderopvangprofessionals zien de meerwaarde ervan in. Heb je nog nooit gefilosofeerd met de kinderen? Of wil je het vaker doen? In dit dossier kun je zien dat filosofie eigenlijk overal te vinden is: in de boeken in je kast, in de activiteiten die je met kinderen doet, in de vragen die je aan ze stelt en bovenal: in de kinderen zelf.

    Hoe stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling?

    Zien wat een ander nodig heeft, begrijpen wanneer je de ander verdriet doet en samen een oplossing bedenken. Dat heeft te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Als pedagogisch medewerker heb je een belangrijke rol bij het sturen van deze ontwikkeling bij jonge kinderen. Maar hoe doe je dat? Pauline Slot van de Universiteit Utrecht geeft praktijkvoorbeelden en praktische tips.

    In Dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: niet alles doen wat de ouder wil.

    Kinder yoga

    Marjolein Smit is auteur van het boek Yoga voor peuters en kleuters. In deze rubriek deelt ze een aantal leuke oefeningen en spelletjes die je zelf met de kinderen kunt doen.

    Mijn locatie

    In Mijn Locatie vertellen managers waar zij trots op zijn. Esra Akcan Yildiz (32) is pedagoog en vestigingsmanager in Amersfoort voor Partou kinderopvang. Esra stuurt vestigingen aan waar voor- en vroegschoolse educatie wordt geboden.

    Op safari in de Heemtuin

    Weer of geen weer, driejarigen gaan op safari in de Heemtuin in Vlaardingen. De Buitenactiviteit, begonnen afgelopen najaar, is een succes.

    Seksueel getint gedrag – Niet vies, maar doodnormaal

    Het jongetje dat tijdens het kringgesprek met zijn handjes in z’n broek zit te friemelen. De peuter die het leuk vindt om aan de borsten van een pm’er te zitten. Of de baby die tijdens het verschonen een stijf piemeltje krijgt. Het zijn niet alleen voorbeelden die elke pm’er zal herkennen, maar die ook tot onzekerheid kunnen leiden. Want wat moet je met dit soort gedrag?

    Wensen van ouders versus pedagogische opdracht – Is de klant koning?

    Moet je altijd doen wat ouders vragen? Ouders zijn dan wel onze klanten, maar het kindercentrum heeft ook een pedagogische opdracht.