Ze kunnen zo veel meer!
Als het gaat over het stimuleren van de autonomie, denk je al snel aan peuters. Maar dit speelt ook al bij baby’s. Hoe dan? Inge van Rijn volgde een webinar over dit onderwerp en sprak met twee deskundigen. ‘Het kind vertelt jou wat het al kan.’ Lees meer
Meer meisjes in de bouwhoek!
Meisjes spelen minder vaak in de bouwhoek dan jongens. Hoe komt dat? En hoe zorg je ervoor dat de bouwhoek voor zowel jongens als meisjes aantrekkelijk is? Lees meer
Geef kinderen een stem
Kinderen – hoe jong ook – kunnen actief en indirect invloed uitoefenen op zaken die hun aangaan. Dit noemen we kinderparticipatie. Hoe je kinderparticipatie op de bso het beste kunt vormgeven, vertelt trainer Jessica Schouten. Lees meer
De invloed van hun geboorte op jonge kinderen
De periode van vlak voor de conceptie tot vlak na de geboorte is bepalend voor onze ontwikkeling. Niet alleen lichamelijk, maar ook op mentaal, emotioneel én relationeel vlak. En dat merk je aan de baby’s in je groep. Dat zegt geboorteconsulente Anna Verwaal. Ze wil kinderopvangprofessionals bewust maken van de invloed die deze periode heeft op het jonge kind. Lees meer
BSO Antroposofische
Antroposofie wordt vaak gezien als wollig, spiritueel en zweverig. Toch schieten de vrijescholen – en daarmee ook de antroposofische bso’s – als paddenstoelen uit de grond. Blijkbaar zetten steeds meer mensen hun vooroordelen aan de kant en zien ze vooral de voordelen van het antroposofische gedachtegoed. Waarin verschilt een antroposofische bso nu eigenlijk van een reguliere? En hoe verloopt de samenwerking met de vrije school? Lous Geserick en Linde Klip–De Vries vertellen het ons. Lees meer