Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Onderzoek VVE-innovaties: digitaal voorlezen groot succes (en meer inspiratie)

Digitaal voorlezen blijkt een groot succes onder doelgroepkinderen en hun ouders. Digitale prentenboeken worden veel vaker gelezen dan papieren voorleesboeken. Dit blijkt uit onderzoek van het VE-innovatiecentrum in Dordrecht. Ook andere VE-innovaties uit andere innovatiecentra zijn inspirerende voorbeelden.
onderzoek digitaal voorlezen vve
Fotolia

Het doel van de maatregel ‘Let’s nudge’ in het innovatiecentrum in Dordrecht, was om te testen of digitaal voorlezen barrières weg kan nemen die vaak een belemmering zijn bij voorlezen van papier. Met name in gezinnen waar thuis een andere taal dan het Nederlands gesproken wordt. Om dit te achterhalen kregen de ouders van 28 peuters, met een verhoogd risico op een taalachterstand, een pakket met zes papieren of zes digitale boeken (van het platform Bereslim). Na een maand wisselden de gezinnen de boeken om voor de andere variant.

Extra taalinput door digitaal voorlezen

De papieren boeken (300 woorden per boek) werden gemiddeld zestien keer per maand voorgelezen. Wat voor een maandelijkse extra taalinput van 4.800 woorden zorgt. De digitale prentenboeken werden veel vaker gelezen. Gemiddeld (her)lazen de kinderen 37 digitale boeken per maand (ook 300 woorden). Dat zorgt voor een extra taalinput van 11.100 woorden.

Veelbelovend hulpmiddel

De digitale boeken lijken een veelbelovend hulpmiddel voor (meertalige) peuters. Ouders vinden het een voordeel dat de computer voorleest. Ze hoeven niet bang te zijn om de woorden verkeerd uit te spreken. Ook zijn er technieken ingebouwd, waardoor de beleving van het verhaal minder afhankelijk van de voorlezer is. Denk bijvoorbeeld aan camerabewegingen, die de lezer door het verhaal heen leiden, en muziek die de emoties van de karakters weerspiegelt.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

Ook bij andere innovatiecentra in verschillende gemeenten werd onderzoek gedaan naar verschillende mogelijke innovaties in VE. Bij de overige innovaties ontbrak echter een gedegen probleemanalyse of bleek de interventie onvoldoende geïmplementeerd. Hierdoor kunnen geen harde conclusies getrokken worden over de effectiviteit van deze interventies. Toch zijn ook dit interessante voorbeelden die ter inspiratie kunnen dienen voor VE-aanbieders.

In 2017 werden er in vijf gemeenten innovatiecentra opgericht om de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) te versterken. Een proeftuin waarin de kinderopvang gedurende drie jaar met een innovatieve maatregel experimenteerde. In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) onderzochten het Kohnstamm Instituut, KBA Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam de effectiviteit van deze innovaties. De resultaten werden op 2 november 2021 in een verzamelbrief aangeboden aan het ministerie van OCW.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.