Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

OM vervolgt fabrikant en leidinggevenden Stint

Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt twee bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de productie en de verkoop van de Stint - de voorganger van de BSO bus - en de twee leidinggevenden van deze bedrijven voor het plegen van 'meerdere strafbare feiten', meldt het OM. 'We zien de rechtsgang met vertrouwen tegemoet', reageert Stintum-eigenaar Edwin Renzen.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2023/08/17/onderzoek-naar-stint-om-vervolgt-bedrijven-en-leidinggevenden
Bij Stintum wordt gewerkt aan de productie van de BSO bus. Foto: Ruben de Kemp/Stintum

Het OM stelt, naar aanleiding van dit onderzoek, dat de Stint een schadelijk product was, dat de verdachten van die schadelijkheden wisten en dat zij hierover zwegen. Daarnaast worden de verdachten vervolgd voor valsheid in geschrifte.

Gebreken Stint

“Hoewel verdachten wisten van diverse gebreken, werd er onvoldoende actie ondernomen en bleef de Stint met die gebreken bij vele kinderdagverblijven in gebruik, met alle risico’s van dien. Uit het onderzoeksdossier komt volgens het OM naar voren dat de verdachten de veiligheid van gebruikers van de Stint in gevaar hebben gebracht en daarvoor moeten zij zich verantwoorden voor de rechtbank”, meldt het OM op haar website.

Het product zou onveilig zijn op ’tal van punten’. Zo voldeed het niet aan de veiligheidseisen volgens de Machinerichtlijn; een Europese richtlijn met veiligheidscriteria waaraan machines moeten voldoen. Uit onderzoek bleek dat de Stint geen degelijke remconstructie had, geen remschakelaar, een ondeugdelijke gashendel, geen opstartbeveiliging en geen aanwezigheidsdetectie.

Valsheid in geschrifte

Ook worden de twee leidinggevenden vervolgd voor valsheid in geschrifte. Het OM zegt daarover: “De verdenking is gebaseerd op een aantal punten. De producent diende in juli 2011 een verzoek in bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om de Stint aan te merken als bijzondere bromfiets. In het bericht aan het ministerie werd ten onrechte gemeld dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Er werd gesteld dat de Stint het CE-markeringstraject had doorlopen, terwijl dit niet het geval was. Ook in de handleiding van de Stint werd benadrukt dat de Stint voldeed aan de veiligheidseisen van de Machinerichtlijn, net als in de zogeheten Verklaringen van overeenstemming. Daarnaast worden verdachten vervolgd voor het vervalsen van de eigen handleiding, door al deze verwijzingen kort na het ongeluk in 2018 uit de handleiding te halen en die gewijzigde versie op te sturen naar het ministerie en de ILT.”

Reactie Edwin Renzen

Stintum-eigenaar Edwin Renzen laat aan KinderopvangTotaal weten blij te zijn dat na vijf jaar eindelijk meer bekend gaat worden over wat er is voorgevallen tijdens het noodlottige ongeval op 20 september 2018. ‘We hebben altijd meegewerkt aan alle onderzoeken inclusief het strafrechtelijke’, laat hij desgevraagd weten. ‘Dat het nu aan de rechtbank wordt voorgelegd is fijn omdat er dan een onafhankelijke partij naar de informatie gaat kijken. We zien de rechtsgang met vertrouwen tegemoet.’

Als er meer informatie bekend is, zullen we dit nieuwsbericht updaten. 

Bron: om.nl 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.