IKC’s
Deel 4: Dalton Kindcentrum de Markesteen in Zwolle
Stel: je werkt op een bso werkt die gekoppeld is aan een school met een bijzondere visie, zoals een Montessori- of een vrije school. Neem je de pedagogische visie van de school over? Of hou je vast aan jullie eigen pedagogische visie en werkwijze? In deel vier van deze serie gaan we op bezoek bij Dalton Kindcentrum De Markesteen in Zwolle.
Pas op, je nadert een kinderopvangzone: verkeer rondom opvang ‘gevaarlijk’
Een proef met navigatie-apps die waarschuwen als je een schoolzone inrijdt, werkt: verkeer rijdt daar nu voorzichtiger. Goed nieuws, maar uit een poll van KinderopvangTotaal blijkt dat 55 procent van jullie het verkeer rondom de kinderopvang óók gevaarlijk vindt. Waarom bestaan er geen kinderopvangzones?
Kindcentrum De Vindplaats Een inclusief centrum van de wijk
‘Wij bouwen het systeem om een kind heen.' Dat dit geen holle frase is, zie je goed terug bij Kindcentrum De Vindplaats in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Alle kinderen zijn welkom; ook kinderen met achterstanden of gedragsproblemen. Zij worden niet naar het speciaal onderwijs gestuurd, maar in de reguliere groep bijgestaan. Kinderopvang, onderwijs en wijkvoorzieningen werken veel samen om een veilige en een fijne plek te creëren voor de kinderen uit de wijk.
Nieuw in de sector: de Kinderopvangraad
De raad zal het adviesorgaan voor de kinderopvangsector zijn. Op 25 april 2024 ging de Kinderopvangraad van start. Een greep uit de leden levert een trits bekende namen op zoals Janneke Plantenga, Ruben Fukkink, Simon Hay, Geert de Wit en Pauline Slot. Het idee achter de Kinderopvangraad: 'Een volwassen kinderopvangsector verdient een eigen, onafhankelijk adviesorgaan.'
Covermodel: 5 vragen aan: Vanessa Troost
Vanessa Troost is adjunct-directeur bij SKE SPRENG! Kinderopvang, een stichting in Eerbeek met dagopvang, peuteropvang, een sport-bso en reguliere bso. ‘Ook ouders moeten zich veilig en gezien voelen.'
Kindcentrum Hasseltse Poorten. Verstoppertje tussen de kerkbanken
Kindcentrum Hasseltse Poorten ligt in Tilburg Oud Noord, een cultureel diverse wijk. Het centrum is klein maar fijn. De oude, neogotische Hasseltkerk herbergt een bso, peutergroep en een wijkcentrum, in de voormalige pastorie huist een basisschool. ‘We weten elkaar makkelijk te vinden.'
Geen gebroken bso-diensten meer: deze school wisselt bso en onderwijs de hele dag af
Blije kinderen, tevreden medewerkers en bovendien een uitkomst voor tweeverdieners: op basisschool Het Kristal in Dordrecht krijgen twee onderbouwgroepen op dinsdag en donderdag afwisselend onderwijs en bso tot vijf uur 's middags. Hun dagen zijn verdeeld in blokjes van anderhalf uur les en anderhalf uur bso. Elk kind dat vanaf nu op school wordt ingeschreven, gaat mee in dit bijzondere rooster.
Preventief werken in gezinnen? Zet de brugfunctionaris al in van 0-4 jaar
Je ziet haar op het schoolplein een balletje trappen met een groepje kinderen, ze praat met een kind in de hal of belt met een moeder die een vraag heeft over de opvoeding: de brugfunctionaris. Deze begeleider legt contact met ouders en kinderen. ‘Het opbouwen van een relatie tussen de brugfunctionaris en de ouders moet al beginnen op de kinderopvang, voor 0 tot 4 jarigen’, zegt Jenneke Koopman.
‘Jaloersmakende samenwerking’ tussen onderwijs en opvang in dit IKC
Als het om IKC-vorming gaat is gelijkwaardigheid tussen kinderopvang en onderwijs vaak onderwerp van gesprek. Bij het gloednieuwe kindcentrum Willemspoort in Tilburg, is gelijkwaardigheid tussen beide onderdelen een vanzelfsprekendheid. Saskia Brock is er directeur kinderopvang, Marieke Hamburg vervult de rol van directeur onderwijs. 'Onze samenwerking is succesvol omdat wij allebei geen last hebben van ons ego.'
In 6 stappen een team vormen
Als je een team moet gaan vormen met nieuwe collega’s, kan dat best lastig zijn. Jitske Kramer, corporate antropoloog, geeft tips en stappen om tot één team te komen.
Over ikc’s
Overal in het land werken kinderopvangorganisaties samen met onderwijsinstellingen in Integrale Kindcentra (IKC’s). In deze voorzieningen is sprake van vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs, soms onder één pedagogische visie en/of bestuur. Op andere plekken functioneren kindvoorzieningen nog apart, maar is er bijvoorbeeld wel sprake van een warme overdracht van de bso naar school en andersom.