Home 2017
Laatste artikelen
Groene kinderopvang
Op 16 mei is de jaarlijkse Dag van de Groene Kinderopvang. Doel: een impuls geven aan natuurbeleving voor kinderen. Nederland telt al vele natuur-bso’s, maar is ‘groene kinderopvang’ ook leuk en nuttig voor baby’s en peuters? Kinderdagverblijf Wiedewei in Barendrecht bewijst van wel. Natuurlijk wordt een zojuist liefdevol geplant viooltje soms net zo snel door een peuterhandje weer uit de grond getrokken, maar de stralende ogen en blozende wangen van de peuters zeggen genoeg.
6 tips: Voor mediagebruik in de bso
Bso’s kunnen bijna niet om het gebruik van media heen. Kinderen hebben op die leeftijd vaak al mobiele telefoons of nemen zelf andere digitale media mee. Maar dat maakt het gebruik van media op de bso niet meteen vanzelfsprekend. In een factsheet van BOinK staan aandachtspunten voor mediagebruik op de bso.
Dossier: Kindermishandeling
Alert zijn op signalen van kindermishandeling: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en er is scholing, maar toch zijn veel pedagogisch medewerkers nog altijd ‘handelingsverlegen’ als het er echt op aankomt. Klopt het wel wat je ziet? Hoe breng je zoiets kwetsbaars ter sprake bij ouders? Lees tips van onder meer de Augeo Foundation.
Aandacht voor baby’s
In de nieuwe tiendelige serie De Babyspecialist haken we in op alle facetten die komen kijken bij het werken met de allerkleinsten in de kinderopvang. Dit is aflevering 1: sensitieve responsiviteit.
De bso als sociale leerschool
Hoe ziet het alledaagse leven van kinderen op de bso eruit? Hoe maken ze vriendjes, hoe spelen ze samen en hoe lossen ze conflicten op? Nynke van der Schaaf is docent en onderzoeker aan de Pedagogische Academie Groningen. Zij onderzocht hoe de sociale competenties van kinderen op de bso eruit zien als ze in interactie zijn met elkaar en kwam tot verrassende conclusies.
Inclusie van kinderen
Een sterker netwerk, toegenomen competentie van pedagogisch medewerkers en leerkrachten, meer zelfvertrouwen: dat zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek naar het effect van PACT. Maar vooral helpt PACT de doelstelling te realiseren: inclusie van alle kinderen.
Meer geld
Vier keer in twee jaar tijd was ik met mijn jongste dochter bij de eerste hulp. Vier keer een gebroken pols. ‘Eigenlijk zou ik aan kindermishandeling moeten denken’, zei de arts. Maar klaarblijkelijk deed hij dat niet, want hij stelde mij verder geen vragen.
Subsidie volgt kind
Nog een half jaar en het peuterspeelzaalwerk moet voldoen aan de kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang. In deze driedelige serie laten we zien welke keuzes gemeenten in samenwerking met peuterspeelzaalwerk en kinderopvang maken en welke lessen hieruit te trekken zijn. Deel 3: Eindhoven en Arnhem geven ouders keuzevrijheid met de aanpak ‘subsidie volgt kind’.
Het pedagogisch curriculum
Wat voegt een pedagogisch curriculum toe aan de pedagogische kaders en het pedagogisch beleidsplan? ‘Het curriculum is de bron ervoor’, zegt BKK-directeur Betsy van de Grift. Wat kwaliteit in de kinderopvang is, wordt duidelijk aan de hand van de standaarden uit het pedagogisch curriculum.
‘Gratis voorschool is de toekomst’
Elk kind moet dezelfde kansen krijgen. Daarom subsidieert Harlingen al jaren de voorscholen in haar gemeente, zodat kinderen gratis twee dagdelen voorschool kunnen krijgen. IKC Sint Michaël, die net de deuren van een speciaal integraal kindcentrum voor nul- tot zesjarigen heeft geopend, staat daar helemaal achter. ‘Gratis voorschool is de toekomst’, zegt directeur Tineke Geertsma (61).