Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Welke stijl van begeleiden hanteer jij als pedagogisch coach?

Als pedagogisch coach begeleid en coach je pedagogisch professionals, zodat ze kunnen bijdragen aan een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen. Soms stel je veel vragen, andere keren observeer je in een hoekje. Dat zijn slechts twee stijlen die je kunt hanteren. Er zijn nog veel meer manieren van coachen en begeleiden, maar wat werkt nu eigenlijk het beste?
Foto: fizkes / Getty imags / iStock

Mique van Gorp is ontwikkelingspsycholoog, trainer, ouder-kindcoach, begeleidt pedagogisch coaches en weet veel over de verschillende coachingsstijlen. ‘Je kunt niet stellen dat er één stijl is die je het beste kunt hanteren. Iedere pedagogisch coach is anders, dus wat de beste manier is, verschilt per persoon. Daarnaast is het ook belangrijk om te achterhalen wat de beste manier is voor de pedagogisch professional die je aan het coachen bent. Vraag dit ook vooral. De één vindt het fijn om gelijk op bepaalde verbeterpunten te worden aangesproken. Een ander wil dit misschien graag later horen tijdens een gesprek.’

De verschillende stijlen

Mique van Gorp

Er bestaan ontzettend veel verschillende coachingsstijlen. ‘Ik zal ze niet allemaal benoemen’, aldus Mique, ‘maar degenen die het meest van elkaar verschillen zijn de democratische en de autoritaire stijl. Bij de autoritaire stijl leg je op een nogal dwingende manier iets op aan de medewerkers. Vaak wordt deze manier van werken niet heel erg gewaardeerd. Bij de democratische stijl hanteer je monitoring, eigen ervaringen en kom je samen tot onderwerpen waar medewerkers op willen worden gecoacht.’

Stem af wat je komt doen

Hoe je erachter komt welke manier van werken het beste past? ‘Dat is per situatie verschillend’, vertelt Mique. ‘Het is echt een beetje aftasten. Vraag jezelf af wat de situatie nodig heeft. Kom je om een kind te observeren of zijn er andere vragen vanuit de professionals? Daarnaast is het erg belangrijk om goed af te stemmen wat je als coach komt doen.

‘Iemand zei: “Ehh, wat kom je hier eigenlijk doen?”‘

Ik heb weleens de fout gemaakt om op de groep te gaan zitten, zonder dit met de professionals te overleggen. Ik deed mijn observaties en noteerde dit in mijn notitieblok. Na een tijdje merkte ik dat de medewerkers hier zeer ongemakkelijk van werden. Uiteindelijk zei iemand: ‘’Ehh, wat kom je hier eigenlijk doen?’’ Ik besefte dus dat ik totaal niet goed was afgestemd op de professionals die op de groep stonden en besloot voor een andere coachingsstijl te gaan. Doe dit dus vooral wanneer je merkt dat de pedagogisch professionals een andere manier van werken nodig hebben! Deze situatie heb ik als volgt opgelost: ik legde uit dat ik er juist voor de professionals was en vroeg of ze nog ondersteuning konden gebruiken. Dit bleek goed uit te pakken, want ze hadden nog wel een aantal hulpvragen voor mij. Het was eigenlijk heel goed dat dit gebeurde, want dit maakte mij ook weer scherp. Toen wist ik weer: oh ja, afstemmen met professionals is ontzettend belangrijk. Vertel dus van tevoren wat je komt doen, vraag waar medewerkers zich het prettigst bij voelen en vertel ze wat ze van jou kunnen verwachten.’

Mique van Gorp is, naast onder meer pedagoog Annemiek Waage en trainer Rick Ploemen, een van de sprekers op de Dag van de Pedagogisch Coach op vrijdag 1 maart. Meer info of aanmelden >>

Sta je ook op de groep?

Soms kan er volgens Mique verwarring ontstaan over het helpen op de groep. Bijvoorbeeld als medewerkers denken dat je er ook bent om op de kinderen te letten. Dat kan, maar stem dit dan van tevoren af met professionals. Vertel dat je er echt voor de professionals bent en wees daarin ook duidelijk. Pedagogisch professionals hebben een prachtig beroep en jij bent er om hen te begeleiden en ondersteunen.

Vijf minuten zitten is niet onnuttig

Mique ziet dat er vaak veel druk op professionals ligt. ‘Ze zijn de hele dag aan het nadenken wat er moet gebeuren. ‘’Gijsje moet straks iets eten, ik moet de moeder van Samila nog bellen. Kian moet iets eerder naar bed en ik moet niet vergeten om straks een leuke activiteit met ze te doen.’’ Dankzij al deze gedachten zijn ze niet meer bezig in het nu. Deze druk geeft stress en dit heeft ook invloed op de groep. De kinderen voelen dit aan. Het is daarom belangrijk in dit werk om keuzes te maken.

‘Laat de pm’er met collega’s een moment afstemmen waarop ze even een kwartiertje gaat zitten’

Vertel pm’ers dat ze er bijvoorbeeld bewust voor kunnen kiezen om gewoon even vijf minuten met de kinderen te zitten. Veel mensen voelen zich niet nuttig als ze dat doen, maar eigenlijk doe je met deze vijf minuten het meeste voor de kinderen. Daarnaast is het ook beter om zaken in één keer af te handelen en ze niet te verspreiden over de hele dag. Als pm’ers bijvoorbeeld een verslagje moeten schrijven, is het niet handig om telkens tussendoor een regeltje tikken. Dit is erg afleidend en dan zijn ze eigenlijk de hele dag in hun hoofd bezig met dat verslag. Laat de pm’er met collega’s een moment afstemmen waarop ze even een kwartiertje gaat zitten. Dan is het gelijk gedaan en kan ze zichzelf daarna weer met volle aandacht op de groep richten. Dat is niet alleen fijn voor de kinderen, maar ook voor de pm’er zelf. Laat ze zichzelf die rust gunnen en zichzelf de tijd geven om te genieten van het mooie werk dat ze doen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.