Hoe stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Zien wat een ander nodig heeft, begrijpen wanneer je de ander verdriet doet en samen een oplossing bedenken. Dat heeft te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Als pedagogisch medewerker heb je een belangrijke rol bij het sturen van deze ontwikkeling bij jonge kinderen. Maar hoe doe je dat? Pauline Slot van de Universiteit Utrecht geeft praktijkvoorbeelden en praktische tips.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock
De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is gemiddeld overwegend positief. Dat blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Maar kwaliteit is een breed begrip. Het bestaat uit verschillende aspecten. Eén daarvan is de ‘emotionele proceskwaliteit’: belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Pauline Slot (38) weet hier meer van. Ze is onderzoeker en universitair docent aan de Universiteit Utrecht en is betrokken bij het LKK-onderzoek. Met haar zoomen we in op de emotionele proceskwaliteit in de kinderopvang. En hoe je daar als pm’er aan kunt bijdragen.

Emotionele proceskwaliteit

Emotionele proceskwaliteit gaat over de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen en interacties

0
199

Wil je onbeperkt toegang tot de Kinderopvang magazine artikelen?

De Kinderopvang magazine artikelen zijn exclusief voor onze Kinderopvang-abonnees. Deze abonnees ontvangen 10x per jaar een print exemplaar van Kinderopvang magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Kinderopvang magazine.

Heb je een Management Kinderopvang abonnement en wil je ook alle Kinderopvang magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een combinatie abonnement.

Heb je al een Kinderopvang abonnement? Log dan hier in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.