Wervingscampagne kinderopvang ‘groot succes’

De wervingscampagne ‘Kinderopvang dankzij jou’ is een maand van start en bereikte al meer dan 700.000 mensen. ‘We kunnen met recht zeggen dat er veel interesse is voor werken in de kinderopvang.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Het aantal vacatures in de kinderopvang is het hoogste van de hele sector zorg en welzijn. Op elke 1.000 medewerkers zijn momenteel 48 openstaande vacatures. Om nieuwe medewerkers te werven en de huidige pm’ers te behouden startte het Platform Arbeidsmarkt Kinderopvang in januari een landelijke arbeidsmarktcampagne: Kinderopvang dankzij jou.

‘Groot succes’

En dat is een groot succes, zegt projectleider Davina Koudijs, van het Arbeidsmarktplatform Kinderopvang. De website van de campagne trok in een maand 175.000 unieke bezoekers en bereikte ruim 700.000 mensen. De test die laat zien of kinderopvang bij iemand past, werd 5.000 keer ingevuld. De vacaturezoeker waarop lokale vacatures staan, werd bijna 9.000 keer geraadpleegd.

Animo voor opleidingen

Uit de bezoekcijfers blijkt ook veel animo voor opleidingen en de combinatie van werken en leren. ‘Daarnaast zien we een flinke stijging van het gebruik van de diplomacheck. Een handige tool voor herintreders en eventueel zij-instromers waarmee je kunt zien of je diploma kwalificeert. Van studiekiezers en studenten tot zij-instromers en herintreder. Alle geïnteresseerden vinden hun weg op de website.’

Ministerie SZW

De campagne wordt aanbevolen door het ministerie van SZW. In een videoboodschap bedankte staatssecretaris Van Ark alle pedagogisch medewerkers en sprak zij haar wens uit om nieuwe medewerkers te winnen voor dit betekenisvolle vak, waarmee je een bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen.

Kinderopvang op de kaart

Concrete verwachtingen over het resultaat van de campagne zijn lastig te geven, zei Ramon Rikken in een eerder artikel. Rikken is voorzitter van het Arbeidsmarktplatform Kinderopvang. ‘Maar hoe het ook uitpakt, de campagne zet de kinderopvang weer even op de kaart. En dat is hard nodig. Het is een sector met geweldige kansen, maar dat moet je dat moet je als medewerker of potentiële medewerker wel weten. Elke bijdrage die we aan dat besef kunnen leveren, is van harte welkom.’

Bekijk de campagne Kinderopvang dankzij jou >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.