Stop voorlichting voedselbedrijven in opvang en onderwijs’

Voorlichting over sport, bewegen en opruimen van de clown Ronald McDonald en een smeerdiploma van Blue Band: als het aan voedselorganisatie Foodwatch ligt, is dit binnenkort verboden in de kinderopvang en het onderwijs. Het neigt volgens de organisatie namelijk meer naar sluikreclame dan naar voorlichting. BOinK, de belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang, is het helemaal eens met de kritiek van Foodwatch.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Stop voorlichting voedselbedrijven in opvang en onderwijs'
Foto: ANP

Officieel is het al wettelijk verboden voor bedrijven om reclame te maken op scholen en in de kinderopvang, maar er is een uitzonderingsregel als het om voorlichting gaat. Dit hebben voedselproducenten zelf vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Bij Foodwatch merken ze dat er vaak misbruik wordt gemaakt van die uitzonderingsregel.

Mondige kinderen

‘Onder het mom van voorlichting dringen voedselproducenten onze scholen en kinderdagverblijven binnen met reclame voor hun producten’, zegt Rijksen in de Volkskrant. ‘Dat is kwalijk omdat er een enorm verschil zit tussen voorlichting van scholen zelf en die van bedrijven. Scholen willen kinderen opleiden tot mondige burgers, bedrijven willen vooral voedsel verkopen.’

Smeerdiploma

Redelijk bekend in de kinderopvang is het smeerdiploma van Blue Band. Kinderdagverblijven die daaraan mee doen, krijgen een lespakket toegestuurd met smeerdiploma’s voor de kinderen, informatiebrieven voor pedagogisch medewerkers en ouders, oefenboterhammen en coupons voor gratis kuipjes Blue Ban Goede Start. Goed leren smeren en margarine eten op je brood is allemaal prima, vindt emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Maar deze voorlichting moet komen van pedagogisch medewerkers en ouders en niet van bedrijven, vindt hij. ‘Voorlichting van een bedrijf is altijd gekleurd’.

Jonge consumenten

Unilever stopt overigens toch al met het smeerdiploma op kinderdagverblijven. Niet vanwege de kritiek van Foodwatch, maar omdat de organisatie het tijd vindt voor iets nieuws. Volgens een woordvoerster van Unilever waar Blue Band onder valt, is het ‘nooit de bedoeling geweest om jonge consumenten te creëren’.

Teken de petitie

Foodwatch komt in opstand tegen dit soort activiteiten. De organisatie start een petitie die het na de zomer aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.