Kinderopvang magazine nr. 5, 2017

    In het meinummer besteden we aandacht aan het belangrijke onderwerp kindermishandeling. In een dossier brengen we tips, een quiz en praktijkverhalen. Verder is er aandacht voor gastouderbureaus, voor de ene gastouder een echte steun en toeverlaat, voor de ander een bureau op afstand. Maar waar ligt de behoefte van gastouders?

    Negatieve aandacht

    Floris, de goedlachse Floris, is druk met een bal. ‘Ba, ba’, roept hij en rent erachteraan. Dat is wat Floris de hele dag doet.

    Hoe speel je mee?

    ‘Speels leren, lerend spelen’ is een scholingstraject voor pedagogisch medewerkers. De training gaat uit van drie ‘pedagogische posities’: nabij zijn, meespelen en leidinggeven. In deze serie belichten we ze één voor één. Dit is aflevering 2: meespelen.

    Creatief met groenten en fruit

    Eén portie fruit en een derde portie groenten: dat is de hoeveelheid groenten en fruit die de meeste kinderen in Nederland op een dag eten. Te weinig, vinden alle deskundigen. De kinderopvang kan hier een belangrijke rol in spelen, zo blijkt uit het onderzoek ‘Vergroten van groente- en fruitconsumptie’. Maar hoe?

    Het ideale gastouderbureau

    De gastouderopvang moet beter, zo luidt het advies van minister Asscher. Gastouderbureaus moeten en kunnen daar een grotere rol in spelen. Maar de verschillen zijn groot. Van één tot dertig bezoeken per jaar, van geen trainingen tot een divers aanbod. ‘Zolang mijn vijf vingers niet even lang zijn, kan ik bijleren.’

    Groene kinderopvang

    Op 16 mei is de jaarlijkse Dag van de Groene Kinderopvang. Doel: een impuls geven aan natuurbeleving voor kinderen. Nederland telt al vele natuur-bso’s, maar is ‘groene kinderopvang’ ook leuk en nuttig voor baby’s en peuters? Kinderdagverblijf Wiedewei in Barendrecht bewijst van wel. Natuurlijk wordt een zojuist liefdevol geplant viooltje soms net zo snel door een peuterhandje weer uit de grond getrokken, maar de stralende ogen en blozende wangen van de peuters zeggen genoeg.

    Nieuwe leergang mediaopvoeding voor professionals

    6 tips: Voor mediagebruik in de bso

    Bso’s kunnen bijna niet om het gebruik van media heen. Kinderen hebben op die leeftijd vaak al mobiele telefoons of nemen zelf andere digitale media mee. Maar dat maakt het gebruik van media op de bso niet meteen vanzelfsprekend. In een factsheet van BOinK staan aandachtspunten voor mediagebruik op de bso.

    Dossier: Kindermishandeling

    Alert zijn op signalen van kindermishandeling: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en er is scholing, maar toch zijn veel pedagogisch medewerkers nog altijd ‘handelingsverlegen’ als het er echt op aankomt. Klopt het wel wat je ziet? Hoe breng je zoiets kwetsbaars ter sprake bij ouders? Lees tips van onder meer de Augeo Foundation.

    Aandacht voor baby’s

    In de nieuwe tiendelige serie De Babyspecialist haken we in op alle facetten die komen kijken bij het werken met de allerkleinsten in de kinderopvang. Dit is aflevering 1: sensitieve responsiviteit.

    De bso als sociale leerschool

    Hoe ziet het alledaagse leven van kinderen op de bso eruit? Hoe maken ze vriendjes, hoe spelen ze samen en hoe lossen ze conflicten op? Nynke van der Schaaf is docent en onderzoeker aan de Pedagogische Academie Groningen. Zij onderzocht hoe de sociale competenties van kinderen op de bso eruit zien als ze in interactie zijn met elkaar en kwam tot verrassende conclusies.

    2 REACTIES

    Geef je reactie

    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.