Steeds meer scholen en kinderopvangorganisaties zien het Integrale Kindcentrum (IKC) als een belangrijk middel om kinderen goed te laten ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen. Maar door belemmerende regels wordt de oprichting van nieuwe IKC’s vertraagd.
Tegenstrijdige eisen
Zo mag personeel dat voor de afdeling opvang werkt niet zomaar ook voor de school worden ingezet en moet hetzelfde gebouw aan tegenstrijdige eisen voldoen.
Enkele opvallende resultaten uit de peiling:
- 78% van de schoolbesturen staat zeer positief tegenover de ontwikkeling dat veel po-scholen zich verder ontwikkelen naar IKC;
- De meest genoemde reden om NIET voor een IKC te kiezen (47%) is dat de wet en regelgeving niet stimulerend werkt;
- 71% vindt dat bestaande wet- en regelgeving het onmogelijk maakt om volledig in één organisatie op te gaan;
- 85% vindt dat er één verantwoordelijk ministerie voor het kind van 0 tot 18 nodig is om de voorzieningen voor kinderen te kunnen integreren
Woud van regels
Vooral grotere besturen lukt het om een IKC op te zetten, stelt de PO-Raad. ‘Zij hebben relatief gezien meer geld om de notaris van te betalen die hen wegwijs maakt in het woud van de juridische regels, horen wij van onze leden’, laat de raad weten op haar website.
Stimuleren
Als de overheid erkent dat een doorgaande lijn van belang is voor de ontwikkeling van kinderen, vindt de PO-Raad dat ze IKC-vorming meer moeten stimuleren in plaats van belemmeren. ‘Het mag niet afhangen van je woonplaats, de organisatie van de overheid en de opleiding van je ouders met welke bagage een kind in groep 1 of uiteindelijk op de middelbare school terecht komt.’
‘Het moet gewoon een van de mogelijkheden worden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Maar het is wel belangrijk dat zo’n centrum kan worden opgezet zonder de hindernis aan wet- en regelgeving die er nu bestaat,’ zei Diana Monissen onlangs over IKC’s. Lees meer
Top!
Het mag niet afhangen van je woonplaats, de organisatie van de overheid en de opleiding van je ouders met welke bagage een kind in groep 1 of uiteindelijk op de middelbare school terecht komt.’
Dit hangt ook niet aan het feit of een kind op een ikc in een peutergroep heeft gezeten. Het hangt af van de kwaliteit van kinderopvang, onderwijs en thuis. En dat kan prima een kinderopvang zijn onder een ander dak en andere vlag dan school.
Ikc: een gevleugeld woord zonder inhoud.