Over dit congres

Op 1 maart 2024 vieren we met trots de tweede editie van De Dag van de Pedagogisch Coach!
Na het overweldigende succes van de eerste editie (beoordeeld met een 8,2!), hebben we een vernieuwd en boeiend programma samengesteld waarmee je jouw coachingsvaardigheden naar een hoger niveau kan tillen en jouw impact als pedagogisch coach kan vergroten. Deze bijzondere dag mag je niet missen!
Ontdek dé antwoorden op belangrijke vragen, zoals:
✅ Hoe kan je als coach een positieve invloed hebben op anderen?
✅ Hoe ga je om met het verschil in ervaring bij collega’s?
✅ Welke technieken en gespreksvaardigheden zijn essentieel?
✅ Wat zijn bewezen coachingsmethodieken?
✅ Hoe implementeer je succesvol een coachplan?
✅ Hoe maak je impact met jouw feedback?
✅ Hoe motiveer je mensen om coaching te ontvangen?
Tip: Kom je met collega’s? Dan profiteren jullie van maar liefst €100,- korting p.p.! Meld je snel aan.
Bekijk hier een sfeerimpressie van de vorige editie:
Details
Aanmelden
🌟Nieuwe editie🌟 Kom je met collega's? Dan profiteren jullie van €100,- korting p.p.Algemeen
1 maart 2024
09.00 – 17.00
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Tarieven
- Vroegboek tarief
- € 349
- Collega tarief (vanaf 3 pers.)
- € 299
- Abonnee tarief
- € 349
- Regulier tarief
- € 399
Programma
Heb jij dat ook? Dat je soms zo wordt opgenomen in de ‘waan van de dag’ dat je voortdurend het gevoel hebt ‘geleefd’ te worden?
Wanneer je met (jonge) mensen werkt, neem je jezelf altijd mee. Kijken naar wie jezelf bent als professional is daarom erg belangrijk. Want hoe beter jij weet wie je bent en waar je wel of geen invloed op hebt, hoe fijner jij je werk kunt blijven doen.
Nu er zoveel op je afkomt omdat de kinderopvangbranche zo ontzettend in beweging is, misschien wel belangrijker dan ooit!
Inzicht krijgen in energiegevers en energievreters door kennis op te doen over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid. Je hebt namelijk altijd invloed op jouw eigen gedrag, op je gedachten (ook al lijkt dat soms niet het geval, je hebt wel degelijk invloed op wat je denkt) en op hoe je reageert in verschillende situaties. Je hebt daarnaast ook invloed op anderen. In de kinderopvang heb jij bijvoorbeeld invloed op hoe het met kinderen gaat. Hoe sensitief responsiever jij namelijk bent, hoe veiliger het kind zich bij jou zal voelen (en hoe prettiger dat voor hem of haar is).
Om jouw cirkel van invloed heen bevindt zich een ‘cirkel van betrokkenheid’ en die blijkt in de praktijk een stuk complexer. In deze cirkel bevinden zich ook zaken waarbij jij je erg betrokken voelt maar waar je niet direct invloed op hebt. Zo heb jij bijvoorbeeld geen invloed op het gedrag van anderen. En omdat je geen invloed hebt, kunnen hier zomaar flinke energievreters ontstaan!
- Wie ben jij als professional?
- Wat heb jij nodig?
- En hoe zorg je ervoor dat je zelf uit de waan van de dag stapt? Daar heb jij namelijk wel degelijk invloed op. Hoe? Daar gaan we het uitgebreid over hebben!
Je hebt een hele middag alle uitdagingen gehoord, maar hoe neem je de kennis van de besproken onderwerpen mee naar de werkvloer?
Tischa gaat in de middag heel praktisch aan de slag. Een kind écht helpen doe je door oplossingsgericht te werken.
Je leert:
- Hoe je een goed plan van aanpak maakt. Doe je dat met collega’s en/of met kind?
- Observeren van momenten en inzicht krijgen in patronen
- Hoe je vervolgens ouders meeneemt in je observaties en het plan van aanpak
Effectief samenwerken met je collega is van groot belang om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden in hun ontwikkeling. Tussen pedagogisch professionals ontstaan vaak vriendschappen. Maar hoe geef je diezelfde collega feedback als er iets niet goed gaat? Hoe zorg je ervoor dat je krachtig communiceert, helder bent in je boodschap en de vertrouwensrelatie in tact blijft? Ken jij jouw valkuilen? Ken je de valkuilen van de ander? Het doel van deze afsluitende lezing is om je met meer vertrouwen in jouw eigen communicatievaardigheden naar huis te laten gaan.
Een lezing over:
- Impact maken met je boodschap
- Niet-veroordelend feedback geven aan je collega
- In je kracht blijven staan als je feedback geeft of feedback ontvangt
- valkuilen in geven
- de kracht van een (goed) compliment
Sessies
“Het is goed dat de inspecteur er is, alleen ben ik bang dat ik iets verkeerd doe”.
Herken je dat? Onzekerheid of angst tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang? Een onbehaaglijk gevoel tijdens een inspectiebezoek mag de pedagogisch professional vandaag de dag niet meer overkomen. Je kan en moet erop voorbereid zijn.
- Hoe bereid je pedagogisch medewerkers op inspectie voor
- Deze sessie is praktisch, inspirerend en biedt ondersteuning in het bewust worden van het eigen gedrag en handelen.
- Het voeren van een opbouwend dialoog, behandelen van casuïstiek en direct leren toepassen van kennis en inzichten geeft deze lezing een boost voor het zelfvertrouwen
- Gedurende een inspectiebezoek op positieve wijze kunnen laten zien wie zij écht zijn en waar de kinderopvangorganisatie op pedagogisch vlak voor staat.
In deze sessie leer je hoe je in je gesprekken met pedagogisch medewerkers tot de kern komt: hun pedagogische taken. Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijg je houvast en inspiratie om samen met medewerkers na te denken over het pedagogisch handelen in de groepen.
In deze sessie leer je de pedagogische basisdoelen toepassen in je coaching:
- De pedagogische aanloop: waar begin je en hoe bouw je vertrouwen op?
- De pedagogische spiegel: durf je daar zelf ook in te kijken?
- Pedagogische grenzen: zorg dat je geen klaagmuur wordt.
- Pedagogische tips: hoe je medewerkers helpt om zelf aan een oplossing te werken.
In deze interactieve sessie zullen we samen ontdekken welke coaching stijl het beste bij jou past en hoe je deze kunt toepassen om jouw impact te vergroten. We gaan dieper in op enkele essentiële aspecten van pedagogisch coachen, waaronder het behouden van vertrouwen en het omgaan met weerstand bij pedagogisch medewerkers. Bovendien zullen we verkennen hoe je een brug kunt slaan tussen jouw visie de visie en het beleid van de organisatie en het pedagogisch handelen in de praktijk.
Een sessie over:
- Welke coaching stijl bij jou past als pedagogisch coach.
- Hoe de vertrouwensband met de pedagogisch medewerkers te behouden en omgaan met weerstand.
- Hoe de verbinding te maken tussen de visie en het beleid van de organisatie en het pedagogisch handelen in de praktijk.
Wat vraagt het werken binnen jouw kinderopvangorganisatie specifiek en hoe integreer je dit in jullie coachplan?
Er staat in het beleid vaak te weinig omschreven welk concreet gedrag dat beleid precies vraagt en het zegt nog weinig specifieks over het handelen van de pedagogisch medewerker.
Om gelijkmatigheid in werkwijze te realiseren, dan zal er specifieker moeten worden beschreven welk gedrag je graag op de werkvloer wilt zien, gespecificeerd naar de betreffende doelgroep. Uitgewerkte gedragsindicatoren geven pedagogisch medewerkers houvast, omdat ze daarin kunnen lezen wat er wanneer van ze wordt verwacht.
Tijdens deze sessie:
- Gaan we aan de slag met het specifiek beschrijven welk gedrag je graag op de werkvloer wilt zien.
- Staan we stil bij het belang van het specificeren van deze gedragsindicatoren naar iedere doelgroep.
- Staan we stil bij de randvoorwaarden waaraan een coachplan moet voldoen.
- Ontvang je inspirerende voorbeelden van hoe je jullie beleid structureel en eenvoudig kunt implementeren in jullie coachplan.
Welke pedagogische informatie heb jij nodig als coach?
Als coach krijg je vragen waar je mogelijk direct een antwoord op hebt? Het kan ook zijn dat je een vraag krijgt, wat een (extra)vraag bij jou oplevert als coach. Bijvoorbeeld: ‘’Hoe ziet het pedagogisch systeem rondom een kind eruit?’’ Hoe je jouw vraag bespreekbaar maakt als coach en hoe je jouw vaardigheden kijken & luisteren hierbij gebruikt gaan we verkennen tijdens deze werksessie. We gaan dieper in op deze vaardigheden middels de communicatiecirkel en wat de kracht van (video)beeld hierbij is.
Een sessie over:
- Kijken, kijken, kijken & Luisteren
- Pedagogisch systeem rondom een kind
- Gebruik van de communicatiecirkel
- De kracht van beeld
De relatie tussen coach en pm’er is essentieel voor een veilig en gelijkwaardig coachgesprek. Iris laat zien hoe je als coach faciliterend en bekrachtigend kunt aansluiten op het leerproces van elke medewerker. Dat doet ze aan de hand van de drie basale interactievaardigheden. In deze sessie leer je hoe de basale interactievaardigheden jou kunnen ondersteunen om de psychologische veiligheid, gelijkwaardigheid en positiviteit in het coachgesprek te vergroten.
Je zult zien dat de meeste soorten weerstand oplossen, medewerkers meer eigenaarschap nemen over hun eigen ontwikkelproces en er leren met plezier ontstaat!
- Je krijgt inzicht in hoe je als coach de basale interactievaardigheden kunt vertalen naar de coach – pm’er-relatie.
- Je hebt inspiratie opgedaan én praktische tools hoe je de basale interactievaardigheden kunt inzetten in coachgesprekken. En hoe dit jou houvast en structuur biedt in een gesprek.
- Je hebt kennis en ervaring opgedaan over het belang van veiligheid, positiviteit en gelijkwaardigheid in de coach-pm’er-relatie om te zorgen voor motivatie, eigenaarschap en plezier in leren/ontwikkelen.
Sprekers
Judith Kuiten
Annemiek Waage
Mique van Gorp
Rick Ploemen
Iris Hartong
Tischa Neve
Carolien Libert
Inge van Rijn
Sophie van Hogendorp
Ervaringen (met cijfer 8,2!)
‘Inspirerende workshops en gesprekken met collega’s uit het hele land!‘
‘Ik ben heerlijk geïnspireerd over onderwerpen waar ik dagelijks in mijn werk mee te maken krijg. Ik heb weer nieuwe ideeën opgedaan, informatie uit kunnen wisselen en tips ontvangen‘
‘Ik heb uit elke deelsessie en van elke spreker wel een punt gehaald om mee te nemen naar de praktijk/organisatie. Goede catering!’
‘Ik vond de sprekers enthousiast. Heel fijn om een congres gericht op coaching bij te wonen, het zet jezelf weer even stil en maakt bewust‘
‘Goed verzorgde dag met goede ‘sprekers met genoeg inspirerende inhoud!
‘Goede sprekers die weten waar ze over spreken en ‘feeling‘ hebben met onze werkvloer. Veel humor en positiviteit! Leuke werkvormen zoals de Menti app’
Praktisch
Voor wie & locatie
Pedagogisch coaches, -medewerkers en -professionals, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/BSO medewerkers, docenten, eigenaren en directeuren in de kinderopvang.
Locatie:
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Routebeschrijving
Tarieven
- €349 p.p. | Vroegboek tarief
- €299 p.p. | Collega tarief va 3p.
- €349 p.p. | Abonnee tarief
- €399 p.p. | Regulier tarief
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €100 korting per persoon!
Tarieven zijn exclusief btw.
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.