SEO Economisch Onderzoek heeft bestaande onderzoeken gebruikt (Zoals de monitor IKK en de Landelijke kwaliteitsmeting LKK) om te achterhalen welke effecten de maatregelen uit de Wet IKK hebben op de pedagogische kwaliteit. Uit deze onderzoeken is te herleiden dat kinderopvangorganisaties en pedagogisch medewerkers vinden dat de algehele kwaliteit is gestegen als gevolg van de IKK-maatregelen.
Effectladder
Bij het bepalen of maatregelen effect hebben, wordt er gebruik gemaakt van een zogeheten ‘effect-ladder’ met vijf niveaus. Alleen voor de onderste drie niveau’s kon dit worden achterhaald uit de bestaande onderzoeken. De conclusies over de effecten van de maatregelen op de kwaliteit kunnen daardoor alleen als ‘mogelijk effectief’ (niveau 1), ‘verwacht effectief’ (niveau 2) en ‘waarschijnlijk effectief’ (niveau 3) geduid worden.
Pedagogisch coach
De pedagogisch coach heeft waarschijnlijk het meest bijgedragen aan een hogere kwaliteit (niveau 3). Daarna volgen maatregelen als de verlaagde bkr voor de babygroepen, het concretiseren van de pedagogische doelen in een pedagogisch beleidsplan, het toewijzen van een mentor aan elk kind en het structureel volgen van het kind (niveau 2). Op niveau 1 worden er nog vier maatregelen genoemd: het opnemen van de pedagogische doelen in de Wet IKK, een actueel veiligheids- en gezondheidsbeleid, de EHBO-eis en het begrenzen van het aantal beroepskrachten in opleiding.
Negatieve effecten
Het onderzoek heeft ook laten zien dat er maatregelen zijn die een negatief effect hebben op de kwaliteit. Het gaat hier om de 3-uursregeling, die volgens houders en pedagogisch medewerkers geleid heeft tot een daling van de kwaliteit doordat minder kan worden ingespeeld op de behoeften van kinderen. Dit blijkt uit interviews en signalen uit de sector.
Bso
De wijziging van de beroepskracht-kindratio in de buitenschoolse opvang heeft naar verwachting geleid tot een daling van de kwaliteit. De maatregel is bedoeld om de kosten te verlagen, omdat andere maatregelen leidden tot een kostenverhoging. Houders noemen deze maatregel vaker kwaliteitverlagend dan kwaliteitverhogend (Monitor IKK). Uit interviews met pedagogisch medewerkers blijkt dat ze de groepen te groot vinden, wat leidt tot meer werkdruk op de groep en minder aandacht voor het kind. Uit de wetenschappelijke literatuur blijkt dat een verhoging van de beroepskracht-kindratio voor deze groep op zich niet leidt tot een vermindering van de kwaliteit, maar grotere groepen wel.