Het doel van de maatregel ‘Let’s nudge’ in het innovatiecentrum in Dordrecht, was om te testen of digitaal voorlezen barrières weg kan nemen die vaak een belemmering zijn bij voorlezen van papier. Met name in gezinnen waar thuis een andere taal dan het Nederlands gesproken wordt. Om dit te achterhalen kregen de ouders van 28 peuters, met een verhoogd risico op een taalachterstand, een pakket met zes papieren of zes digitale boeken (van het platform Bereslim). Na een maand wisselden de gezinnen de boeken om voor de andere variant.
Extra taalinput door digitaal voorlezen
De papieren boeken (300 woorden per boek) werden gemiddeld zestien keer per maand voorgelezen. Wat voor een maandelijkse extra taalinput van 4.800 woorden zorgt. De digitale prentenboeken werden veel vaker gelezen. Gemiddeld (her)lazen de kinderen 37 digitale boeken per maand (ook 300 woorden). Dat zorgt voor een extra taalinput van 11.100 woorden.
Veelbelovend hulpmiddel
De digitale boeken lijken een veelbelovend hulpmiddel voor (meertalige) peuters. Ouders vinden het een voordeel dat de computer voorleest. Ze hoeven niet bang te zijn om de woorden verkeerd uit te spreken. Ook zijn er technieken ingebouwd, waardoor de beleving van het verhaal minder afhankelijk van de voorlezer is. Denk bijvoorbeeld aan camerabewegingen, die de lezer door het verhaal heen leiden, en muziek die de emoties van de karakters weerspiegelt.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
Ook bij andere innovatiecentra in verschillende gemeenten werd onderzoek gedaan naar verschillende mogelijke innovaties in VE. Bij de overige innovaties ontbrak echter een gedegen probleemanalyse of bleek de interventie onvoldoende geïmplementeerd. Hierdoor kunnen geen harde conclusies getrokken worden over de effectiviteit van deze interventies. Toch zijn ook dit interessante voorbeelden die ter inspiratie kunnen dienen voor VE-aanbieders.
- Zo leveren de motivatie-interviews in Leiden meer eigen verantwoordelijkheid bij de deelnemende pm’ers op.
- Leidinggevenden en pm’ers in Amsterdam ervaren dat ze dankzij de 15-uur VE-maatregel meer tijd hebben om kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.
- Het kunstparticipatieproject in Den Haag laat pm’ers ervaren hoe belangrijk non-verbale communicatie en verrassingseffecten zijn.
- En de audits van de gemeente Heerlen dragen bij aan de kwaliteit van het VVE-aanbod in zowel voor- als vroegschool.
Tip: ‘Let’s nudge’ is inmiddels doorontwikkeld in de vorm van het ouderprogramma Pageturner.
Zie http://www.pageturner-online.nl voor meer informatie en mogelijkheden.