Zo’n 500.000 kinderen gaan naar de 8.000 bso’s die Nederland telt. Toch is er nauwelijks onderzoek gedaan naar het welbevinden van bso-kinderen en de kwaliteit en het aanbod van bso’s. De wetenschapsafdeling van Partou onderzocht dit samen met de Universiteit Utrecht. Hun bevindingen geven nieuwe inzichten en concrete aanknopingspunten voor verbetering.
Wat
Het is waardevol dat er eindelijk meer aandacht komt voor de kwaliteit van de bso en het welbevinden van kinderen. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat het verbeteren van het aanbod en de educatieve kwaliteit valt of staat met de personele bezetting.
Zolang we te maken hebben met structureel personeelstekort én de bso voor professionals onvoldoende aantrekkelijk is qua werktijden en contracturen, blijft er simpelweg te weinig tijd over voor verdieping, het inspelen op gedragsvraagstukken en het begeleiden van de emotionele ontwikkeling van deze doelgroep.
Daarnaast wordt de bso-doelgroep nog te vaak onderschat. Deze kinderen hebben specifieke behoeften die verder gaan dan alleen vrij spel of ‘opvang’. Juist daarom hebben we in de bso geschoolde professionals nodig met pedagogische expertise en ervaring, die weten hoe ze kinderen kunnen prikkelen, begeleiden en uitdagen binnen een veilige en stimulerende omgeving.
Als we echt willen inzetten op kwaliteit, dan moeten we niet alleen kijken naar het aanbod, maar ook naar de randvoorwaarden: meer vaste uren, aantrekkelijkere contracten én ruimte voor professionele ontwikkeling binnen de bso. Alleen dan kunnen we recht doen aan het potentieel dat er ligt.
Locatiemanager Saskia Ambachtsheer
Kinderopvang KOOS
Wat jammer om te lezen dat het toch een landelijk probleem blijkt dat het aanbod in de BSO verschraalt. Ook ik als BSO leidster loop hier tegenaan. Ik wil wel graag meer bieden maar daar zit meer uitdaging achter dan je misschien zou denken.
Ik ben een enorm buitenmens dus zou de kinderen ook graag mee naar buiten nemen. Met een aantal grote parken naast de deur zou je zeggen: “Wat let je?” Helaas heb ik me te houden aan het vier-ogen-beleid, en kan dus in mijn eentje nergens naartoe met 14 kinderen. Ook heb ik rekening te houden met kinderen die door de taxi ergens tussen 4 uur en half 6 gebracht worden (de rest van de kinderen komen om half 3 uit school). Ik heb dus ook maar anderhalf uur om van de locatie weg te zijn. En per BSO-dienst heb ik een half uur vooraf om activiteiten te bedenken, klaar te zetten, een lekker hapje en drankje klaar te zetten en de kinderen van school te halen.
Kortom, de wil is er wel, maar hoe!?! Ergens kom ik tijd en handen te kort. Extra personeel is theoretisch niet verplicht en is kostbaar en vrijwilligers zijn niet te vinden.
Iemand die hier een oplossing voor heeft?
Bij mijn weten mag de bso gewoon alleen naar buiten. Het 4 ogen principe is voor de bso wel wenselijk maar niet verplicht. Wij zijn ook een kleine locatie. Maar proberen toch met enige regelmaat er op uit te gaan. Helaas hebben wij dan weer gebrek aan leuke speel plekken op loopafstand. Voor de voorbereiding tijd kun je misschien 1 keer per thema extra taak uren vragen om.een goede planning te maken met behulp van doenkids bijvoorbeeld. Dan hoef je in dat half uurtje alleen maar je voorbereidde activiteit klaar te leggen. Misschien zou je kunnen kijken naar groepshulp of stagiaires die kunnen helpen. Dat is meteen investeren in de toekomst van het beroep. Succes
Het was een erg goed en leerzaam symposium! Gelukkig herkende ik wat wij al jaren doen in de BSO en wat wij zelfs gaan aanbieden aan andere BSO’s de BSO kan de missing link zijn tussen scholen en 21ste eeuwse skills! Ik heb tijdens het symposium dit ook gezegd, omdat er twijfels over de haalbaarheid waren of dat het een utopische verwachting was na de onderzoeken. Ik start volgende week een community “Skillskompas” zodat uiteindelijk iedereen in zijn kracht komt te staan en de nieuwe generatie vol zelfvertrouwen, veerkracht en probleem oplossend vermogen zich inzet voor een leefzame wereld!