De ontwikkelaars zijn: Timpaan Onderwijs, Sardes, Vyvoj, Nederlands Jeugdinstituut en Kinderopvang Academie. In mei beoordeelt de Adviescommissie Trainingen van BKK (Bureau Kwaliteit Kinderopvang) de trainingsprogramma’s van deze partijen. De zes interactievaardigheden uit de NCKO-kwaliteitsmonitor zullen in de beoordeling leidend zijn. Deze vaardigheden zijn: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Subsidieregeling
Pedagogisch medewerkers ontvangen alleen subsidie als ze een training volgen via één van de vijf uitgekozen bureaus. De trainingen kunnen uiteindelijk wel door meer bureaus gegeven worden. Opleiders van andere partijen kunnen aan de hand van een licentieovereenkomst zich bekwamen om de trainingen ook te geven. De subsidieregeling zou al in 2013 ingaan, maar werd eerder uitgesteld, omdat het beoordelen van de trainingen meer tijd in beslag nam dan verwacht.
Trainingsprogramma
De trainingsprogramma’s voor taal- en interactievaardigheden zijn nodig, omdat er volgens de laatste metingen van NCKO nog winst valt te behalen op de educatieve vaardigheden van pm’ers. De trainingen zijn bedoeld om pm’ers te leren hoe ze de ontwikkeling van een kind nog beter kunnen stimuleren.
VIB kan onderdeel zijn van een programma t.b.v. taal- en interactievaardigheden van PM-ers. In opdracht van de gemeente Amsterdam is in 2012 een training ontwikkeld en gestart: Taal en VVE (ontwikkeld door het centrum voor nascholing, het abc en de UvA). Deze opzet werpt zeker zijn vruchten af!
Geen VIB aanbieder? In een eerder stuk van 18 oktober 2013 kwam nu juist naar voren dat dat eigenlijk de enige bewezen effectieve training in de kinderopvang is?