‘Hoeveel vet mogen kinderen hebben?’, ‘Is een wipstoeltje wel goed voor baby’s?’. Voedingsdeskundige Liesbet Dejaegere zegt in de Belgische krant de Standaard dat ze veel van dit soort vragen van pedagogisch medewerkers krijgt. Zij vindt het terecht dat er extra geld wordt gestoken in het begeleiden van pedagogisch medewerkers.
Meer bewegen
Hoeveel subsidie er komt voor het project, vermeldt de Standaard niet. Wel dat het om een project gaat van een jaar waarin 70 kinderdagverblijven worden begeleid om hun kinderen gezonder te laten eten en meer te laten bewegen. In deze twee onderwerpen, schuilt volgens het Vigez (het gezondheidsinstituut) het probleem vooral. Het is niet voor het eerst dat Vlaamse kinderdagverblijven hulp krijgen van buitenaf. Onlangs kregen 20 kinderdagverblijven in Brussel nog hulp van diëtisten die hen ook op het gebied van voeding en beweging adviseerden.
Wipstoeltjes
Daaruit bleek al dat Vlaamse pm’ers peuters te weinig water geven, teveel ongezonde tussendoortjes en dat er te weinig wordt bewogen met kinderen. ‘Van de maxi-cosi gaat het naar de auto en dan weer in de wipstoel’, zegt Dejaegere. ‘En dat terwijl wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het schadelijk is voor de gezondheid. De toename van het aantal zittende uren, is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.’

In Nederland is het drinken van water in kinderdagverblijven in 2013 aan de kaak gesteld door Paul Rosenmöller van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Hij wilde dat alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen binnen een half jaar volledig zouden overstappen op water in plaats van zoete dranken. Lees meer >>
Plateaus met water
Een directrice van een paar kinderdagverblijven heeft al een idee wat er beter kan. In de Standaard zegt zij dat ze peuters veel meer verschillende producten laat proeven, en ook lat zien hoe groenten en fruit eruit zien als ze niet gepureerd zijn. Om peuters meer te laten drinken wil ze het drinken van peuters verbeteren door plateaus met verschillende glaasjes water op de groep neer te zetten.