Na Amsterdam, Gorinchem, Ridderkerk, Zwolle, Groningen en Zetten volgen er speciale tienerscholen in Rotterdam, Dordrecht, Nijmegen/Groesbeek, Sneek, Emmeloord en Horst. De regering wil meer ruimte maken voor het oprichten van deze scholen om te kijken of de scholen aan een behoefte voldoen. De twaalf scholen worden gevolgd en de tevredenheid van ouders, leerlingen en docenten wordt gepeild.
Taalachterstanden
Voor sommige kinderen is de overgang van de basisschool naar de middelbare school een grote stap. Soms zijn leerlingen nog niet toe aan de stap naar de middelbare school. Bijvoorbeeld vanwege problemen thuis of omdat kinderen een taalachterstand hebben. Een speciale tienerschool tussen de basisschool en de middelbare school in kan de stap vergemakkelijken.
Samenwerking basis- en middelbare scholen
In zo’n tienerschool werken basisschool en middelbare school nauw met elkaar samen. Er zijn verschillende vormen: soms vinden alle lessen plaats op de middelbare school. Het komt ook voor dat de twee scholen één gebouw delen. Zowel leerkrachten van de basis- als de middelbare school geven er les.
Onderwijsskwaliteit
Minister Arie Slob van Onderwijs wil met de pilot onderzoeken welke opzet het beste werkt. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de tevredenheid van alle betrokkenen, maar ook of de onderwijskwaliteit op niveau blijft. Succesfactoren worden in kaart gebracht, net als eventuele problemen waar de scholen tegenaan lopen. In 2020 worden de resultaten van de pilot in een eindrapport gepresenteerd.