Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Ook scholen mogen nu peuters opvangen

Bij wijze van experiment zijn peuters vanaf 2 jaar nu ook welkom op de Haagse Van Ostadeschool. Hiervoor trekt de gemeente Den Haag 60.000 euro subsidie uit. Als het aan de schooldirecteur ligt, is dit slechts het begin en komen er straks ook al baby’s naar zijn school. ‘Hoe jonger we ze hier kunnen verwelkomen, hoe beter.’
Peuters-school-AdobeStock.jpg
'Als we de hele ontwikkeling van het kind tot twaalf jaar zelf in de hand kunnen houden

Het Algemeen Dagblad besteedt aandacht aan de nieuwe peuterklas die vanaf oktober in de school van start gaat. De Van Ostadeschool ligt in de Haagse Schilderswijk. Directeur Renald Gunsch hoopt vooral leerlingen te helpen die van huis uit geen of gebrekkig Nederlands leren. Gunsch vindt dat huidige voorscholen ‘hartstikke goed werk doen’, maar denkt dat het nog beter kan. ‘Door alles in eigen hand te houden, kunnen we ze klaarstomen voor de kleuterschool op een manier zoals wij dat willen.’

Geen kring

De directeur vergelijkt verder: ‘Elke peuter volgt op een voorschool hetzelfde programma. Wij kijken naar het kind zelf. De één moet werken aan z’n zelfvertrouwen. De ander loopt achter met taal. En weer een ander zal z’n motoriek extra moeten oefenen. Wij evalueren dagelijks ieder kind, terwijl dat op een peuterspeelzaal vaak eens in de paar weken gebeurt.’ In de peuterklas, ook wel groep 0 genoemd, mogen maximaal 16 peuters tussen de 2,5 en 4 jaar komen. Zij krijgen vier á vijf ochtenden per week les. De peuters beginnen de dag met een spel, verder is er gym, wordt er fruit gegeten en kunnen peuters ‘spelen en werken’. Juf Imke Bouts benadrukt dat het niet gaat om lesgeven. ‘We pakken het spelenderwijs aan’, zegt ze in het AD. ‘Zo staan er in het lokaal geen tafeltjes en we zitten nauwelijks in de kring.’

Meer scholen

De gemeente Den Haag heeft 60.000 euro subsidie beschikbaar voor het experiment dat in ieder geval drie jaar moet gaan draaien. Directeur Gunsch hoopt dat het zo’n succes wordt dat het experiment wordt verlengd, al denkt hij dat de echte opbrengsten van groep 0 pas zichtbaar zijn als de kinderen uit groep 8 stromen naar het middelbare onderwijs. Demissionair staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker deed eerder de toezegging dat als het experiment slaagt, de regelgeving voor de opvang van peuters voor scholen versoepeld wordt zodat alle scholen deze doelgroep kunnen opvangen.

Regels kinderopvang

De Van Ostadeschool moest natuurlijk aan alle strenge eisen voldoen die gelden voor de kinderopvang. Denk aan het vierogenprincipe, strips op de deuren, veilige trappen enzovoort. Maar daarvoor deinst Gunsch niet terug. Hij zou het liefst in de toekomst al baby’s op school verwelkomen. ‘Hoe jonger we ze hier kunnen verwelkomen, hoe beter. Als we de hele ontwikkeling van het kind tot twaalf jaar zelf in de hand kunnen houden, is de leercurve veel natuurlijker. Er is geen grote overstap meer aan het begin van de basisschool. En kinderen uit verschillende jaren kunnen van elkaar leren.’

Vanuit de kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en voorscholen wordt er op social media met verbazing op het experiment gereageerd. Enkele tweets:

4 REACTIES

  1. Het is marktverstorend. Zelfstandige KDV met VVE zal hier last van krijgen als (peuter) scholen dit terrein betreden. baby's zijn nooit kostendekkend dus zover zal het wel niet komen…interessant dat Stephen Covey van stal gehaald wordt door een directeur van een basisschool. Alle respect. Maar goed ik ken de wijk en de kinderen verdienen alle steun wij verzorgen er 46 en geeneen heeft een Nederlandse achternaam…en dat doen we niet een ochtendje maar hele dag en natuurlijk aandacht voor het individuele kind. En we volgen ze van 0 tot 4..overigens uiteraard een goed experiment van school en gemeente maar een KDV met VVE kan kinderen zowel de sociale context bieden als het educatieve.

  2. Lees alle reacties
  3. Jammer dat meneer Gunsch blijkbaar geen weet heeft van het aanbod (lees kennis en kunde) van kinderdagverblijven / peuteropvang. Dit is echt een gemiste kans om de expertise van de voorschool samen met de vroegschool door te ontwikkelen zoals op vele plaatsen het geval is.

  4. Beste Cynthia Hoekstra,
    Bedankt voor uw reactie. We kennen het concept van kinderopvang in het schoolgebouw, maar vaak vallen deze voorzieningen onder de regie van een kinderopvangorganisatie of peuterspeelzaal. Met kinderopvangtoeslag voor ouders en pedagogisch opgeleide pm'ers op de groep en met de nadruk op spelen in plaats van leren. Wat aan dit initiatief opvalt,is dat het de school zelf is die de peuteropvang beheert en uitvoert inclusief een 'juf' op de groep. Termen als "klaarstomen voor school" en peuters die "werken" zijn toch niet echt waarden waar in de kinderopvang aan wordt gehecht. Sterker nog: met alle ervaring die de kinderopvang met deze doelgroep heeft, is wel gebleken dat zo'n puur cognitief gestuurde aanpak voor jonge kinderen niet werkt. Dat er nu toch subsidie voor een dergelijke invulling van peuteropvang wordt vrijgemaakt met het idee dit landelijk mogelijk te gaan maken, vonden we dit toch vermeldenswaardig. Voldoet uw groep ook aan bovenstaande omschrijving? Dat is zeker interessant voor ons om te weten, want wij willen graag meer aandacht besteden aan deze ontwikkeling.

  5. Dat wiel is allang uitgevonden.
    Werk op een heb locatie in een basisschool. VVE. Gezien de methode die scholen ook hanteren en de structuur pas je deze individueel en op leeftijd en ontwikkeling aan. Is er een kindvolgsysteem gebaseerd op de groep en de individuele leerbehoeften. Is er overleg met de leerkrachten en gezamenlijke doelen. Ik zie niet in wat er nieuw aan is naast de vve die bestaat. Behalve natuurlijk de subsidie die direct naar de school gaat ipv een kinderopvangsorganisatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.