Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Dreumes trekt steeds aan haren’

Dreumes Björn van 14 maanden oud trekt steeds aan de haren van andere kinderen. Pm'er Daniek wil graag weten hoe ze hem kan leren anders te reageren als hij bijvoorbeeld speelgoed wil hebben waar een ander kind mee speelt.
Foto: AdobeStock

Vraag Daniek: ‘Björn (14 maanden) trekt regelmatig aan de haren van andere kinderen. Dit gebeurt soms zomaar uit het niets, of wanneer hij speelgoed wil hebben. Hoe kan ik hem leren anders te reageren?

Antwoord Marieke Grijpink

‘Laat ik voorop stellen dat Björn dit niet expres doet. Hij is pas 14 maanden en gedraagt zich impulsief, vanuit zijn emoties. Natuurlijk voel jij een drang om hem hierin op te voeden. Dus goed dat je deze vraag stelt.

Bekijk het eens vanuit Björn. Zijn ontwikkeling geeft hem mogelijkheden, maar hij kan nog lang niet alles. Hij weet vaak wat hij wil, bijvoorbeeld een stuk speelgoed. Maar op inlevingsvermogen mag je nog niet rekenen. Aan haren trekken heeft hem wellicht al een aantal keren voordeel opgeleverd. Hij kreeg het speelgoed, of aandacht. Het kan ook zijn dat hij het andere kind zelf als speelgoed ervaart: “Ik trek en er komt geluid uit, dat is leuk!” Ga ervan uit dat je dit niet zomaar oplost. Ontwikkeling kost tijd. Gelukkig verdwijnt dit gedrag vaak vanzelf als het kind zich verder heeft ontwikkeld, in taal en sociaal-emotioneel.

‘Soms reageren kinderen die honger hebben ook geïrriteerd’

Ga niet politieagent spelen, maar probeer het gedrag voor te zijn. Wissel meerdere keren per dag het speelgoed, dan vindt hij daarin de uitdaging. Is het speelgoed überhaupt uitdagend genoeg voor Björn? Je kunt op deze leeftijd nog niet verwachten dat ze lange tijd achter elkaar met hetzelfde materiaal kunnen spelen. Wellicht speelt vermoeidheid een rol, probeer dat voor te zijn. Soms reageren kinderen die honger hebben ook geïrriteerd.

Bespreek dit alles ook met de ouders. En wanneer het gebeurt, haal de kinderen liefdevol uit elkaar. Troost het kind dat pijn heeft, en als je wat tegen Björn wilt zeggen, gebruik zinnen als: “Oeps, dat ging even verkeerd”. Het voordeel van de groep is dat hij ook positieve voorbeelden om zich heen ziet waarin hij zich langzaam maar zeker zal invoegen.’

Pedagogische vragen

  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.