Inspectie: Amsterdamse aanpak VVE is voorbeeld

De Inspectie voor het Onderwijs vindt de aanpak van de voor- en vroegschoolse educatie (vve) in Amsterdam een voorbeeld voor andere Nederlandse gemeenten. De hoofdstad is voortvarend te werk gegaan met het verbeteren van de kwaliteit van de vve. Dit blijkt uit een rapport van de inspectie.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Inspectie: Amsterdamse aanpak VVE is voorbeeld
Foto: ANP XTRA

In het rapport staat dat de vve-onderdelen van bijna alle locaties het oordeel voldoende of ‘voorbeeld voor anderen’ krijgen. De Inspectie concludeert dat vooral bij de minimum kwaliteitseisen, het ouderbeleid, de coördinatie en de warme overdracht veel vooruitgang is geboekt in vergelijking met 2010. Dit komt mede doordat bij alle partijen overeenstemming is over het belang van het zo vroeg mogelijk inhalen van achterstanden en de noodzakelijke investeringen.

Opleiding

Volgens de Inspectie voor het Onderwijs zijn er verschillende mogelijke verklaringen voor de kwaliteitsverbetering, bijvoorbeeld de inzet van hbo-opgeleide pedagogische coaches op de kinderopvanglocaties. De koppeling van kinderopvanglocaties aan basisscholen werkt volgens de Inspectie ook positief. Ze ziet een intensieve samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers en de leraren terug.

Ouderbetrokkenheid

De Gemeente Amsterdam legt ook een grote nadruk op ouderbetrokkenheid door het gebruik van VVE Thuis, een programma waarbij ouders thuis met hun peuter of kleuter activiteiten doen die aansluiten op de VVE, en de inzet van oudercontactmedewerkers. Deze laatste hebben een brugfunctie tussen de locaties en de ouders. Zij beantwoorden vragen en stimuleren de betrokkenheid van ouders bij de VVE.

De kwaliteit van pedagogisch medewerkers is doorslaggevend in het al dan niet slagen van VVE. De overheid investeert daarom in het taalniveau van pedagogisch medewerkers, meer hbo’ers op de groep en het versterken van ouderbetrokkenheid en stimuleert opbrengstgericht werken in de kinderopvang. De ontwikkelingen rond VVE in het kort.

Kwaliteitsimpulsen

Het gebruik van het Kwaliteitskader VVE Amsterdam en de Verordening kwaliteitseisen peuterspeelzalen heeft er ook voor gezorgd dat de kwaliteit van de VVE is verbeterd in Amsterdam. Daarin staan de wettelijke eisen en kaders en die maken volgens de Inspectie voor alle betrokkenen duidelijkheid wat de vve- en peuterspeelzaaleisen zijn.

Taalnorm

Volgens de Gemeente Amsterdam zijn er vorig jaar meer dan 1500 plekken op de voorschool bijgekomen en zijn pedagogisch medewerkers verder opgeleid. De gemeente meldt dat iedereen die voor de groep staat aan de taalnorm voldoet.

Voortrekkersrol

Voorscholen in Amsterdam hebben volgens de inspectie vaak een voortrekkersrol bij de uitvoering van beleid. De Inspectie verwacht dat dit ook te zien zal zijn bij het invoeren van het kindvolgsysteem. De eerste peuterspeelzalen en kinderdagverblijven starten daar dit schooljaar  mee. De basisscholen denken nog na over de invoering. De verwachting is dat basisscholen zullen leren van de ervaringen van de kinderopvang.

Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.