In het rapport staat dat de vve-onderdelen van bijna alle locaties het oordeel voldoende of ‘voorbeeld voor anderen’ krijgen. De Inspectie concludeert dat vooral bij de minimum kwaliteitseisen, het ouderbeleid, de coördinatie en de warme overdracht veel vooruitgang is geboekt in vergelijking met 2010. Dit komt mede doordat bij alle partijen overeenstemming is over het belang van het zo vroeg mogelijk inhalen van achterstanden en de noodzakelijke investeringen.
Opleiding
Volgens de Inspectie voor het Onderwijs zijn er verschillende mogelijke verklaringen voor de kwaliteitsverbetering, bijvoorbeeld de inzet van hbo-opgeleide pedagogische coaches op de kinderopvanglocaties. De koppeling van kinderopvanglocaties aan basisscholen werkt volgens de Inspectie ook positief. Ze ziet een intensieve samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers en de leraren terug.
Ouderbetrokkenheid
De Gemeente Amsterdam legt ook een grote nadruk op ouderbetrokkenheid door het gebruik van VVE Thuis, een programma waarbij ouders thuis met hun peuter of kleuter activiteiten doen die aansluiten op de VVE, en de inzet van oudercontactmedewerkers. Deze laatste hebben een brugfunctie tussen de locaties en de ouders. Zij beantwoorden vragen en stimuleren de betrokkenheid van ouders bij de VVE.

De kwaliteit van pedagogisch medewerkers is doorslaggevend in het al dan niet slagen van VVE. De overheid investeert daarom in het taalniveau van pedagogisch medewerkers, meer hbo’ers op de groep en het versterken van ouderbetrokkenheid en stimuleert opbrengstgericht werken in de kinderopvang. De ontwikkelingen rond VVE in het kort.
Kwaliteitsimpulsen
Het gebruik van het Kwaliteitskader VVE Amsterdam en de Verordening kwaliteitseisen peuterspeelzalen heeft er ook voor gezorgd dat de kwaliteit van de VVE is verbeterd in Amsterdam. Daarin staan de wettelijke eisen en kaders en die maken volgens de Inspectie voor alle betrokkenen duidelijkheid wat de vve- en peuterspeelzaaleisen zijn.
Taalnorm
Volgens de Gemeente Amsterdam zijn er vorig jaar meer dan 1500 plekken op de voorschool bijgekomen en zijn pedagogisch medewerkers verder opgeleid. De gemeente meldt dat iedereen die voor de groep staat aan de taalnorm voldoet.
Voortrekkersrol
Voorscholen in Amsterdam hebben volgens de inspectie vaak een voortrekkersrol bij de uitvoering van beleid. De Inspectie verwacht dat dit ook te zien zal zijn bij het invoeren van het kindvolgsysteem. De eerste peuterspeelzalen en kinderdagverblijven starten daar dit schooljaar mee. De basisscholen denken nog na over de invoering. De verwachting is dat basisscholen zullen leren van de ervaringen van de kinderopvang.

Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer >>