Dat meldt RTL Nieuws. De kinderen moesten in een computerspelletje op een knop drukken als ze blije smileys zagen. Bij verdrietige smileys hoefden ze niks te doen. De foto’s van gezond eten werden naast de blije smileys gezet, de foto’s van ongezond eten naast de verdrietige smileys. Met succes: na het spelletje kozen de kinderen vaker voor gezond eten.
Verband leggen
‘Je stimuleert kinderen om een verband te leggen in een bepaalde richting. Je leert ze aan: deze appel is goed, en die mars niet echt’, ligt de Nederlandse voedingspsycholoog Diana van Dijken-Bonestroo toe. ‘Met het spelletje kun je je kinderen leren dat gezond eten goed is en ongezond eten minder goed, maar vervolgens zal je ze zelf de gewoonte moeten aanleren om gezond te eten. Daar help je je kinderen veel mee, want als je een gewoonte jong aanleert, houd je die makkelijk vast.’
Conditionering
Ook informaticus en psycholoog Niels Taatgen van de Rijksuniversiteit Groningen spreekt over die conditionering: ‘Mensen die als kind hebben geleerd om tussen de middag een mandarijn te eten, blijven dat vaak hun hele leven doen, je houdt zo’n gewoonte vast. Leer ze dus zo’n gewoonte aan: geef ze als ze thuiskomen van school bijvoorbeeld iedere dag fruit.’
Vind hier meer informatie over het onderzoek.
Kinderen die tijdens het eten de kans krijgen om groente en fruit vast te houden, zijn minder vaak moeilijke eters. Dat blijkt uit onderzoek aan De Montfort University Leicester, dat gepubliceerd werd in het blad Appetite. Lees meer