Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ouders vinden technologie onmisbaar onderdeel opvoeding

Een meerderheid van de ouders van 2- tot 6-jarigen vindt het belangrijk dat hun kind al vroeg kennismaakt met de laatste technologische ontwikkelingen, blijkt uit onderzoek. Ze willen hun kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op een wereld die constant in verandering is.
Bron: iStock

Ouders zetten steeds vaker technologie in als hulpmiddel om kinderen spelenderwijs te leren om te gaan met techniek. Bijna de helft van de ondervraagde ouders geeft aan dat hun kinderen televisie gebruiken om educatieve kennis op te doen.

Onderzoek

Televisiezender Nick Jr. (onderdeel van Nickelodeon) heeft internationaal onderzoek laten doen, het zogenoemde Little Big Kids: Pre Schoolers Ready for Life-onderzoek. Opvallens is dat 79% van de ouders zich zorgen maakt over de toekomst van hun kind. Ze willen hun kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op een wereld die constant in verandering is, waaronder het gegeven dat twee derde van de kinderen van nu komen te werken in banen die momenteel nog niet bestaan. Door de tactische inzet van technologie hebben peuters van nu een groot probleemoplossend vermogen en zijn zij al op jonge leeftijd interactief. 71% van de Nederlandse ouders van 2 tot 6 jarigen vindt het daarnaast belangrijk dat hun zoon of dochter leert door dingen zelf te doen.

Educatieve programma’s

Moeder, fotomodel én ambassadrice van Nick Jr., Kim Kötter, is in verwachting van haar tweede kindje en vertelt over haar ervaring met educatieve programma’s: ‘Eerlijk gezegd is de zender soms even de ideale babysit! Net zoals de meeste ouders uit het onderzoek stel ik ook een tijdslimiet aan het dagelijks gebruik van verschillende media voor mijn kind en zorg ik ervoor dat mijn zoontje minstens net zoveel tijd buiten speelt. In tegenstelling tot wat men verwacht, is dit, in vergelijking met andere landen, in Nederland juist heel goed in balans. Kinderen spelen hier net zoveel buiten als dat zij bezig zijn met media. Tegelijkertijd zie ik dat het gebruik van devices kleine kinderen ook slimmer maakt, mits de content die ze bekijken verantwoord is.’

Slimmer

Victor Coolman, van Nickelodeon, vindt het van groot belang om te onderzoeken wat ouders van peuters bezighoudt om te kunnen blijven voorzien in die behoefte. ‘Over het algemeen zijn ouders het er over eens dat het leren omgaan met nieuwe technologie kinderen slimmer maakt. Ouders vinden het anno 2017 een ‘must’ om kinderen van jongs af aan in contact te brengen met moderne devices. Het houdt voor ons niet op bij televisie en het is belangrijk dat wij vermakelijke educatieve en interactieve content blijven ontwikkelen en bieden op de andere devices. Want ook daar worden kinderen door de verhalen en karakters gemotiveerd om spelenderwijs te leren en om slimmer te spelen, waar ze ook zijn.’

Bron: Emerce.nl


De mate van mediagebruik bij kinderen wordt grotendeels bepaald door het voorbeeld van de ouders. Onderzoekers van Mediawijzer.net en Peter Nikken, lector Jeugd en Media van Windesheim, adviseren beroepskrachten om bij mediagebruik breder te kijken dan alleen het kind. ‘Van een ouder die zelf vijf uur per dag online is, is geen strakke regie te verwachten.’ Lees meer


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.