In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen peilde de Rotterdamse afdeling van D66 bij zestig (brede)schooldirecteuren hoe zij de extra schooluren die de gemeente financiert, ervaren. De extra lesuren in de brede school moeten ervoor zorgen dat kinderen beter presteren in de klas. Maar het staat de directeuren tegen dat ze na schooltijd weer verplicht met kinderen moeten rekenen.
Tellen tijdens het koken
De extra lesuren worden zo mogelijk speels ingezet. Zo leren kinderen bijvoorbeeld rekenen aan de hand van ingrediënten tijdens het koken. Maar liever doen de kinderen iets met sport, spel, kunst en cultuur. D66 ziet graag dat de koppeling met de Cito-scores voor de extra lesuren wordt losgelaten. ‘Scholen hebben gewoon pech als er een lichting slecht presterende leerlingen tussenzit’, zo vinden zij.
Cito-scores
Onderwijswethouder Hugo de Jonge herkent zich niet in de kritiek van directeuren. Volgens hem bepalen zij zelf de invulling van de extra uren. Maar is het wel de bedoeling dat leerprestaties van kinderen ermee verbeterd worden, anders komt er ook geen financiering vanuit de gemeente voor de uren. Rotterdam had een grote achterstand op het gebied van Cito-scores, maar loopt die achterstand aardig in.
Administratie
De directeuren klagen verder over de enorme administratieve rompslomp die de extra lesuren met zich meebrengen. Zij moeten ieder jaar opnieuw een aanvraag voor extra lesuren indienen. Als het aan D66 ligt, volstaat een aanvraag van (brede) scholen van één keer in de vier jaar ook.