Tekort VVE-leidsters door hoge taaleisen’

'Tekort VVE-leidsters door hoge taaleisen'

MOgroep Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening en BOinK (belangenvereniging voor ouders) waarschuwen de minister van Onderwijs Van Bijsterveldt voor ontslagen en een acuut tekort aan peuterleidsters als ze de motie over hoge taaleisen voor leidsters uitvoert. De twee organisaties vinden dat er eerst een gedegen onderzoek moet plaatsvinden naar wat leidsters moeten kunnen en dat nieuwe maatregelen niet van de ene op de andere dag ingevoerd kunnen worden. Ze stellen dan ook een overgangsfase voor.

Toetsdrempel
Aanleiding voor de brief van MOgroep en BOinK is de aangenomen motie van de PVV en de VVD. Deze partijen willen dat alleen peuterleidsters die geslaagd zijn voor de toets taalniveau 3F vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) mogen geven. De Tweede Kamer nam deze motie onlangs aan. De meeste leidsters schrijven en spreken op niveau 2F of lager. Recent onderzoek naar het taalniveau van zowel allochtone als autochtone leidsters in Amsterdam en Rotterdam leert dat het taalniveau van 2F al een flinke toetsdrempel is.

‘Niet zo snel te realiseren’
Hoewel zowel MOgroep als BOink een investering in het taalniveau van leidsters nuttig vinden, zijn ze niet enthousiast om de verhoogde taaleis al zo snel in te voeren. Ze vinden de eis niet realistisch. MOgroep geeft aan twee jaar geleden al actie te hebben ondernomen om de wettelijke exameneisen op de ROC’s te verscherpen. Daarnaast investeren veel welzijnsorganisaties en gemeenten nu al flink in bij- en nascholing van VVE-leidsters. ‘Wat nu wordt gevraagd, is door het werkveld niet op korte termijn te realiseren. Daar is een paar jaar tijd voor nodig’, aldus MOgroep en BOinK.

Veel ontslagen.. en dan?
Als taalniveau 3F de norm wordt en het veld zou daar de bijbehorende conclusies aan moeten verbinden, zou dat betekenen dat heel veel leidsters ontslagen moeten worden. De kinderen zijn hiervan de dupe, ook omdat hooggeschoolde leidters niet voor het oprapen liggen. Daarnaast benadrukken MOgroep en BOinK dat de kwaliteit van het overdragen van VVE veel verder gaat dan het taalniveau van leidsters. De emotionele en psychosociale ontwikkelingen, gedragsregels aanleren en spelen met andere kinderen speelt net zo’n belangrijke rol.

Lees hier de brief die MOgroep en BOinK verstuurden >>

Foto: Stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.