Personenregister vanaf 1 mei 2016

Nu ook de Eerste kamer heeft ingestemd met de wijziging van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, is de komst van het personenregister voor de kinderopvang een feit. Dit register treedt op 1 mei 2016 in werking.
Personenregister vanaf 1 mei 2016
Foto: Thinkstock

Het personenregister moet de kinderopvang nog veiliger maken en vervangt het huidige systeem van de continue screening. Waar de continue screening nog redelijk buiten de kinderopvangmedewerker omgaat, wordt met het personenregister wel een actieve rol van de medewerker gevraagd. Hij/zij moet zichzelf in het personenregister gaan inschrijven. Zonder inschrijving in het personenregister mag je niet werkzaam zijn in de kinderopvang.

Gemiddeld komen er elke maand vijf meldingen over strafbare feiten binnen bij de GGD door continue screening. In verreweg de meeste gevallen gaat het om meldingen over huisgenoten van gastouders. Lees meer >>

Volledig systeem

Met het personenregister worden professionals continue gescreend op strafbare feiten. Dit is een vollediger systeem dan het huidige systeem. Alleen al omdat stagiaires, vrijwilligers, uitzendkrachten en zelfstandigen zich ook moeten inschrijven, net als natuurlijk de pedagogisch medewerkers en gastouders.

Lastenverlichting

Het personenregister zorgt ook voor een lastenverlichting. Een medewerker hoeft niet meer steeds bij wisseling van werkgever een nieuwe VOG aan te vragen en zal de werkgever de VOG van de medewerkers niet meer in zijn administratie hoeven op te nemen.

Meertalige bso’s

Met het goedkeuren van de wijzigingen in de Wet Kinderopvang is de verruiming voor het aanbieden van meertalige buitenschoolse opvang ook een feit. Vanaf 1 mei 2016 mogen bso’s 50 procent van het taalgebruik in het Engels, Duits of Frans aanbieden. Lees meer over deze wetswijziging >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.