De pedagogisch professionals vinden dat de verlengde maatregel tegen het personeelstekort de werkdruk verhoogt. Ook vinden ze dat ze niet de kwaliteit kunnen leveren die ze willen, omdat veel aandacht uitgaat naar de collega’s in opleiding. Dit blijkt uit een peiling van FNV Zorg & Welzijn die is ingevuld door 544 pedagogisch professionals. Slechts 16 procent staat achter verlenging van de maatregel. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze liever een beroepskracht in opleiding hebben dan elke dag een andere invaller.
De standaard
De maatregel is in 2021 ingevoerd om de personeelstekorten te lijf te gaan. Deddy Dorenbos, bestuurder FNV Zorg & Welzijn zegt hierover: ‘Dit is inmiddels de tweede verlenging. Ik vrees dat deze noodmaatregel straks als ”normaal” gaat gelden en dus de standaard wordt. Maar het is niet normaal dat een gediplomeerde medewerker vervangen wordt door een medewerker in opleiding. Normaal gesproken mag in de kinderopvang maximaal één op de drie medewerkers nog geen diploma hebben. Met deze maatregel mag dat één op twee zijn.’
Effect van de maatregel
Veel pedagogisch medewerkers keuren de verlenging van de maatregel ook af omdat het te veel zou vragen van de beroepskrachten in opleiding. Ook vinden ze dat het imago van de professional eronder lijdt en dat de beroepskrachten in opleiding door de hoge werkdruk te weinig leren. Dorenbos: ‘We zijn ook benieuwd naar het effect van deze maatregel die nu al enkele jaren loopt. Hoewel alle kleine beetjes helpen, willen we graag weten welk deel van het personeelstekort hiermee daadwerkelijk wordt opgelost.’
Begeleidingsplan
Bij de verlenging van de maatregel heeft demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) wel een aanvullende voorwaarde gesteld. Er moet een begeleidingsplan opgesteld worden voor de collega-in-opleiding. Maar ook hier hebben de pm’ers weinig vertrouwen in. Nog geen 12% van de respondenten ziet dit zitten. Dorenbos: ‘Ze zijn bang dat het er op papier dan allemaal goed uitziet, maar in de praktijk anders uitpakt.’
Bron: FNV
Zou de kwaliteit (van beroepskrachten in opleiding) ook niet voor een groot deel bij de opleidingsinstituten weggelegd kunnen worden. De studie van een PM’er is te matig en er wordt nagenoeg geen les gegeven. Erg jammer.