Home Nieuws

Nieuws

Wet IKK

Geef toezichthouder ruimte bij vaststellen overtreding’

Toezichthouders in de kinderopvang moeten de ruimte krijgen om wel of geen overtreding vast te stellen bij het vaste-gezichtencriterium en de drie-uursregeling. Dat staat te lezen in een Kamerbrief.
VVE en taalachterstanden

Flip flap huisdieren krijgt Leespluim augustus 2019

De Sardes Leespluim van de maand augustus 2019 gaat naar het boek Flip flap huisdieren. Het boek staat volgens de jury garant voor veel giechelplezier. Bij het boek, dat geschikt is voor kinderen vanaf 2 jaar, zijn ook activiteiten opgenomen.
Financiën en bedrijfsvoering

Prognose kostenontwikkeling kinderopvang 2020

Brancheorganisatie Kinderopvang en Brancheverenging Maatschappelijke Kinderopvang hebben een kostenprognose voor 2020 laten maken.
Wet- en regelgeving

Vernieuwde Stint mogelijk te laat voor begin schooljaar

Het was de bedoeling dat de vernieuwde Stint begin volgend schooljaar weer de weg op zou gaan, maar fabrikant Edwin Renzen kan niet garanderen dat de Stint dan al geleverd kan worden.
Wet- en regelgeving

Stint keert niet terug in Oss

De Stint mag binnenkort in Nederland de weg weer op, maar in Oss zal het voertuig niet meer in het straatbeeld verschijnen. Het trauma is te groot.
Groene kinderopvang

Vergroend plein goed voor concentratie

Leerlingen op scholen met een vergroend schoolplein kunnen zich iets beter concentreren na de pauze. Ook ervaren kinderen na de vergroening van het schoolplein meer sociale steun.
Groene kinderopvang

Peuters in actie voor wilde bloemen

De tuinen van Stichting Kinderopvang Stad Groningen (SKSG) staan binnenkort vol kleurige, wilde bloemen. De peuters zaaien daar namelijk wilde bloemen in het kader van het project ‘Red de wilde bloemen!’ van Natuurmonumenten/OERRR.
Ouders

BOinK opent meldpunt voor gedupeerde ouders

BOinK heeft een online meldpunt geopend, waar ouders melding kunnen doen wanneer zij vinden dat zij onterecht kinderopvangtoeslag hebben moeten terugbetalen of geen kinderopvangtoeslag hebben ontvangen.
Toezicht kinderopvang

Reactie GGD GHOR op positionpaper inspectie

GGD GHOR heeft gereageerd op de position paper van de vijf kinderopvangorganisaties. Deze houders trokken aan de bel over de problemen rond de GGD-inspectie. GGD GHOR zegt toe met ze in gesprek te willen gaan.
Toezicht kinderopvang

BVOK komt met meldpunt GGD-inspectie

De Brancheorganisatie voor Ondernemers in de Kinderopvang (BVOK) gaat naar aanleiding van de position paper van de vijf houders een meldpunt opzetten voor klachten over de GGD-inspectie.

Uitgelicht door de redactie

Nieuws

Serie IKK in de praktijk – Een onmogelijke puzzel

De wet IKK belooft op papier kwaliteitsverbetering, maar de praktijk is weerbarstig. In deze serie volgen we Ramona Overmars, eigenaresse van kinderopvangorganisatie High Five! in Almelo. Deel 2: Een onmogelijke puzzel.
Nieuws

Vaders hebben moeite met risicovol spel

Vaders hebben meer moeite met risicovol spel van hun kinderen dan moeders. Dit blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL en Stichting Opvoeden. ‘Té beschermd spelen heeft grote gevolgen voor de ontwikkeling van een kind.’
Nieuws

Rollenspel: Drie rollen voor professionals

Peuters en kleuters vinden rollenspel vaak leuk. Maar wat is jouw rol in een rollenspel? Aafke Bouwman (expert Jonge Kinderen en Taal bij CPS) stelt dat je als professional drie rollen kunt hebben bij het begeleiden van fantasiespel.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Het laatste nieuws als eerste in je mailbox

Veelbesproken thema's

Het is wettelijk verplicht gesteld dat pedagogisch medewerkers in VVE-locaties voldoen aan het taalniveau 3F.
De Wet Kinderopvang is bepalend voor de minumumkwaliteit van kinderopvang. Verder zijn er hygiëneregels, ventilatie-eisen, eisen m.b.t. speeltoestellen enzovoort.
Voor peuters met een taalachterstand is er vroeg- en voorschoolse educatie, ook kinderen zonder achterstand komen op de kinderopvang en de peuterspeelzaal met deze educatieve programma’s in aanraking.
Er zijn zes interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, grenzen stellen, praten en uitleggen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.