Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Moet Daan (3) eten wat de pot schaft?’

Het valt pedagogisch medewerker Susanne op dat Daan van 3 jaar oud precies weet wat hij wel en niet wil eten. Susanne heeft geleerd dat een kind gewoon met de pot mee eet en is van mening dat kinderen altijd in ieder geval even moeten proeven. Wat vindt pedagoog Marieke Grijpink?
iStock

Vraag van pm’er Susanne

‘Daan (3) geeft bij het eten duidelijk aan wat hij wel en niet lust. Wij vinden dat de kinderen moeten eten wat de pot schaft en in ieder geval een hapje moeten proeven. Kan ik hem dwingen iets te eten of moet ik een andere boterham voor hem smeren?

Antwoord Marieke Grijpink

‘Ik lees drie keer het woord ‘moeten’ in jouw verhaal. Een van de doelen vanuit de Wet Kinderopvang is het respecteren van de autonomie van het kind. Kijk daarom eens kritisch naar wat de peuters moeten… Daan is al drie, hij weet wat hij wil. Dat is eigenlijk heel fijn, want als hij groter wordt verwachten we dat ook van hem. Stel je voor dat je zelf iets moet eten dat je echt niet lekker vindt en dat ze je dwingen te proeven? Zo voelt Daan zich ook. Je gaat over zijn grenzen.

Maar er zijn ook dingen die je wél kunt doen. Laat Daan en de andere peuters zelf smeren en beleg kiezen. En laat ze eens zelfstandig eten, dus zonder volwassenen aan dezelfde tafel. Presenteer het beleg neutraal. Het principe ‘eerst hartig dan zoet’ is achterhaald, want hartig beleg is vaak ook niet echt gezond.

‘ Met gevarieerde voeding kunnen kinderen ZELF hun smaak ontwikkelen’

En hou het gezellig aan tafel. Je eet zelf ook fijn als de sfeer goed is. Praat over andere dingen dan eten. Met gevarieerde voeding kunnen kinderen ZELF hun smaak ontwikkelen. En met wat creativiteit maak je het eten nog leuker: picknicken buiten of op de groep, uit het vuistje eten, een feestboterham met wel 4 soorten beleg, samen soep maken… Eet smakelijk!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.