Pre-COOL: ‘Vrij spel beter benutten’

De eerste uitkomsten van het pre-COOL-onderzoek naar de effecten van kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve), leveren interessante inzichten op. De emotionele kwaliteit van onze opvang is goed, de educatieve ondersteuning moet beter. Waar liggen kansen?
De onderzoekers zagen dat rollenspellen met een relatief lange betrokkenheid en goede begeleiding van de pm'er een hoge educatieve waarde hebben
De onderzoekers zagen dat rollenspellen met een relatief lange betrokkenheid en goede begeleiding van de pm'er een hoge educatieve waarde hebben - Foto: iStock

De conclusie dat de educatieve kwaliteit beter kan, is niet uniek. In de ons omringende landen zijn de resultaten precies zo. Onderzoekers van NCKO, die de kwaliteit van kinderopvang op regelmatige basis controleren, komen al jaren met een vergelijkbare conclusie.

Educatieve ondersteuning

Annemiek Veen is onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut, die samen met ITS en de Universiteit van Utrecht meedoen aan pre-COOL. In het oktobernummer van Management Kinderopvang zegt Veen het niet gek te vinden dat pedagogisch medewerkers moeite hebben met de educatieve ondersteuning: ‘Het vraagt veel van pm’ers. Echte gesprekken voeren, ideeën uitlokken, nieuwe begrippen inbrengen, juiste feedback geven. ‘

Over Pre-COOL

Het Pre-COOL-onderzoek is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van verschillende vormen van kinderopvang en vve. Het eerste onderzoek vond plaats onder peuters die in 2010 twee jaar zijn geworden. Zij zijn verdeeld in twee groepen: kinderen die naar voorschool/peuterspeelzaal en/of kinderopvang gaan en kinderen die dat niet doen. Deze kinderen worden tot het einde van de basisschool gevolgd. Het totale COOL-onderzoek beslaat ook kinderen tussen de 5-18 jaar. Bij hen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de onderwijsloopbaan.

Woordenschat

De onderzoekers van Pre-COOL komen met hun tussentijdse conclusies met interessante aanbevelingen. Annemiek Veen is blij dat het goed zit met de emotionele veiligheid van opvang in Nederland.  Er is namelijk een duidelijke relatie tussen de emotionele kwaliteit van kinderopvang en de ontwikkeling van de woordenschat van kinderen. Pre-COOL-onderzoekers zagen dat een persoonlijk gesprek tussen pm’er en kind meer bijdraagt aan de woordenschat van kinderen dan een educatieve activiteit.

Vrij spel

Wel liggen er kansen voor het beter benutten van vrij spel. ‘We zagen bij de observaties dat kinderen vaak vrij spelen. Dat mag, maar dat betekent ook vaak doelloos rondlopen. Pm’ers kunnen het spel rijker maken, meer uitdagingen bieden, meer meespelen. Dat vraagt wel wat van hen. Voor een goede interactie moet je kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen.’ Wat helpt is het aanbieden van een activiteit in kleinere groepen. De onderzoekers zagen dat rollenspellen met een relatief lange betrokkenheid en goede begeleiding van de pm’er een hoge educatieve waarde hebben.

Mogen kinderen bij jou vaak ‘vrij spelen’? En laat je de kinderen dan helemaal met rust, of ben je er altijd bij? We zijn heel benieuwd! Reageer hier direct onderaan dit artikel >>

Aandacht

Kunnen kinderen met aandacht ergens mee bezig zijn? Aandacht is een voorstadium van een goede werkhouding en schoolprestaties. Deze ontwikkeling  verloopt snel tussen de twee en drie jaar en langzamer tussen de drie en vier jaar. Kinderen uit gezinnen met een lage sociaal-economische status scoren al op tweejarige leeftijd minder goed op een aandachtstaak. De verschillen nemen af naarmate kinderen ouder worden. De onderzoekers houden er rekening mee dat dit komt door goede kinderopvang.

Coaching pm’ers

Nog wat interessante feiten: de groepsgrootte en het opleidingsniveau van medewerkers leveren een kleine bijdrage aan de proceskwaliteit. Het werken met vve en het investeren in de professionaliteit van medewerkers, met teamoverleg, coaching en werken met reflecties, dragen wél bij aan kwaliteit.

Zelfregulatie

Kinderen van laagopgeleide ouders scoren lager dan gemiddeld op woordenschat. Dat geldt ook voor kinderen van hoogopgeleide allochtonen. Kinderen met een lage zelfregulatutie en lastig temperament varen wel bij een hoge kwaliteit van opvang, mits de thuissituatie stabiel is en ze minimaal drie dagen per week komen.

Meer weten? Bekijk het onderzoek en de eerste resultaten op pre-cool.nl >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.